بازتاب ترور الهاشمی در عراق، محکومیت و هشدار درباره فتنه انگیزی و هرج و مرج در کشور

به گزارش لیسو، ترور هشام الهاشمی کارشناس و تحلیل گر امور امنیتی عراق با موجی از محکومیت از سوی مقامات و شخصیت های سیاسی این کشور همراه شد و برخی این ترور را تلاشی برای فتنه انگیزی و هرج ومرج در این کشور توصیف کردند.

بازتاب ترور الهاشمی در عراق، محکومیت و هشدار درباره فتنه انگیزی و هرج و مرج در کشور

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به گفته مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور عراق و با استناد به تصویرهای دوربین های مدار بسته، شب گذشته، دو فرد موتورسوار در منطقه زیونه بغداد، هشام الهاشمی تحلیل گر و کارشناس امور امنیتی عراق را هدف قرار دادند و وی پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

گفته می شود که وی پس از اتمام یک مصاحبه تلویزیونی ترور شده است. برخی اکانت های مرتبط با گروه تروریستی داعش اعلام کردند که اعضای این گروه این ترور را انجام داده اند.

در ادامه واکنش مقامات و شخصیت های سیاسی عراقی و جمهوری اسلامی ایران و فرستاده ویژه سازمان ملل به این حمله تروریستی می آید:

مصطفی الکاظمی: اجازه نمی دهم ترور بار دیگر به صحنه عراق بازشود

به نوشته روسیا الیوم، مصطفی الکاظمی نخست وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، پس از تایید خبر ترور الهاشمی، دستور برکناری سرتیپ ستاد محمد قاسم فهد فرمانده لشکر اول در پلیس فدرال که مسئول تامین امنیت بخش الرصافه بود را صادر کرد و از وزارت کشور خواست تا از وی بازپرسی کند.

وزیر کشور عراق نیز دستور تشکیل کمیته ای تحقیقاتی درباره این ترور صادر کرد.

نخست وزیر عراق سپس طی بیانیه ای که نسخه ای از آن در پایگاه خبری السومریه منتشر شد، اعلام کرد: با تاسف و حزن بسیار، خبر شهادت هشام الهاشمی،کارشناس امور استراتژیک عراق را که به دست یک گروه مسلح غیرقانونی ترور شد، دریافت کردیم. آن مرحوم از اندیشه سازان در عرصه ملی عراق و صدای پشتیبان نیروهای قهرمان ما در جنگ علیه داعش بود و در غنی سازی بسیاری از گفت وگوهای سیاسی و امنیتی مهم نقش داشت.

وی قاتلان الهاشمی را به پیگرد قانونی و مجازات عادلانه نزد دستگاه قضایی کشور تهدید کرد و گفت که اجازه نخواهد داد عملیات های تروریستی بار دیگر به صحنه عراق بازشود و امنیت و ثبات کشور را برهم زند.

الکاظمی افزود: ما تمام تلاش خود را برای انحصار اسلحه در دست دولت مبذول خواهیم داشت تا هیچ نیرویی فراتر از حاکمیت قانون وجود نداشته باشد.

الحشد الشعبی خواستار پیگرد عاملان ترور الهاشمی شد

سازمان الحشد الشعبی عراق نیز طی بیانیه ای که در پایگاه اطلاع رسانی آن منتشر شد، با شهید دانستن الهاشمی، این ضایعه را تسلیت گفت و اعلام کرد: اداره اطلاع رسانی، الحشد الشعبی از صمیم قلب، شهادت هشام الهاشمی را که امروز به دست گروه های تروریستی ترور شد، به خانواده این روزنامه نگار عراقی، کلیه مراکز پژوهشی و راهبردی و مرکز اتحادیه کارشناسان راهبردی و تحلیل گران سیاسی تسلیت می گوید.

در ادامه این بیانیه از طرف های امنیتی مسئول خواسته شد تا این جنایت را پیگیری و گروه تروریستی مسئول این ترور را دستگیر کنند.

الحشد الشعبی اعلام کرد که او یکی از نویسندگان متخصص برجسته درباره گروه های تروریستی داعش بود و نقش زیادی در افشای اسرار و شیوه های عملکرد آنها داشت.

علاوه بر این بیانیه، مهند العقابی مدیرکل روابط عمومی سازمان الحشد الشعبی عراق شرح داد کسانی از ترور الهاشمی سود می برند که خواستار زمینه چینی برای ماندن نیروهای آمریکایی در منطقه هستند.

برهم صالح ترور الهاشمی را جنایتی نفرت انگیز خواهد

برهم صالح، رئیس جمهور عراق نیز حادثه ترور این تحلیل گر عراقی را محکوم و اعلام کرد: ترور هشام الهاشمی این تحلیل گر صادق و ملی ، در واقع هدف قرار دادن شخصیت عراقی و حق آن در داشتن زندگی آزاد و عزت مند است. کمترین وظیفه در قبال این امر، شناسایی مجرمان است.

وی ترور الهاشمی را جنایتی نفرت انگیز توصیف کرد که از سوی افرادی خارج از قانون انجام شده است.

رئیس مجلس عراق نیز خواستار افشای هویت عاملان این ترور شد

محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق نیز طی بیانیه ای این حمله تروریستی را محکوم و اعلام کرد: در عین حال که این اقدام ننگین را که به از دست دادن هشم الهاشمی کارشناس امور امنیتی عراق و ترور او در مرکز بغداد به دست افراد مسلح ناشناس منجر شد، محکوم می کنیم از طرف های دولتی می خواهیم که حاصل تحقیقات خود را در اختیار افکار عمومی بگذارند و هر چه سریع تر هویت طرف های عامل در این اقدام بزدلانه را فاش کنند. به ویژه که اخیرا بر شمار عملیات های آدم ربایی و ترور شخصیت های ملی عراق اضافه نموده شده است.

وی در ادامه به خانواده و دوست داران الهاشمی تسلیت گفت و برای آنها صبر آرزو کرد.

نوری المالکی درباره کشاندن عراق به سوی هرج و مرج هشدار داد

نوری المالکی رئیس ائتلاف دوله القانون ، امروز (سه شنبه - 7 ژوئیه)، ترور هشام الهاشمی تحلیل گر و کارشناس امور امنیتی عراق را محکوم کرد و درباره کشیده شدن کشور به سوی هرج و مرج، هشدار داد.

وی اعلام کرد: ما حادثه ترور هشام الهاشمی، کارشناس امنیتی را محکوم و رد می کنیم. این اقدام، تلاش برای کشاندن کشور به سوی هرج و مرج و کشتار از طریق تبادل اتهامات به شمار می رود که بر وحدت موضع عراق تاثیر منفی خواهد گذاشت. لذا به شدت درباره این طرح های دشمنان عراق هشدار می دهم.

سخنگوی ائتلاف الفتح در مجلس عراق

احمد الاسدی سخنگوی ائتلاف الفتح در مجلس عراق و سخنگوی پیشین الحشدالشعبی نیز در پیامی در توئیتر نوشت: خدا رحمتت کند ای دکتر الهاشمی طی ده سال گذشه تو را میشناختم صاحب قلب پاک و شجاع.

وی در ادامه این پیام توئیتری نوشت: به خانواده اش و دوستانش و علاقمندانش تسلیت میگویم خدا دوست ما دکتر هشام الهاشمی را رحمت کند.

حیدر العبادی ترور مشاور دوره پست نخست وزیری خود را محکوم کرد

حیدر العبادی رئیس ائتلاف النصر در مجلس عراق نیز صبح امروز به ترور مشاور خود در دوره نخست وزیری اش، واکنش نشان داد و طی پستی در توئیتر با جملاتی استفهامی و شعرگونه این جنایت را محکوم کرد و توجه افکار عمومی را به سوی کسانی که از این ترور و ایجاد ارعاب در کشور سود می برند، جلب کرد.

قباد طالبانی نیز ضمن محکومیت، تسلیت گفت

قباد طالبانی معاون نخست وزیر منطقه کردستان نیز ترور هشام الهاشمی را تسلیت گفت و به این اقدام را به شدت محکوم کرد.

وی دیروز طی بیانیه ای اعلام کرد: با قلبی سرشار از اندوه و درد خبر شهادت کارشناس امنیتی و پژوهشگر استراتژیک عراق و دوست بااخلاق را عصر امروز، دریافت کردیم.

طالبانی در ادامه به خانواده و دوستان و هم قطاران الهاشمی این ضایعه را تسلیت و این اقدام تروریستی را به شدت محکوم کرد.

هشدار عزت الشابندر درباره آغاز هرج و مرج در کشور

این شخصیت سیاسی عراق نیز طی پستی در توئیتر نوشت: ترور سیاسی، یک جنایت و اسلحه طرف ناتوان است و بیانگر فقدان امنیت و آغازی بر ایجاد هرج و مرج است.

کننده عصائب اهل حق در مجلس ترور هشام الهاشمی را تسلیت گفت

این کننده مجلس عراق طی پستی در توئیتر، ضمن تسلیت به خانواده الهاشمی و دوست داران او آرزو کرد که الهاشمی آخرین نفری باشد که خون خود را برای ثبات در عراق می دهد.

العبودی نوشت ترور هشام الهاشمی دلیلی است بر اینکه هنوز خائنان برای عراق شر می خواهند و برخی گرایش ها و تفکرات تروریستی از شیوه جاهلی خود در برابر اهل سخن و گفت وگو که با آن ها اختلاف نظر دارند، دست نمی کشند.

ریاست منطقه کردستان ترور الهاشمی را محکوم کرد

ریاست منطقه کردستان عراق نیز طی پستی در صفحه توئیتر ضمن محکوم کردن این اقدام ترویستی، خواستار شناسایی عاملان این امر شد.

تشکیل هیأت قضایی تحقیق درباره جرایم ترور

شورای عالی قضای عراق، امروز اعلام کرد که یک هیأت قضایی در خصوص تحقیق درباره جرایم ترور در بغداد وسایر استانهای کشور با هماهنگی وزارت کشور تشکیل می شود.

علاوه بر مقامات و شخصیت های داخلی عراق، ایران و فرستاده ویژه سازمان ملل به عراق نیز این حمله تروریستی را محکوم کردند.

ایران ترور هشام الهاشمی را محکوم کرد

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز بامداد امروز(سه شنبه) اقدام جنایتکارانه ترور هشام الهاشمی، کارشناس مسائل امنیتی را محکوم کرد.

فرستاده ویژه سازمان ملل به عراق این ترور را نفرت انگیز و بزدلانه توصیف کرد

جنین پلاسخارت فرستاده ویژه سازمان ملل به عراق نیز طی بیانیه ای ترور الهاشمی در مرکز بغداد را محکوم و اعلام کرد: از شنیدن خبر ترور دکتر هشام الهاشمی شوکه شدیم و به شدت این اقدام نفرت انگیز بزدلانه را محکوم می کنیم و از صمیم قلب به خانواده و دوست داران او تسلیت می گوییم.

وی سپس از دولت عراق خواست تا هرچه سریع تر، هویت عاملان این جنایت را مشخص و آنها را به دستگاه قضایی کشور تحویل دهد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1068

به "بازتاب ترور الهاشمی در عراق، محکومیت و هشدار درباره فتنه انگیزی و هرج و مرج در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازتاب ترور الهاشمی در عراق، محکومیت و هشدار درباره فتنه انگیزی و هرج و مرج در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید