با انتخاب ترامپ، کالیفرنیا ساز جدایی زد

به گزارش لیسو، خبرگزاری فارس: با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مردم در بعضی ایالت ها به خیابان آمدند و با در دست دریافت دست نوشته هایی که روی آن نوشته بود رئیس جمهور من نیست به راه یافتن میلیارد نیویورکی به کاخ سفید اعتراض کردند.

با انتخاب ترامپ، کالیفرنیا ساز جدایی زد

تظاهرات ضدترامپ

بعضی شهروندان اما روش منفعلانه تر و البته ثمربخش تری برای اعتراض پیدا کردند و برای پناهنده شدن به همسایه سرد شمالی یعنی کانادا، به وبسایت اداره مهاجرت هجوم بردند؛ استقبال به قدری پرشور بود که وبسایت از کار افتاد.

در این میان، بعضی معترضین راه مشابه اما هجومی تری را برگزیده اند و تصمیم گرفته اند که در مقیاسی بزرگ تر و در دسته هایی به بزرگی یک ایالت، از آمریکا خارج شوند.

داستان جدایی طلبی البته چیز جدیدی در تاریخ آمریکا نیست؛ اولین اقدام جدی برای جدایی، در سال 1860 به وقوع پیوست که طی آن، 11 ایالت جنوبی به هم پیوستند و ایالات کنفدراتیو آمریکا را بنیان نهادند؛ این بنیان البته با شکست جنوبی ها در جنگ داخلی، از هم پاشید.

پرچم کنفدراسیون که هنوز هم بعضی جنوبی ها از آن استفاده می نمایند

در سال های اخیر هم داستان ادامه داشته؛ مثلاً با روی کار آمدن یک سیاهپوست دموکرات به عنوان رئیس جمهور، اهالی تگزاس که به صورت سنتی به داشتن تمایلات نژادپرستانه و ملی گرایی افراطی مشهورند، خواهان جدایی شدند.

این ایالت نفت خیز و صنعتی البته در دوران ریاست جمهوری اوباما از آمریکا جدا نشد ولی با ظاهر شدن نام دونالد ترامپ سفیدپوست که خیلی از فاکتورهای یک آمریکایی را برای تگزاسی ها داشت، اهالی ایالت توانستند صدای خود را به جایی برسانند و نتیجه آن شد که ترامپ همه 38 رأی الکترال این ایالت را به خود اختصاص داد.

در این میان، ورود ترامپ به کاخ سفید هم طبعاً مخالفان خاص خود را دارد.

بنا به نوشته آی بی تایمز، بعضی از اهالی ایالت های کالیفرنیا و اورگون به قدری از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا ناراحت شده اند که تصمیم گرفته اند با جدایی از ایالات متحده، جمهوری های جدیدی در دل آمریکا ایجاد نمایند.

اکثر اهالی مناطق روستایی آمریکا به ترامپ رأی دادند ولی در مقابل، اهالی مناطق غربی آمریکا که به داشتن تفکرات لیبرالیستی مشهورند، به شدت مخالف ترامپ هستند.

در کالیفرنیا اما احساسات ضدترامپ از هر جای دیگری پررنگ تر است به گونه ای که بیش از 61 درصد رأی دهندگان این ایالت، به رقیب ترامپ یعنی هیلاری کلینتون رأی دادند؛ این بالاترین رأی به نامزد دموکرات ها از انتخابات سال 1936 تاکنون بود.

گیوین نیوسوم معاون فرماندار کالیفرنیا می گوید خیلی از رأی دهندگان روشنفکر در غرب آمریکا از دولت ترامپ حمایت نخواهند کرد. نیوسوم در توصیف صندلی ایالت خود در این میان گفته ما یک دولت-ملت هستیم؛ از بسیاری جهات ما خود آمریکا هستیم ولی پیشروتر (از دیگر ایالات).

در ایالات اورگون اما گام ها جدی تر برداشته شده؛ جنیفر رولینز و کریستین ترجبال، یک وکیل و یک نویسنده از این ایالت هفته گذشته درخواست قانونی برای نظرسنجی در مورد جدایی اورگون از دیگر ایالات آمریکا ارائه نموده اند؛ اگر این درخواست قبول و نظرسنجی مربوط به آن در سال 2018 برگزار گردد، رأی دهندگان گزینه هایی از جمله تبدیل به یک ایالت مستقل، الحاق به کانادا و یا تشکیل یک جمهوری جدید با پیوستن به ایالت کالیفرنیا را در پیش روی خود خواهند داشت.

کریستین ترجبال در توجیه علت کار خود گفته: ارزش های اورگون دیگر ارزش های حاکم در دیگر نقاط ایالات متحده نیست.

کالیفرنیایی ها هنوز مانند جدایی طلبان اورگونی، تقاضای قانونی ثبت ننموده اند ولی با ایجاد هشتگ هایی مانند Calexit# و Caleavefornia#، مقدمات برگزاری نظرسنجی جدایی را در فضای مجازی مهیا نموده اند.

یکی از گروه هایی که در فضای مجازی از جدایی کالیفرنیا از دیگر ایالات حمایت می نماید، در مرام نامه خود نوشته به نظر ما، ایالات متحده نماد خیلی چیزهاست که با ارزش های کالیفرنیایی در تعارض اند. ادامه اداره کالیفرنیا به عنوان یک ایالت، به معنی ادامه پرداخت یارانه به دیگر ایالت هاست، این کار یعنی ضرر زدن به خودمان و فرزندانمان.

گروه دیگری به نام YesCalifornia در صفحه اینترنتی خود نوشته کالیفرنیا به عنوان ششمین اقتصاد بزرگ دنیا، با مالی قوی تر از فرانسه و جمعیتی بیشتر از لهستان، فقط با 49 ایالت دیگر به رقابت نمی پردازد بلکه شانه به شانه دیگر کشورها وارد عرصه رقابت می گردد.

جنبش YesCalifornia بر روی نقشه آمریکا، محدوده ایالت کالیفرنیا را جدا نموده است

این گروه برای دریافت مجوز برگزاری انتخابات جدایی از دیگر ایالات آمریکا در بهار 2019، به امضای صدها هزار نفر احتیاج دارد.

کالیفرنیا محل زندگی 11.6 درصد از شهروندان آمریکایی و پرجمعیت ترین ایالت این کشور است؛ با توجه به الزامات قانونی موجود برای جدایی یک ایالت از مجموعه 50 ایالتی موجود آمریکا، باید دو سوم اعضای مجلس نمایندگان و سنا به این درخواست رأی مثبت دهند و مجالس ایالتی حداقل 80 ایالت، نظری مشابه داشته باشند.

منبع: برترین ها
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 541

به "با انتخاب ترامپ، کالیفرنیا ساز جدایی زد" امتیاز دهید

1 کاربر به "با انتخاب ترامپ، کالیفرنیا ساز جدایی زد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با انتخاب ترامپ، کالیفرنیا ساز جدایی زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید