ماموریت غیرممکن بزرگترین شرکت نفتی دنیا

به گزارش لیسو، به نظر می رسد برنامه عرضه اولیه عمومی سهام شرکت آرامکوی سعودی که ارزش گذاری دو تریلیون دلار را هدف گرفته، شکست خورده است.

ماموریت غیرممکن بزرگترین شرکت نفتی دنیا

به گزارش خبرنگاران، قیمت های پایین نفت، تحولات سیاسی خاورمیانه و تبلیغات منفی علیه فراورینمایندگان سوخت فسیلی در واکنش به نگرانی ها نسبت به تغییرات جوی، همگی عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو را ماموریت غیرممکن نموده است.

عربستان سعودی آماده عرضه دو درصد از سهام آرامکو در بازار داخلی ظرف مدت چند هفته شده بود اما خصوصی سازی بزرگترین شرکت نفتی دولتی دنیا پس از حملات ویرانگر سپتامبر به تاسیسات نفتی ابقیق و خریص در استان شرقی عربستان سعودی، اکنون تا زمان نامعلوم به تاخیر افتاده است.

این حملات یک شبه فراوری نفت عربستان سعودی را 5.7 میلیون بشکه در روز فلج کرد که معادل شش درصد از عرضه دنیای بود. افزایش سرسام آور قیمت های نفت تنها پس از این که سعودی ها به برداشت از ذخایر نفت اضطراری اقدام کردند و به سرعت به تعمیر خسارات و احیای فراوری پرداختند، آهسته شد. اما این اتفاق در شرایط حساسی روی داد و بهای سنگینی برای آرامکو داشت زیرا سرمایه گذاران احتمالالی مایل بودند پیش از پرداختن هر گونه بهای اضافی در عرضه سهام این شرکت، اطلاعات بیشتری کسب نمایند.

این سطح از جزییاتی است که آرامکوی پنهانکار احتمالا تمایلی به برملا کردن آنها ندارد. آرامکو در اوت برای نخستین بار چشم اندازی از درآمد نیمه اول خود را برای سرمایه گذاران احتمالی فراهم کرد. درآمد خالص 50 میلیارد دلار، آرامکو را سودآورترین کشور دنیا می نماید با این حال هزینه تعمیرات در ابقیق و دردسری که با این حملات ایجاد شد، یک لکه سیاه در ترازنامه درخشان این شرکت خواهد بود.

با وجود تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای تقویت حضور نظامی آمریکا در عربستان سعودی برای یاری به حمایت از نفت این کشور، ایده سرمایه گذاری در آرامکو پس از این حملات پیشنهاد پرریسکی محسوب می گردد. حمله به تاسیسات پالایش ابقیق، آخرین نمونه از حوادثی بود که نفتکش ها، پالایشگاه ها و خطوط لوله صادرات نفت در منطقه را هدف گرفته بود. این حملات آسیب پذیری آرامکو به ناآرامی در خاورمیانه را شاخص کرد و سرمایه گذاران را نگران ساخت که مجبور شوند در آینده هزینه هر گونه تعمیری را بپردازند.

قیمت نفت به مسائل افزود

قیمت های نفت هم دستیابی به ارزش گذاری دو تریلیون دلاری را برای آرامکو دشوارتر نموده است. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با هدف گذاری ارزش دو تریلیون دلاری، خواستار کسب 100 میلیارد دلار از فروش پنج درصد از سهام آرامکو برای تامین هزینه های برنامه توسعه مالی افق 2030 شامل ساخت شهر روباتیک عظیم NEOM در ساحل دریای سرخ است. عده معدودی از کارشناسان معتقدند که این ارزش گذاری سنگین با قیمت حدود 60 دلار هر بشکه نفت بتواند ممکن باشد.

سه سال پس از این که آرامکو ایده فروش سهام خود را عنوان کرد و بی صبری فزاینده به دلیل تاخیرهای مکرر در برگزاری این رویداد، ولیعهد عربستان سعودی ماه میلادی گذشته برادر خود شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان را جایگزین خالد الفالح به عنوان وزیر انرژی کرد. با این حال رویدادهای منفی دوباره چشم انداز عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو را تحت تاثیر واقع شده است.

بازارهای نفت هم یاریی نمی نمایند. ماه گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا دورنمای رشد تقاضا برای نفت برای سال 2019 را به 890 هزار بشکه در روز کاهش داد. برای نخستین بار از سال 2011 است که رشد بازار نفت به پایین یک میلیون بشکه در روز سقوط می نماید. اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین پیش بینی خود از رشد 1.5 میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت در سال 2019 را به مدت هفت ماه متوالی پایین برده که ناشی از مناقشات تجاری و کندی رشد اقتصاد دنیای بوده است.

بعضی از مدیران صندوق های سرمایه گذاری بین المللی که اخیرا از آرامکو دیدار نموده اند تردید دارند که این شرکت فضای مالی فعلی را برای عرضه سهام خود انتخاب کند و ترجیح دهد عرضه را تا زمان بهبود قیمت های نفت که ممکن است چند سال به طول بینجامد، به تاخیر بیاندازد.

با این حال استراتژی مذکور هم ریسک های خاص خود را دارد زیرا سرمایه گذاران بین المللی تحت فشار فزاینده ای برای رها کردن دارایی های فراورینمایندگان سوخت فسیلی مانند آرامکو قرار گرفته اند.

بر اساس گزارش پلاتس، آرامکو در واکنش به این موضوع ممکن است سود بالاتری به سرمایه گذاران عرضه کند. این شرکت ماه گذشته اظهار داشت سال آینده 75 میلیارد دلار سود سهام پرداخت خواهد نمود و سود سرمایه گذاران خصوصی را در اولویت قرار می دهد. با این حال چنین اقدامی ممکن است برای جذب سرمایه گذاران از شرکت های نفتی بین المللی مانند بی پی، اکسون موبیل و شل کافی نباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 518

به "ماموریت غیرممکن بزرگترین شرکت نفتی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماموریت غیرممکن بزرگترین شرکت نفتی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید