عراق، شرایط رأی اعتماد به نامزد نخست وزیری از نگاه ائتلاف مالکی

به گزارش لیسو، یک عضو ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی شرایط رأی اعتماد به نامزد نخست وزیری عراق را اعلام نمود.

عراق، شرایط رأی اعتماد به نامزد نخست وزیری از نگاه ائتلاف مالکی

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین اشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از شبکه الفرات، منصور البعیجی ابراز کرد هر نامزدی برای تصدی نخست وزیری نباید حزبی یا وابسته به یک طرف مشخص باشد.

وی اضافه نمود حل بحران کنونی در برگزاری انتخابات زودهنگام و انحلال مجلس کنونی است.

البعیجی در بیانیه ای گفت: هر فردی که از سوی رئیس جمهوری برای تصدی نخست وزیری آینده مأمور شود، و ما احساس کنیم که وابسته به حزب یا گروه سیاسی است و شروط و ویژگی ها با خواسته های ملت عراق متناسب و همسو نباشد، ما در این صورت به چنین فردی در داخل مجلس رأی نخواهیم داد.

وی گفت همه گروه های سیاسی بدون استثنا باید متحد و یکپارچه نخست وزیری را انتخاب کنند که تمام شروط مدنظر ملت عراق را که در میادین تظاهرات مطالبه می کنند به دور از حزب گرایی و وابستگی ها داشته باشد.

وی اضافه نمود نخست وزیر آینده، نخست وزیر دولت انتقالی خواهد بود که مدت زمان آن از یک سال فراتر نرود که طی این مدت در راستای آمادگی های لازم برای برگزاری انتخابات زودهنگام تلاش کند که تمام قشرهای ملت عراق در آن شرکت کنند و کنندگان خود را به صورت واقعی و به گونه ای که مطالباتشان را محقق کند، انتخاب کنند، مطالباتی که در میادین تظاهرات از حدود دو ماه پیش دنبال می کنند.

عضو ائتلاف نوری المالکی بر اهمیت این نکته تأکید کرد که همه گروه های سیاسی باید درک کنند که مردم عراق که برای حقوق خود به خیابان آمده، به محض تغییر دولت به منازلشان باز نخواهند گشت، بلکه از طریق انتخاب نخست وزیری بازمی گردند که اعلام شود نخست وزیری انتقالی است و تمام اقدامات قانونی را برای برگزاری انتخابات زودهنگامی فراهم کند که از طریق آن ملت عراق بتوانند کنندگان خود را به دور از احزاب انتخاب کنند.

وی اضافه نمود انتخابات زودهنگام که نخست وزیر آینده اعلام کند و انحلال مجلس کنونی پس از تکمیل تمام تدابیر و آمادگی های کمیساریای عالی انتخابات، تنها راهکار برای پایان بحران کنونی و بازگشت امور به فرایند عادی خود است.

توافق سیاسی درباره انحلال مجلس

خبر دیگر اینکه امجد العقابی از کنندگان ائتلاف سائرون وابسته به جریان صدر اعلام کرد اغلب فراکسیون های مجلسی درباره انحلال مجلس کنونی اتفاق نظر دارند.

العقابی به شبکه السومریه گفت ائتلاف سائرون در نشست برهم صالح رئیس جمهور شرکت نکرده و نخواهد کرد.

وی اضافه نمود انتخاب هر نامزدی برای نخست وزیری از میان گروه های سیاسی به مثابه از بین رفتن کامل فرایند سیاسی است.

العقابی گفت اغلب فراکسیون های مجلسی درباره انحلال مجلس و رفتن به سمت انتخابات زودهنگام در صورت کوتاهی دولت آینده اتفاق نظر دارند.

وی گفت کمیساریای عالی انتخابات در سایه شرایطی که کشور به سر می برد، نمی تواند زمان برگزاری انتخابات را مشخص کند.

این در حالی است که محمد الخالدی دیگر کننده مجلس عراق گفت: 130 کننده مجلس، بیانیه ای را امضا کرده اند که به ویژگی های نخست وزیر آینده اشاره می کند.

الخالدی رئیس فراکسیون بیارق الخیر به شبکه السومریه گفت فشارهایی از سوی برخی گروه های سیاسی بر برهم صالح رئیس جمهور اعمال می شود تا نخست وزیر را در اسرع وقت معرفی کند. وی اضافه نمود: 130 کننده، ویژگی های نخست وزیر آینده را در قالب بیانیه ای امضا کرده و آن را تقدیم برهم صالح رئیس جمهور کرده اند.

به گفته وی، ویژگی های مدنظر کنندگان که تقدیم رئیس جمهور شده، این است که نخست وزیر باید شخصیت مستقل داشته و دارای تابعیت فقط عراقی باشد و هیچ سِمت دولتی یا مجلسی از سال 2003 تا کنون نداشته باشد و البته مورد قبول و پذیرش تظاهرات کنندگان باشد و تمام این خواسته ها مطابق با قانون اساسی است.

خبر دیگر اینکه عبدالامیر التعیبان از اعضای فراکسیون صادقون تأکید کرد مجلس باید موضعی علیه سیاست های مداخله آمیز عربستان و آمریکا اتخاذ کند.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 626

به "عراق، شرایط رأی اعتماد به نامزد نخست وزیری از نگاه ائتلاف مالکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق، شرایط رأی اعتماد به نامزد نخست وزیری از نگاه ائتلاف مالکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید