ائتلاف البناء سه گزینه برای نخست وزیری دارد

به گزارش لیسو، ائتلاف البناء عراق ضمن تاکید بر لزوم تسریع در موافقت مجلس با وزیر فعلی آموزش برای تصدی کرسی نخست وزیری، گفت که در صورت رد گزینه فعلی، دو نامزد دیگر را هم مد نظر دارد.

ائتلاف البناء سه گزینه برای نخست وزیری دارد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، منابع عراقی از تصمیم ائتلاف البناء (الفتح و دولة القانون) به رهبری هادی العامری در مجلس عراق برای معرفی دو نامزد جدید نخست وزیری عراق خبر دادند.

وبگاه خبری موازین نیوز به نقل از یکی از رهبران ائتلاف الفتح گفت: اگر مخالفت ها با قصی السهیل ادامه داشته باشد، دو شخص دیگر مد نظر هستند که یکی از آن ها به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی می شود.

برخی گروه های سیاسی مانند گروه سائرون تحت رهبری مقتدی الصدر و شماری از تظاهرات کنندگان مخالفت خود را با قصی السهیل اعلام داشتند.

این رهبر ائتلاف الفتح با بیان اینکه تصویب نخست وزیری السهیل در مجلس دشوارتر شده است، گفت: تا ساعت پنج عصر دیروز دوشنبه هنوز تنها نامزد ائتلاف البناء برای نخست وزیری السهیل بود و نام او به طور رسمی تحویل برهم صالح شد.

این رهبر ائتلاف الفتح تاکید کرد: اگر برهم صالح نامزدی را با صرف نظر از رای مجلس برگزیند به آن نامزد رای مثبت داده نمی شود، این چیزی است که بر سر آن بین ائتلاف ها توافق شده است و مهم ترین آن ائتلاف دولة القانون به رهبری نوری المالکی، ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری و فراکسیون عطاء به رهبری فالح الفیاض و فراکسیون صادقون به رهبری قیس الخزعلی است.

پایگاه خبری المعلومه عراق هم به نقل از یک عضو ائتلاف البناء در مجلس عراق آورده است که این ائتلاف درصدد است، اسعد العیدانی استاندار بصره را به عنوان نخست وزیر و جانشین قصی السهیل وزیر آموزش عالی (نامزد فعلی البناء) معرفی کند.

عالیه نصیف عضو مجلس عراق شانس تصویب نام قصی السهیل در مجلس برای تصدی نخست وزیری را رو به کاهش خواند و گفت: ائتلاف البناء در فکر شخص جدیدی است و درصدد است که اسعد العیدانی استاندار بصره را جایگزین السهیل کند.

محمد البلداوی عضو دیگر ائتلاف البناء هم در مصاحبه با المعلومه گفته بود که این ائتلاف در حال رایزنی با گروه های سیاسی مختلف است تا نامزدی را جایگزین قصی السهیل کند در حالی که السهیل خود هنوز قوی ترین نامزد است.

امروز در خبری غیر رسمی منابع مجلسی عراق خبر دادند رئیس مجلس عراق در جواب درخواست رئیس جمهور برای معرفی فراکسیون اکثریت، فراکسیون البناء به رهبری هادی العامری را به عنوان فراکسیون اکثریت معرفی کرد.

مهلت قانونی انتخاب نخست وزیر عراق روز یکشنبه به انتها رسید. رئیس جمهور عراق از چند روز پیش از آن، گفت که منتظر حکم دادگاه عالی فدرال عراق است که تفسیر خود از مقوله فراکسیون اکثریت در مجلس را بیان کند. دادگاه عالی فدرال هم روز یکشنبه به درخواست رئیس جمهور پاسخ داد و به دنبال آن رئیس جمهور همان روز مجددا در نامه ای به الحلبوسی خواهان اعلام فراکسیون اکثریت شد.

ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری طی مدت گذشته همواره تاکید کرده بود که بر اساس نتایج انتخابات، البناء، فراکسیون اکثریت است.

دولت عراق آخر ماه نوامبر (نهم آذر ماه) به دنبال دو ماه اعتراضات خیابانی استعفا کرد. اول دسامبر (دهم آذر) مجلس عراق استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور را پذیرفت و دولت او به دولت پیشبرد امور تشکیل شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 672

به "ائتلاف البناء سه گزینه برای نخست وزیری دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ائتلاف البناء سه گزینه برای نخست وزیری دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید