مناطق آزاد همچنان معاف از مالیات

به گزارش لیسو، خبرنگاران: مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تاکید نمود: مناطق آزاد از دو ویژگی مهم معافیت مالیاتی در چارچوب قانون به مدت 20 سال و معافیت های گمرکی برخوردار هستند.

مناطق آزاد همچنان معاف از مالیات

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایلنا، مرتضی بانک در تبادل نظر با خبرنگاران در مراسم روز کیش که هر ساله بیستم آبان ماه در جزیره کیش برگزار می گردد گفت: بازارهای مالی امروز صندلی بسیار ارزشمندی دارند و می توانند در جهت فعالیت های توسعه ای و زیربنایی مورد استفاده قرار بگیرند. منطقه آزاد کیش پیشگام شروع حرکت بازارهای مالی در مناطق آزاد است که امروز به ثمر رسیده است.

وی ادامه داد: واحدهای مالی با بازارهای مالی و بورس باید دارای ارتباط قوی تری باشند به طوری که اگر این ارتباط بین بازارهای مالی و بورس با مناطق آزاد ایجاد گردد تحولات بزرگی در حوزه فعالیت های مالی در این مناطق ایجاد خواهد شد. در واقع دست دوستی بین این دو نهاد نیازمند فرهنگ سازی و ارتباط دوسویه است.

مشاور رییس جمهور همچنین درباره مباحث اخیر مطرح شده درباره معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد گفت: تکیه بر درآمدهای مالیاتی از جمله سیاست های دولت و کشور است که اقدام شایسته ای است. سال های سال کشور آرزو داشت از تکیه بر درآمدهای نفتی جدا گردد و به منابع اصلی که می تواند براساس فعالیت های مختلف مالی صورت بگیرد متکی باشد.

بانک اضافه نمود: اقدامات نسبتا خوبی در دولت تدبیر و امید در این بخش صورت گرفته است. پیش بینی درآمدهای مالیاتی در کشور برای سال جاری 150 هزار میلیارد تومان است که تقریبا بخش عمده ای از بودجه کشور را تشکیل می دهد که کار شایسته ای است. همچنین یکی دیگر از نکات قابل توجه که کشور و دولت به آن تکیه دارند ایجاد اعتماد مردم به فعالیت هایی است که مربوط به مردم است.

مشاور رییس جمهور با اشاره به اینکه مناطق آزاد از دو ویژگی مهم معافیت مالیاتی در چارچوب قانون به مدت 20 سال و معافیت های گمرکی برخوردار هستند گفت: این دو ویژگی از جمله عناصر مهم تشکیل این مناطق در ایران و در جهان است. معافیت مالیاتی در مناطق آزاد ایران 20 ساله است. این عدد در کشورهای همسایه 25 سال، 50 سال و بعضا دائمی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه مالی ادامه داد: به نظر من قانون گذار قوانینی را در مناطق آزاد پیش بینی نموده که پایه های قوی و مستدل تخصصی و فنی دارد و یک فعال مالی بعد از 20 سال می تواند خود را با شرایط سازگار کند و در جهت فراوری برنامه ریزی کند و کارش را ادامه دهد.

بانک اضافه نمود: این نکاتی که توسط بعضی از افراد غیر کارشناس در حوزه مالیاتی مطرح می گردد سیاست دولت نیست و مناطق آزاد از مزیت معافیت های مالیاتی برخوردارند که در غیر اینصورت منطقه آزاد معنا نخواهد داشت.

سیاست های دولت در این بخش در حال انجام است و مناطق آزاد همان صندلی قبلی خود و با همان معافیت های قانونی خود را دارند. در آینده تعداد دیگری از مناطق آزاد ایجاد خواهد شد که قرار است در مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار بگیرد که مبنای فعالیت آنان همین ویژگی ها خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ تصمیمی نه در دولت و نه در مجلس درباره حذف معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد گرفته نشده است گفت: به نظر نمی رسد که تغییری در این قانون اتفاق بیافتد. فعالان مالی و سرمایه گذاران مطمئن باشند با اعتماد به قانونی که در مناطق آزاد کشور وجود دارد آنها به فعالیت های خود ادامه خواهند داد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 13 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 569

به "مناطق آزاد همچنان معاف از مالیات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناطق آزاد همچنان معاف از مالیات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید