خبرنگاران راستا گردشگری باغ جهانی پهلوانپور مهریز به ساماندهی احتیاج دارد

به گزارش لیسو، یزد- خبرنگاران- مسوول پایگاه میراث جهانی باغ پهلوانپور مهریز گفت: راستا گردشگری و دروازه ورودی این این بنای فرهنگی و تاریخی برای استفاده مردم و مسافران نیاز مبرم به بازسازی و ساماندهی دارد.

خبرنگاران راستا گردشگری باغ جهانی پهلوانپور مهریز به ساماندهی احتیاج دارد

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا کلاسیک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

الهام جلوداری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: برای ساماندهی مناسب جهت منتهی به باغ نیاز به طراحی بر اساس شرایط و شرایط فضای بیرونی است.

وی ادامه داد: در این خصوص برای تحقق عملیات اجرایی ساماندهی آن 100 میلیون ریال بودجه اولیه اختصاص یافته که امیدواریم هرچه زودتر شاهد انجام آن باشیم.

این مسوول با اشاره به اینکه هم اکنون جهت منتهی به باغ اصلا شرایط خوبی ندارد اظهار کرد: برای جذب گردشگران بعد از کرونا باید از فرصت کنونی برای ساماندهی محل استفاده کرد.

جلوداری یادآور شد: همکاری بعضی دستگاه های اجرایی در ساماندهی جهت به خصوص در قالب طرح بازآفرینی شهری موجب ایجاد زمینه مناسب برای رفاه حال گردشگران است.

باغ جهانی پهلوان پور از باغ های متعلق جهت به دوره های اواخر زندیه و اوایل یر قاجار است که در محله مزویرآباد مهریز قرار گرفته است، این باغ زیبا و تاریخی که در نوع خود در مهریز و حتی استان کم نظیر است متعلق به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوان پور است.

مساحت باغ بیش از پنج هکتار و عمده ساخت و ساز آن شامل برج گلین و فضاهای خدماتی مرتبط با آن در جبهه جنوب شرقی، عمارت زمستانخانه در جبهه غربی، عمارت شربت خانه (کوشک) در بخش مرکزی، فضاهای خدماتی (اصطبل، انبار، سرایداری) و کارگاه ریسندگی و قالی بافی در جبهه جنوبی است.

ارزشمندترین بخش باغ پهلوانپور که نمونه ای از باغ های ایرانی در مناطق مرکزی ایران است ، عمارت کوشک یا شربت خانه در سه طبقه و به مساحت هزار و 500 مترمربع است.

مهریز 600 اثر تاریخی شناسایی شده دارد و باغ پهلوان پور، قنات حسن آباد مشیر و دهنو در فهرست آثار سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) ثبت شد.

بنای اولیه مهریز به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی به قبل از اسلام نسبت می دهند.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1075

به "خبرنگاران راستا گردشگری باغ جهانی پهلوانپور مهریز به ساماندهی احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران راستا گردشگری باغ جهانی پهلوانپور مهریز به ساماندهی احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید