شرایط مسکن پس از کرونا چه می گردد؟

به گزارش لیسو، به گزارش تجارت نیوز، این پرسش در حالی مطرح می گردد که بسیاری از تحلیلگران در بخش اقتصاد مسکن معتقدند نمی توان شرایط بازار در امسال را به راحتی پیش بینی کرد.

شرایط مسکن پس از کرونا چه می گردد؟

جهت دریافت خدمات پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

اقتصاد سال جدید را متفاوت از سال های گذشته شروع کرد و آسیب های جدی بر بخش های مختلف آن وارد شد. بازار مسکن هم از این قاعده مستثنی نبود و به دلیل شیوع کرونا با یک دوره تعطیلی با انتهای نامشخص رو به رو شده است.

آنطور که بعضی از صاحب نظران می گویند شیوع ویروس کرونا باعث شد که فرایند معاملات مسکن در فروردین به صفر نزدیک گردد، همین موضوع نیز باعث شده است که بازار مسکن حال و هوای عجیبی داشته باشد و به گفته بعضی از صاحب نظران این شرایط دست کم تا زمان ماندگاری ویروس کرونا ادامه خواهد داشت. اما اینکه پس از ماجرای کرونا بازار در امسال به چه سمت وسویی حرکت کند خود جای سوال دارد.

در این راستا حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک و کارشناس مسکن با اشاره به رکود بخش املاک در سال 98 درخصوص شرایط بازار در امسال گفت: ما سالیان سال است که شاهد رکود در بازار هستیم و رکود اتفاق تازه ای نیست که بگوییم اخیرا بازار مسکن را درگیر خود نموده است. ما باید توجه داشته باشیم که بعضی از رکودها تورمی بوده و بعضی دیگر غیرتورمی است. ما در نیم سال اول 98 در یک رکود تورمی به سر می بردیم، به عبارتی دیگر قیمت مسکن روزبه روز افزایش پیدا می کرد و این در حالی بود که میزان معاملات افزایشی نبود.

وی اضافه کرد: در نیمه دوم سال 98 وارد رکود غیرتورمی شدیم و قیمت ها تقریبا به تثبیت رسید. به عبارتی دیگر در نیمه اول قیمت ها رشد داشتند و نیمه دوم با همان نرخ های افزایش یافته پیش رفتم، بدون اینکه کاهش قیمت را داشته باشیم. رکود غیرتورمی نیم سال دوم 98 تا نیمه بهمن ماه سال گذشته ادامه داشت و پس از آن رکودغیرتورمی به یک رکود تورمی تبدیل شد و قیمت ها کمی بالا رفت. چراکه حجم انباشته ای از احتیاجها باقی مانده بود و بسیاری از خریداران مصرفی و سرمایه ای ترجیح می دادند قبل از انتها سال خرید خود را انجام دهند.

عقبایی با بیان اینکه این رکود تورمی تا انتها هفته اول اسفندماه ادامه داشت، گفت: پس از آن بازار به مرحله ایست (استپ) وارد شد و ما کاهش معاملات را داشتیم. این در حالی است که شیوع ویروس کرونا روزبه روز جدی تر می شد و همین مسئله دلیلی برای تعطیلی مشاوران املاکی شد. بنابراین از دهم اسفندماه تا بیست وسوم فروردین ماه بازار مسکن در یک شوک ناشی از کرونا نهاده شد.

وی اضافه کرد: در این دوره که بازار متاثر از ویروس کرونا بوده شواهد حاکی از کاهش قیمت در بخش مسکن نبوده و صحبتی از افت قیمت به میان نیامده است و فروشندگان بر روی موضع قیمت های بهمن ماه ایستاده اند. برای اینکه چشم اندازی از بازار در امسال داشته باشیم باید توجه کنیم که ما در بهار 99 قرار داریم و تقریبا یک ماه آن را سپری نموده ایم، پس از آن وارد ماه مبارک رمضان می شویم و تجربه نشان داده است که در ماه رمضان با کاهش حجم معاملات روبه رو هستیم و اکنون هم زمانی بحران کرونا با این ماه قطعا میزان معاملات را کاهش خواهد داد. اما بعد از برطرف محدودیت های ناشی از کرونا ما حجم انباشته ای از احتیاج را خواهیم داشت و پس از آن رشد بیشتری در معاملات ایجاد می گردد ولی این رشد به معنای رونق دریافت معاملات نیست.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به تورم مسکن گفت: قیمت مسکن تابعی از تورم خواهد بود و قیمت ها در امسال کاهشی نخواهد شد، به عبارتی دیگر قیمت مسکن به میزان سقف تورم افزایش خواهد یافت. بنابراین سونامی و یا جهش قیمتی حداقل در نیمه اول امسال پیش بینی نمی گردد. به عبارتی دیگر می توان در یک جمله گفت که بازار مسکن در نیمه اول سال 99 یک رکود تورمی خواهد داشت.

مسکن ملی می تواند راه چاره مسائل بخش املاک باشد؟

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که آیا طرح هایی همانند مسکن ملی یا اخذ مالیات از خانه های خالی می تواند اهرمی برای رونق دریافت بازار مسکن باشد یا خیر، گفت: ما باید ببینیم که چه تعریفی از رونق داریم، وقتی از رونق صحبت به میان می آید عده ای معتقدند که گران شدن مترادف با رونق است. این در حالی است که مفهوم رونق در بازار مسکن افزایش میزان معاملات بوده نه افزایش قیمت. برای رونق دریافت معاملات در بازار مسکن باید مولفه های کلان مالی به حرکت درآیند. به عبارتی دیگر مولفه های اقتصاد کلان در ایجاد رونق دریافت بازار نقش مهمی دارند که مهم ترین آن تورم عمومی است.

وی اضافه کرد: نکته بعدی اصلاح سیاست های پولی و بانکی است که در رونق اقتصاد مسکن بسیار تاثیرگذار بوده و متاسفانه هنوز این اصلاحات انجام نشده است. پس از این دو مورد برنامه و طرح های دولت مطرح می گردد. طرحی همانند مسکن ملی هنوز در حد ثبت نام و گفت مان بوده و قاعدتا نمی تواند در مدت زمان کوتاه ما را به نتیجه دلخواه برساند، اما در مجموع این اقدام می تواند برای فراوری و اقتصاد مسکن مثبت باشد.

ضرورت اخذ مالیات از خانه های خالی

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به حجم خانه های خالی اشاره نمود و درخصوص تاثیر عرضه آنها به بازار مسکن گفت: ما در کشوری زندگی می کنیم که دو برابر استاندارد جهانی خانه و واحدهای مسکونی خالی دارد. در ایران حدود 25 میلیون واحد مسکونی وجود دارد که ده درصد آن خالی است. بر اساس آخرین آمار که در سال 95 به دست آمده، 2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد، این در حالی است که میانگین خانه های خالی در جهان به خصوص کشورهای توسعه یافته 5 درصد است. با توجه به این مسائل باید دولت به سمت برنامه هایی برود تا از تعداد خانه های خالی کمتر گردد و به عرضه بیشتر یاری کند چراکه این برنامه در ادامه توازن در تقاضا را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار کرد: نکته مهمی که باید آن اشاره کنم این است که ما با عرضه این 2 میلیون و 500 هزار واحد خالی نباید انتظار معجزه در بازار مسکن را داشته باشیم. این مقدار خانه خالی در کشوری که سالانه بین 800 تا 1 میلیون ازدواج دارد نمی تواند اهرمی برای متعادل شدن بازار باشد. این در حالی است که بسیاری از این واحدها در مناطق لوکس و لاکچری بوده که حتی با وارد شدن به شبکه عرضه هم از توان دهک های پایین و یا متوسط جامعه خارج خواهد بود. از سوی دیگر بخشی از این خانه های خالی در بیرون از شهرها قرار دارند که امکانات رفاهی و آموزشی در دسترس آنها نیست و خانواده ها نمی توانند در این مکان ها مستقر شوند. بنابراین تمام 2 میلیون و 500 هزار واحد خالی قابلیت استفاده برای دهک های مختلف جامعه را ندارد.

عقبایی به افزایش مالیات ها اشاره نمود و دراین باره گفت: نکاتی که درخصوص خانه های خالی مطرح کردم دلیلی نمی گردد که خانه های خالی را به حال خود رها کنیم و اجازه دهیم سوداگران به فعالیت خود در این بخش ادامه دهند و روزبه روز بر مال ها، مجتمع ها و برج های خالی خود اضافه نمایند و به امید کسب سود واحدهای خود را خالی نگه دارند چراکه همین واحدها الگوی افزایش قیمت برای مناطق دیگر خواهد بود. باید با قوانین سنگین مالیاتی از فعالیت سوداگران جلوگیری گردد.

وی اضافه کرد: تاکید می کنم باید قوانین سنگین مالیاتی داشته باشیم. به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که یک واحد 500 متری در منطقه لوکس و لاکچری تهران دارد، حال ما مالیاتی 50 میلیونی برای آن درنظر بگیریم. این مبلغ به اندازه شارژ ساختمان او بوده و این فرد پس از پرداخت مالیات همچنان واحد خود را خالی نگه می دارد. ما باید میزان مبلغ مالیات را آنقدر بالا درنظر بگیریم تا این ابزار بازدارنده باشد و به عرضه واحدهای خالی یاری کند، لذا قانون مالیاتی باید به درستی اجرا گردد و به سوداگری ها در حوزه مسکن پایان داد.

منبع: روزنامه ابتکار

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 800

به "شرایط مسکن پس از کرونا چه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط مسکن پس از کرونا چه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید