برهم صالح خواستار مجازات عاملان ورود داعش به عراق شد

به گزارش لیسو، رئیس جمهوری عراق در سخنانی به مناسبت سالروز کشتار ایزدیان توسط داعش، خواستار مجازات عاملان ورود عناصر این گروه تروریستی به عراق شد.

برهم صالح خواستار مجازات عاملان ورود داعش به عراق شد

کننده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق نیز از بغداد و اربیل خواست مسائل ایزدی ها را برطرف کرده و آنها را در مناطق شان دوباره اسکان دهند.

به نقل از بغداد الیوم، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در بیانیه ای به مناسبت ششمین سالروز کشتار ایزدیان به دست داعش خواستار مجازات عاملان ورود داعش به عراق و اشغال مناطق وسیعی از این کشور شد.

وی در این باره گفت: هدف عناصر داعش نسل کشی و ریشه کن کردن ایزدی ها بود.

سوم اوت 2014 اعضای گروه تروریستی داعش به شهرستان سنجار و اطراف آن حمله کردند و هزاران کرد ایزدی را کشتند و هزاران دختر، زن و کودک را ربودند. در این حمله صدها هزار تن از کردهای ایزدی از مناطقشان آواره شدند و بیشتر آنها تا به امروز نتوانسته اند به مناطق خود بازگردند.

سازمان ملل متحد در ماهِ ژوئن 2016 میلادی بیان نمود که داعش علیه ایزدیان مرتکب نسل کُشی شده است.

به همین دلیل، جینین هنیس پلاسخارت، کننده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق در بیانیه ای به مناسبت سالروز فجایعی که داعشی ها شش سال قبل در حق ایزدی ها انجام دادند، از پایداری آنها برای حفاظت از فرهنگ و سرزمین شان و نیز تلاش جدی آنها برای تحقق حقوقشان با وجود تمامی مسائل تقدیر کرد و گفت: بغداد و اربیل باید بدون تاخیر به توافقی جهت ایجاد سازوکارها و محیط مناسبی برای فرزندان این جامعه آسیب دیده برسند تا بتوانند زندگی خود را دوباره بسازند.

داعش

پلاسخارت در این بیانیه اظهار کرد: در سال 2014 گروه تروریستی داعش به سنجار یورش برد و دست به کشتار و تخریب زد و در این حمله برنامه ریزی شده خود ایزدی هارا هدف قرار داد که در نتیجه آن هزاران تن به کوه ها فرار کردند بسیاری از آنها کشته شده و زنان و بچه ها آنها ربوده شده و به بردگی گرفته شدند و جنایات شنیعی در حق آنها انجام شدند.

کننده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق افزود: هنوز بسیاری از ایزدی ها در شمار مفقودان هستند و نجات یافتگان از چنگال داعش نیز هنوز پیامدهای این آسیب را تحمل می کنند به ویژه زنان که از ننگ و طرد رنج می برند، کابوس این فجایع هنوز ایزدی ها را رها نکرده است و آنها این روزها با چالش های سیاسی، امنیتی و اقتصادی روبرو هستند بااین حال هنوز می خواهند آینده ای بهتر را بسازند.

او در ادامه گفت: آنچه مرا خوش بین می کند قصد بسیاری از ایزدی ها و تلاش آنها برای رسیدن به آزادی و عدالت برای جامعه شان است اما مسائل آنها هنوز تمام نشده و ساکنان سنجار هنوز از نبود امنیت و خدمات کافی و نیز نبود یک دولت یکپارچه رنج می برند.

پلاسخارت با طرح این سوال که چرا ایزدی ها هنوز باید هزینه بپردازند، گفت: به خوبی می دانیم راه حل های پایدار در دسترس هستند.

وی بار دیگر از دولت های بغداد و اربیل خواست فورا به این مساله رسیدگی کرده و بدون تاخیر به توافقی در مورد آن دست یابند.

کننده دبیرکل سازمان ملل در عراق گفت: حاکمیت پایدار و تشکل های امنیتی پایه های اصلی جامعه برای بازسازی و شکوفایی است، ما مدیون قربانی ها و مدیون نجات یافتگان هستیم، ما مدیون احساس مشترک انسانیت هستیم. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1117

به "برهم صالح خواستار مجازات عاملان ورود داعش به عراق شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برهم صالح خواستار مجازات عاملان ورود داعش به عراق شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید