آرزوی 50 ساله تنگستانی ها رنگ باخت، توقف عملیات سد خاییز

به گزارش لیسو، خبرنگاران - گروه استان ها: سد خائیز در شهرستان تنگستان سد خاکی با حجم 16 میلیون مترمکعب برای تامین بخشی از حقابه نخیلات منطقه و بهبود وضعیت کشاورزی در شهرستان تنگستان با 670 میلیارد ریال اعتبار اجرا می گردد.

آرزوی 50 ساله تنگستانی ها رنگ باخت، توقف عملیات سد خاییز

سد مخزنی خاییز بر روی سرشاخه موسوم به رودخانه شیرین (رودخانه اهرم) و در 10 کیلومتری جنوب شرقی شهر اهرم، در شهرستان تنگستان ساخته خواهد شد.

اهداف اصلی این طرح، تامین بخشی از حقابه های شبکه آبیاری اهرم و تامین حقابه های زیست محیطی است. شبکه آبیاری اهرم با قدمتی بالغ بر 135 سال، حدود هزار و 200 هکتار نخلستان ها را در می گیرد که تنها محل امرار معاش ساکنین منطقه بوده و سد انحرافی و کانال های آبیاری اصلی و فرعی شبکه یاد گردیده نیز بیش از 20 سال قبل توسط وزرات نیرو ساخته گردیده است.

این سد از نوعی خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن 36 متر و طول تاج 610 متر است. حجم مخزن سد خاییز 16میلیون مترمکعب است.

توقف عملیات سد خاییز تنگستان

پروژه سد خاییز تنگستان که از مصوبات استانی دولت در سال93 است و بر روی رودخانه شیرین در حال ساخت بود که به دلیل کمبود اعتبار متوقف و تعطیل شد تا آرزوی 50 ساله مردم و کشاورزان تنگستان رنگ ببازد.

از ابتدای سال 96 تنها 40 میلیارد ریال اعتبار اولیه برای این سد مصوب شد و پیمانکار معتقد است بیشتر از این رقم و از هزینه خود کار نموده است و با بودجه قطره چکانی این سد همانند سد باهوش فرجام خوبی نخواهد داشت.

مسئولان محلی و استانی باید کوشش نمایند از تمام ظرفیت ها ردیف های بودجه برای تکمیل این پروژه شاخص استفاده لازم ببرند تا در زمان پیش بینی گردیده به بهره برداری برسد.

به گفته پیمانکار، اگر سالانه 100 میلیارد ریال بودجه به این پروژه تخصیص یابد نهایتا پنج ساله تکمیل و به بهره برداری می رسد و این امر مستلزم همت و کوشش مسولان محلی واستانی و مجموعه وزارت نیرو است.

آنچه که به نظر می رسد با توجه به روند تخصیص بودجه کشور ادامه کار سد خاییز تنگستان با چالش ها و موانع اعتباری زیادی روبرو است و برای حل موضوع مسولان استان و شهرستان باید به فکر تدبیر و راهکار اساسی برای جلوگیری از تعطیلی مکرر سد خاییز باشند.

اجرای سد خائیز با اعتبار 670 میلیارد ریال

معاون شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: مهار سیلاب های فصلی و ذخیره سازی آب های جاری برای تامین آب اراضی کشاورزی، باغ ها و نخیلات منطقه خائیز و اهرم از اهداف اجرای سد خاییز تنگستان است.

علی محمدی با بیان اینکه ساخت سد خائیز تنگستان نقش مهمی در شکوفایی و رونق این منطقه دارد تاکید نمود: با توجه به تکرار خشکسالی ها در منطقه و خشک شدن چشمه های دائمی، ساخت سد خائیز نقش مهمی در رونق منطقه تنگستان دارد.

وی، مشخصات فنی سد خاییز تنگستان را مورد اشاره قرار داد و اضافه نمود: این سدخاکی با هسته رسی شامل 700 هزار مترمکعب خاکریزی و 500 هزارمترمکعب خاکبرداری است.

محمدی با اشاره به ظرفیت سد خاییز تنگستان خاطر نشان کرد: سد خاییز تنگستان با طراحی حجم مخزن در تراز نرمال 15.66 متر مکعب، ارتفاع سد 36 متر، عرض تاج 10 متر و طول آن 610 متر طراحی گردیده است.

وی به اعتبارات اجرای سد خاییز تنگستان پرداخت و گفت: اعتبار مورد احتیاج برای تکمیل پروژه سدخائیز اهرم شامل احداث جاده دسترسی، بدنه سد و سیستم انحراف آن، افزون بر670 میلیارد ریال پیش بینی گردیده است.

لزوم تامین اعتبارات سد

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر تسریع اجرای سد خاییز تنگستان اعلام کرد: تمامی کوشش خود را برای تامین اعتبار به موقع پروژه طبق برنامه زمانبندی بکار گرفته می گردد.

سیدکمال الدین شهریاری از مسئولان استانی و ملی خواست اعتبارات ویژه ای به بخش تامین آب مردم معطوف و تسریع در اجرای این پروژه را در اولویت های برنامه ریزی قرار دهند.

واگذاری سد به قرارگاه خاتم الانبیا

عضو شورای اسلامی اهرم به خبرنگاران گفت: در حالی که پروژه ها و طرح های مهم کشور یکی پس از دیگری به علت کمبود اعتبار تعطیل می شوند ساخت پروژه ای که مشکل چندین منطقه را حل خواهد نمود نباید به بهانه نبود اعتبار و کمبود نقدینگی درجا بزند چرا که مردم به وعده های دولت مردان دل خوش نموده اند آرزوی تحقق وعده ها را در سر می پرورانند.

محسن قاسمی زاده اضافه نمود: برای شتاب در تسریع پروژه سد مخزنی خاییز چندین پیشنهاد می گردد برای جبران و کمبود بودجه این سد باید از اعتبارات متمرکز وزارت نیرو، آب و خاک صندوق توسعه ملی و اعتبارات مرزی سهم شهرستان نهایت بهره را برد

وی خواهان دعوت از رئیس و اعضای کمیسیون برنامه و بودحه مجلس به تنگستان شد و ادامه داد: تغییر پیمانکار سد و واگذاری آن به قرارگاه خاتم الانبیا می تواند نقش مهمی در تکمیل پروژه داشته باشد.

شهرستان تنگستان با800 هزار اصله نخل مقام دوم فراوری خرمای استان بوشهر را دارد و خرمای کبکاب آن ثبت جهانی گردیده و دارای دو سد در حال مطالعه واجرای باهوش و خاییز است که روند کند ساخت این طرح ها همواره موجب نارضایتی مردم و کشاورزان تنگستان بوده است.

برای احداث و تکمیل سد خاییز 700 میلیارد ریال بودجه استانی و ملی و برای احداث سد باهوش نیز دو هزار میلیارد ریال بودجه ملی احتیاج است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 67

به "آرزوی 50 ساله تنگستانی ها رنگ باخت، توقف عملیات سد خاییز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرزوی 50 ساله تنگستانی ها رنگ باخت، توقف عملیات سد خاییز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید