طرح حفاظتی میش مرغ توسط سازمان ملل در بوکان کلید خورد

به گزارش لیسو، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: طرح حفاظتی پرنده میش مرغ توسط صندوق تسهیلات خرد دفتر حفاظت محیط زیست سازمان ملل در این شهرستان شروع شد.

طرح حفاظتی میش مرغ توسط سازمان ملل در بوکان کلید خورد

به گزارش ایرنا، رحیم عبدالکریمی روز دوشنبه گفت: پروژه های حفاظتی میش مرغ در قالب طرح مناطق تحت حفاظت عرفی جوامع محلی (Community conserved areas) توسط صندوق تسهیلات خرد دفتر حفاظت محیط زیست سازمان ملل در بوکان اجرا می گردد.

وی اضافه نمود: به همین دلیل کارشناسان این صندوق که یک تشکل غیردولتی و مردمی است از زیستگاه میش مرغ در دشت سوتاو حمامیان این شهرستان بازدید و با مردم این روستا گفت و گو نموده اند.

وی در مورد جزئیات این طرح گفت: در این پروژه که با مشارکت مستقیم مردم روستاهای واقع شده در زیستگاه این پرنده اجرا می گردد، بعد از طی مراحل نگارش و تصویب طرح، مبالغی برای اجرای آن در راستای حفاظت از این گونه و مطابق با طرح های ارایه شده در اختیار نمایندگان مردم این روستاها قرار می گیرد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: کوشش می گردد این موضوع در دستور کار حفاظت از زیستگاه قوچ و میش ارمنی نیز قرار گیرد تا بتوان با جذب یاری های اقتصادی دنیای از پتانسیل روستاییان برای حفاظت و مدیریت گونه های در خطر انقراض به بهترین شیوه ممکن استفاده گردد.

عبدالکریمی، اعلام کرد: دفتر تسهیلات محیط زیست دنیای برنامه عمران سازمان ملل (UNDP/GEF/SGP)، تسهیلاتی را برای حفاظت از گونه های شاخص جانوری و همچنین زیستگاه های حساس هزینه می نماید.

در زیستگاه های شهرستان بوکان علاوه بر میش مرغ، قوچ و میش ارمنی نیز زندگی می نمایند.

میش مرغ که در زبان محلی به آن چیرگ می گویند از رده پرندگان، راسته درسانان، خانواده هوبره و از جنس Otis و جزو بزرگ ترین پرندگان گیاه خوار محسوب می گردد که با جثه بزرگ و بال های کشیده و پرتوان، سنگین ترین پرنده قادر به پرواز دنیا لقب گرفته است که در حال حاضر در لیست سرخ (IUCN) با درجه حفاظتی آسیب پذیر قرار گرفته است.

این پرنده در حال انقراض که نماد محیط زیست آذربایجان غربی است با وجود دغدغه فعالان محیط زیست و وعده مسئولان در سال های گذشته همچنان در معرض خطر واقع قرار داشته و بروز مسئله ای با عنوان چاله ژنتیکی آینده این گونه را با تهدید جدی روبرو ساخته است.

با وجود آن که مرکز تحقیقات میش مرغ در این شهرستان ایجاد شده ولی تجهیز نشدن این مرکز و تعریف نشدن آن به عنوان پلان راهبردی سازمان محیط زیست گام های موثر در راستای برنامه حفاظتی این گونه با ارزش را با مشکل روبرو ساخته است.

در حال حاضر کمتر از 40 قطعه میش مرغ در ایران باقی مانده که تنها در بوکان زاد و ولد می نمایند.

بوکان در جنوب آذربایجان غربی و 182 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 374

به "طرح حفاظتی میش مرغ توسط سازمان ملل در بوکان کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح حفاظتی میش مرغ توسط سازمان ملل در بوکان کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید