نخست وزیر مکلف عراق مذاکرات تشکیل دولت را مثبت خواند

به گزارش لیسو، دفتر نخست وزیر مکلف عراق بیانیه ای را در مورد مذاکرات خود برای تشکیل دولت جدید صادر کرد.

نخست وزیر مکلف عراق مذاکرات تشکیل دولت را مثبت خواند

به نقل از بغداد الیوم، دفتر اطلاع رسانی مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مکلف عراق در بیانیه ای گفت، رایزنی ها در مورد تشکیل دولت جدید با همکاری گروه های سیاسی مثبت پیش می رود.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است، مصطفی الکاظمی طی روزهای اخیر با گروه های سیاسی و اجتماعی در فضایی مثبت ملاقات و رایزنی داشته است و در این ملاقاتها تاکید نموده که کوشش دارد در اسرع وقت کابینه را تشکیل دهد و برنامه دولتی را ارائه دهد.

مصطفی الکاظمی پیشتر پس از انتخابش از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری عراق به عنوان مامور تشکیل کابینه تاکید نمود که سعی می نماید در اسرع وقت، وزرای خود را به مجلس عراق معرفی کند.

نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق روز یکشنبه با فراکسیونها و جریان های سیاسی و دفتر سازمان ملل در عراق با هدف تسریع تشکیل دولت جدید در چارچوب مهلت 30 روزه رایزنی هایی انجام داد.

مصطفی الکاظمی همچنین با جنین هنیس پلاسخارت، فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در عراق در دفتر خود ملاقات و رایزنی کرد.

وی در جریان این ملاقات در مورد مسائل مربوط به تشکیل کابینه و کوشش ها برای مقابله با ویروس کرونا و نیز تداوم همکاری و هماهنگی میان عراق و سازمان ملل به بحث و مصاحبه پرداخت.

الکاظمی نسبت به فرایند رایزنی ها برای تشکیل دولت ابراز خرسندی کرد.

وی در جریان این ملاقات همچنین نسبت به همکاری همگان برای تشکیل کابینه ای که جوابگوی نیازهای شهفرایندان عراقی و خواسته های مشروع آنها باشد، ابراز امیدواری کرد.

به همین دلیل، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل تاکید نمود که از کوشش ها برای تشکیل دولت جدید در سایه توافق ملی و تمایل به افزایش همکاری مشترک حمایت می نماید.

از سوی دیگر، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی گفت، الکاظمی میخواهد از چند تن از وزرای فعلی در کابینه آینده استفاده کند.

به همین دلیل، سعد المطلبی، یکی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون گفت: به احتمال زیاد دولت مصطفی الکاظمی شامل چندین وزرای فعلی باشد. این وزراء کسانی هستند که پیروزیت خود را نشان داده اند و به همین خاطر مصطفی الکاظمی میخواهد بعضی از این وزراء را در کابینه خود نگه دارد.

المطلبی در ادامه اضافه کرد: ما پیش بینی می کنیم شماری از وزرای کابینه فعلی که تعدادشان بیشتر از سه تن نیست، در پست خود باقی بمانند، به ویژه اینکه تعداد وزرای پیروز در دولت کنونی، کمتر از تعداد انگشتان یک دست است.

این نماینده ائتلاف دولت قانون همچنین عنوان داشت، انتظار نمی رود که وزرای فعلی با مصطفی الکاظمی مخالفت سیاسی داشته باشند اما ممکن است مخالفت مردمی داشته باشد که باید به آنها توضیح داده گردد.

حنین القدو، نماینده ائتلاف فتح به ریاست هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر عراق در بیانیه ای گفت: فرآیند تشکیل دولت توسط مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مکلف همچنان با مجموعه ای از موانع و شروطی روبرو است که از سوی این فراکسیون یا گروه های سیاسی تحمیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: ائتلاف کردستان دو شرط دارد؛ شرط نخست مربوط به سهم اقلیم در بودجه و اجرای ماده 140 قانون اساسی عراق در کرکوک و همچنین پست های وزارتی است. اما شرط دوم، توافق اکثریت احزاب شیعه برسر نامزد نخست وزیری صرف نظر از شخصیت یا وابستگی های سیاسی وی است.

القدو توضیح داد، احزاب اهل تسنن خواهان سهمیه های انتخاباتی و مجموعه ای از وزارتخانه ها هستند. در سایه این شرایط و اوضاع و از هم گسیختن وحدت گروه های شیعه، الکاظمی با محدودیتها، شروط و چالش هایی روبه رو است که می تواند مانعی بر سر راه وی جهت تشکیل دولت و کسب رای اعتماد اعضای مجلس عراق باشد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 917

به "نخست وزیر مکلف عراق مذاکرات تشکیل دولت را مثبت خواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر مکلف عراق مذاکرات تشکیل دولت را مثبت خواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید