مجسمه نماد نژادپرستی از موزه نیویورک برچیده می شود

به گزارش لیسو، به دنبال اعتراض های ضدنژادپرستی در آمریکا، شهردار نیویورک به عنوان یکی از حامیان جنبش جان سیاهان اهمیت دارد، به دنبال آن است تا مجسمه تئودور روزولت بیست و ششمین رئیس جمهوری آمریکا که نمادی از نژادپرستی را القا می کند از در ورودی موزه تاریخ طبیعی این شهر برچیند.

مجسمه نماد نژادپرستی از موزه نیویورک برچیده می شود

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه از مبدا نیویورک با انتشار این خبر گزارش داد: پس از سال ها اعتراض و با توجه به تحولات اخیر در آمریکا، بیل دبلاسیو (Bill de Blasio) شهردار نیویورک گفت که مجسمه تئودور روزولت که نمادی از توسعه استعمار و تبعیض نژادی را القا می کند از محل ورودی موزه تاریخ طبیعی این شهر برچیده خواهد شد.

این مجسمه که از جنس برنز بوده و از سال 1940 میلادی در محل ورودی به موزه تاریخ طبیعی آمریکا نصب شده است، تئودور روزولت درحالی سوابر بر اسب است که پیکره یک سرخ پوست و یک سیاهپوست آفریقایی، پیاده در طرفین آن قرار گرفته اند.

بنابراین گزارش دبلاسیو این مجسمه را یک نمادی مشکل زا توصیف کرد.

شهردار نیویورک درباره برچیده شدن این مجسمه در بیانیه ای گفت: از موزه تاریخ طبیعی آمریکا خواسته شده تا این مجسمه را از این مکان برچیند، چراکه مجسمه تئودور روزولت با این شرایط، بطور صریحی سیاهپوستان و سرخپوستان را مردمی رام شدنی و شهروندانی درجه دوم ترسیم می کند.

این بیانیه درادامه می افزاید: با توجه به شرایط کنونی برچیده شدن این مجسمه از این مکان، تصمیمی درست و به موقع است.

تا به امروز شمار زیادی از مجسمه هایی که نماد برده داری و استعمارگری است به دنبال خیزش جدید برعلیه نژاد پرستی در آمریکا که با قتل جورج فلوید شهروند سیاهپوست به دست پلیس سفید پوست شهر مینیاپولیس در پنجم خرداد جرقه آن زده شد، سرنگون شد، حتی مجمسه هایی نیز دراین زمینه در انگلیس نیز به زیر و به رودخانه افکنده شد.

معترضان شهر بریستول در جنوب انگلیس درهفته های گذشته و در همبستگی با اعتراض های سراسری در آمریکا تحت عنوان جنبش جان سیاهان اهمیت دارد اقدام به زیر کشیدن مجسمه ادوارد کولستون (Edward Colston) بردهدار انگلیسی کرده و پس از غلطاندن آن در خیابان های این شهر آن را به رودخانه افکندند.

در آمریکا نیز بخصوص در ایالت های جنوبی از جمله شهر سانفرانسیسکو واقع در ایالت کالیفرنیا شاهد به زیر کشیدن شماری از مجسمه های مربوط به دوران برده داری و استعمار در این کشور از سوی معترضان بوده است.

چندین مجسمه نیز به دستور فرماندار ایالت کارولینای شمالی از محلشان برداشته شدند تا زد و خوردی میان معترضان و هواداران رجحان نژادی ایجاد نشود.ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1037

به "مجسمه نماد نژادپرستی از موزه نیویورک برچیده می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجسمه نماد نژادپرستی از موزه نیویورک برچیده می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید