گزارش تازه سازمان ملل از فعالیت های القاعده در افغانستان

به گزارش لیسو، فارس نوشت: ناظران مستقل بخش نظارت از تحریم های سازمان ملل متحد در گزارشی تازه اعلام کردند شبکه القاعده در 12 ولایت افغانستان فعالیت مخفی دارد و رهبر این شبکه نیز در افغانستان حضور دارد.

گزارش تازه سازمان ملل از فعالیت های القاعده در افغانستان

در بخشی از این گزارش آمده است که ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در افغانستان است و شمار اعضای این شبکه به 400 الی 600 نفر می رسد.

براساس این گزارش، شمار شبه نظامیان پاکستانی در افغانستان بین 6000 تا 6500 نفر تخمین زده شده که اکثریت آنان، از اعضای تحریک طالبان پاکستان بوده و هر دو کشور افغانستان و پاکستان زیر تهدید آنان قرار دارند.

ناظران مستقل بخش نظارت از تحریم های سازمان ملل متحد در این گزارش بیان کردند که رهبری شبکه القاعده ارتباط نزدیک خود با شبکه حقانی را حفظ نموده و در ماه فوریه امسال میلادی، ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده با یحیی حقانی، یکی از اعضای ارشد شبکه حقانی ملاقات نموده است.

در بخشی از این گزارش آمده است که شاخه القاعده در شبه قاره هند عملیات های خود را تحت حمایت طالبان انجام می دهد.

این در حالی است که بر اساس توافق نامه صلح آمریکا - طالبان، این گروه تعهد نموده است که روابطش را با شبکه القاعده و سایر گروه های تروریستی خارجی قطع می نماید.

این در حالی است که سازمان ملل متحد در بهمن ماه سال گذشته بیان کرد طالبان به شبکه القاعده پناه داده و از آنها محافظت می نمایند و در عوض شبکه القاعده، گروه طالبان را آموزش و منابع در اختیار آنان قرار می دهد.

براساس این گزارش، سازمان ملل همچنین افزوده است که طالبان در مورد روابط خود با شبکه القاعده، از سال 1990 تا به امروز، دروغ گفته اند و حضور ده ها جنگجوی خارجی دیگر در صفوف این گروه همچنان مبهم است.

همچنین وزارت دفاع آمریکا روز آدینه 13 تیرماه امسال با انتشار گزارشی در مورد شرایط امنیتی افغانستان که به کنگره ایالات متحده ارائه شد بیان کرد که گروه طالبان با شاخه القاعده در شبه قاره هند به صورت طولانی مدت و هدفمند در ارتباط هستند.

به گفته مقامات پنتاگون گروه های وابسته به القاعده در منطقه، روابط نزدیکی با گروه طالبان داشته و منافع پایدار در حمله بر نیروهای آمریکایی دارند.

سخنگوی طالبان گزارش وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مبنی بر همکاری این گروه با گروه تروریستی القاعده را رد کرد.

به دنبال این گزارش، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان با غیرمسئولانه خواندن گزارش پنتاگون به کنگره آمریکا، هدف از انتشار آن را مغشوش ساختن افکار و تبلیغات منفی علیه فرایند صلح افغانستان بیان کرد.

سخنگوی طالبان همچنین از آمریکا خواست به تعهدات خود در مورد توافقنامه قطر پایبند باشد و از تبلیغات منفی و اطلاعات نادرست خودداری کند.

براساس توافق آمریکا و طالبان، نظامیان این کشور خاک افغانستان را به شرط تضمین طالبان بر قطع همکاری با گروه های تروریستی از جمله القاعده خارج خواهند شد.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1090

به "گزارش تازه سازمان ملل از فعالیت های القاعده در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش تازه سازمان ملل از فعالیت های القاعده در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید