قفل جعبه سیاه تماس تلفنی ترامپ شکست

به گزارش لیسو، بیل تیلور، دیپلمات ارشد امریکا در اوکراین روز سه شنبه پشت درهای بسته و مقابل اعضای سه کمیته دموکرات مجلس نمایندگان ایستاد و به مدت 10 ساعت درباره تماس تلفنی جنجالی ترامپ و رئیس جمهوری اوکراین که باعث به جریان افتادن روند استیضاح ترامپ شد، شهادت داد.

قفل جعبه سیاه تماس تلفنی ترامپ شکست

در این شهادت و پرسش و پاسخ ها که معتبرترین مدارک حال حاضر علیه ترامپ به شمار می رود، تیلور بر بسکمک از اظهارات مقام اطلاعاتی سابق سیا و افشاگر این گفت وگوی تلفنی مهر تأیید زد. او به عنوان یک شاهد از اتفاق هایی که در جریان گفت وگوی تلفنی روز 25 جولای ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین رخ داد، پرده برداشت و گفت که چگونه کمک نظامی امریکا به اوکراین با هدف تحت فشار قرار دادن مقامات کی یف برای تحقیق درباره جو بایدن، رقیب انتخاباتی ترامپ متوقف شد.

به گزارش پولیتیکو، شهادت 10 ساعته روز سه شنبه بیل تیلور مقابل اعضای دموکرات سه کمیته مجلس نمایندگان به گونه ای بود که ترامپ دیگر نمی تواند براحتی و مدام محتوای مخرب و ضد امنیت ملی تماس تلفنی خود با رئیس جمهوری اوکراین را انکار کند. در این شهادت تیلور صریحاً اعلام کرد که ترامپ کمک نظامی به اوکراین و دیدار با رئیس جمهوری این کشور را مشروط به تحقیق کی یف علیه جو بایدن، رقیب انتخاباتی اش کرده بود. این در حالی است که ترامپ بارها اعلام کرده است که هرگز کمپین فشار علیه کی یف راه نینداخته است. این شهادت به قدری محکم بود که نه شخص ترامپ و نه جمهوریخواهان کنگره نتوانستند واکنشی نشان دهند و تنها کاخ سفید با حمله به تیلور گفت، او بخشی از یک باند بوروکرات های تندرو غیرمنتخب است که درصدد جنگ با قانون اساسی هستند.

تیلور در آغاز شهادت خود اعلام کرد که گوردون ساندلند، سفیر امریکا در اتحادیه اروپا به او گفته بود همه چیز از کمک نظامی به اوکراین گرفته تا دیدار بین ترامپ و رئیس جمهوری اوکراین بستگی به این دارد که اوکراینی ها رسماً بپذیرند تحقیقاتی درباره رقبای سیاسی ترامپ انجام دهند. او ادامه داد: مسئول بودجه کاخ سفید هم در ماه جولای در یک تماس تلفنی کنترل شده گفت که ترامپ شخصاً توقف کمک نظامی به اوکراین را مدیریت می کند.

تیلور در متن مکتوب شهادت خود که در اختیار رسانه ها قرار گرفت، آورده بود: سفیر ساندلند کوشید به من بفهماند که پرزیدنت ترامپ یک بیزینس من است. وقتی یک بیزینس من چکی را برای کسی امضا می کند، از آن شخص می خواهد که هزینه اش را بپردازد.

شهادت تیلور به قدری مفصل و حاوی جزئیات بود که اکثر دموکرات ها از آن به عنوان کامل ترین اسناد لازم برای استیضاح ترامپ یاد کردند و دست کم یک نماینده دموکرات درخواست کرد که او یک بار دیگر در ملأ عام و به صورت عمومی شهادت دهد. حالا در چنین شرایطی برای جمهوریخواهان بسیار سخت خواهد بود که تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین را کم اهمیت جلوه دهند.

با وجود این، نیویورک تایمز نوشت در شهادت تیلور هیچ اشاره ای به این موضوع نشده که آیا تیلور با ترامپ گفت وگوی تلفنی مستقیم درباره اوکراین داشته یا آیا هیچ فایل صوتی یا سندی که نشان دهد رئیس جمهوری امریکا شخصاً در این تحولات نقش داشته ، وجود دارد یا خیر. در عوض، تیلور با این شهادت یک نقشه راه برای نمایندگانی که مسئول تحقیق درباره ترامپ هستند، ترسیم کرد.

با شهادت تیلور، دور از انتظار نیست که در روزهای آینده روند استیضاح بیش از پیش داغ شود بویژه اینکه گوردون ساندلند، شخصی که تیلور روز سه شنبه از او بارها نام برد، اعلام کرده است حاضر است شهادت دهد؛ برخلاف مایک پمپئو وزیر خارجه، مایک پنس معاون ترامپ، رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ و برخی دیگر از مقامات کاخ سفید که رسماً اعلام کرده اند درباره بحران اوکراین حاضر به شهادت دادن نیستند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 517

به "قفل جعبه سیاه تماس تلفنی ترامپ شکست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قفل جعبه سیاه تماس تلفنی ترامپ شکست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید