فارس من، اعلام پایان سال تحصیلی دانشگاه ها، دانشگاه ها مختار به تعویق زمان پایان ترم هستند

به گزارش لیسو، بعضی کاربران فارس من با ثبت سوژه ای خواهان اعلام انتها سال تحصیلی مدارس و دانشگاه ها شده اند. خبرنگار موضوع انتها ترم جاری را پیگیری نموده است.

فارس من، اعلام پایان سال تحصیلی دانشگاه ها، دانشگاه ها مختار به تعویق زمان پایان ترم هستند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، بعضی کاربران فارس من با ثبت سوژه در این سامانه درخواست اعلام سرانجام سال تحصیلی مدارس و دانشگاه ها را مطرح نموده اند و نوشته اند که با توجه به تبعات شیوع کرونا ویروس و ایجاد وقفه در فرآیند آموزش، بهترین روش این است که هرچه سریع تر امتحانات سرانجام سال و سرانجام ترم برگزار گردد.

خبرنگار موضوع سرانجام سریع تر ترم جاری را پیگیری نموده است.

نظر وزارت علوم درباره زمان سرانجام نیم امسال

چندی پیش وزارت علوم در توصیه نامه ای 20 بندی پیشنهاداتی را برای شرایطی که دانشگاه ها ناگزیر به آموزش الکترونیکی هستند داشت. در بخشی از این توصیه نامه درباره زمان سرانجام نیم امسال هم صحبت شده است.

در این توصیه ها دیده شده که با توجه به محدودیت های متصور در پوشش کامل امکانات آموزشی و دانشجویی و فرهنگی همه دانشگاه ها در صورت انبساط زمانی نیم امسال تا فصل تابستان و ضرورت برگزاری بازه تابستانی مستقل از نیم امسال، دانشگاه ها باید زمان بندی نیم امسال را با لحاظ دروس عملی و کارورزی به نحوی مدیریت نمایند که اولاً بازه تابستانی آموزش به ویژه برای دانشجویانی که با احتساب آن بازه، فارغ التحصیل می شوند لطمه نبیند و ثانیاً با تداخل برنامه نیم سال با بازه تابستان، کیفیت آموزش دانشجویان در دروس نیم امسال با آسیب یا اختلال روبرو نگردد.

زمان سرانجام نیم امسال به اختیار مدیریت دانشگاه سپرده شد

همچنین در این توصیه ها گفته شده که انبساط زمانی نیم امسال باید با لحاظ عوامل اثرگذاری چون آزمون های سراسری و تحصیلات تکمیلی و مسائل پدید آمده در نتیجه گرمای هوا مدیریت گردد.

بنابراین از نظر وزارت علوم تعویق زمان یا بازه زمانی سرانجام نیم امسال تحصیلی، براساس مقتضیات و امکانات، به تشخیص دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی امکان پذیر است.

تاکید بر کوشش برای عدم تغییر تقویم آموزشی دانشگاه ها

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم درباره زمان سرانجام نیم امسال به خبرنگار ما، گفت: توصیه نامه ای 20 بندی درباره آموزش های الکترونیکی به دانشگاه ها ابلاغ شده که دانشگاه ها می توانند طبق همان 20 بند پیشنهادی، زمان برگزاری امتحانات را تا حدودی جابه جا و زمان سرانجام نیم سال تحصیلی جاری را بسته به شرایط دانشگاه مدیریت نمایند. به صورت کلی تاکید وزارت علوم بر تغییر نکردن تقویم آموزشی در دانشگاه ها است اما در این زمینه با توجه به شرایط دانشگاه ها، دست مدیریت دانشگاه را باز گذاشته ایم.

شرایط طولانی شدن ترم جاری در دانشگاه ها

خبرنگار برای روشن شدن شرایط موجود به سراغ چند دانشگاه هم رفته است.

سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران درباره معین تکلیف زمان سرانجام ترم جاری در این دانشگاه ، در گفت وگو با خبرنگار، گفت: افزایش طول ترم خواهیم داشت اما در حال حاضر نمی توان روی مدت زمان طولانی شدن ترم دقیقا اعلام نظر کرد. بخشی از دروس دانشگاهی به صورت عملی ارائه می شوند که منطقی است ارائه این نوع دروس به زمان بیشتری احتیاج دارد و از این رو طولانی تر شدن نیم امسال دانشگاه اجتناب ناپذیر است.

داوود رشتچیان معاون آموزشی دانشگاه صنعتی هم در این باره به خبرنگار ما، گفت: پیش بینی شده که نیم سال تحصیلی جاری حدود 2 تا 3 هفته طولانی تر گردد و این ترم به طور کامل به سرانجام می رسد.

همچنین دانشگاه علامه طباطبایی هم گفت که نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98 فعلا به مدت سه هفته برای کلاس های عملی و جبران خلاءهای موجود در بعضی دروس نظری تمدید می گردد. البته استادانی که تعداد سقف مصوب کلاس هایشان را مطابق برنامه اعلامی ترم برگزار نموده باشند احتیاجی به ادامه کلاس ها ندارند.

بنابراین به نظر می رسد با توجه به الزام وزارت علوم برای به سرانجام رساندن کامل ترم جاری و در عین شرایط ویژه ناشی از کرونا که در برنامه ها اختلال ایجاد کرد، دانشگاه ها راهی جز اضافه کردن چند هفته برای تدریس کامل تمام دروسی که هنوز به سرانجام نرسیده اند ندارند.

در این باره ویدئوی زیر را ببنید:

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 940

به "فارس من، اعلام پایان سال تحصیلی دانشگاه ها، دانشگاه ها مختار به تعویق زمان پایان ترم هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، اعلام پایان سال تحصیلی دانشگاه ها، دانشگاه ها مختار به تعویق زمان پایان ترم هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید