15 درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می نمایند

به گزارش لیسو، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت راه و شهرسازی، نادر محمدزاده در چهل و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: 3268 هکتار بافت فرسوده در 196 محله شهر تهران گسترده شده است که از این تعداد 20 محله به عنوان محلات تاریخی واجد ارزش، 8 محله سکونتگاه غیررسمی و 168 محله عنوان مناطق میانی گزارش شده اند.

15 درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می نمایند

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در تشریح اقدامات ستاد بازآفرینی استان گفت: 14792 هکتار از مساحت شهر تهران (که معادل 24 درصد سطح شهر است) را بافت های ناپایدار تشکیل می دهد، در این بافت،ها 37 درصد جمعیت تهران سکونت دارند.

وی در این خصوص ادامه داد: در این میان 3268 هکتار از مساحت شهر نیز بافت فرسوده محسوب می شوند که 15 درصد از جمعیت تهران را تشکیل داده که 85 درصد از آن در جنوب محور انقلاب واقع شده اند.

محمدزاده در ادامه با بیان اینکه 3268 هکتار بافت فرسوده در 196 محله شهر تهران گسترده شده است گفت: از این تعداد 20 محله به عنوان محلات تاریخی واجد ارزش، 8 محله سکونتگاه غیررسمی و 168 محله عنوان مناطق میانی گزارش شده اند.

این مقام مسئول پروژه های بزرگ مقیاس مانند بزرگراه امام علی (ع) را به عنوان مداخله های متمرکز مبتنی بر راه در سال های73 تا 84، اتخاذ رویکرد محله محور و تهیه طرح های ویژه نوسازی را به عنوان مداخله نیمه متمرکز در سال های 85 تا 90 و رویکرد راه اندازی دفاتر تسهیل گری را از سال 86 تا کنون به عنوان نمونه اقدامات صورت گرفته در رویکردهای مختلف نوسازی بافت فرسوده در تهران گفت.

وی اضافه نمود: تهیه و تدوین سند توسعه محلات، ظرفیت سازی و مهارت افزایی، پیگیری انجام امور ثبتی و حقوقی، پیگیری اجرای بسته تشویقی نوسازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، کارگزاری وام نوسازی در بافت، طراحی رایگان و ترویج نما با الگوی مناسب و ترویج نوسازی مردمی با رویکرد تجمیع به عنوان مهمترین اقدامات صورت گرفته در دفاتر تسهیل گری به شمار می روند.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه تاکنون برای 149 محله، سند توسعه محله تهیه و از این میان 139 سند مورد تایید شهرداری های مناطق قرار گرفته است گفت: اسناد توسعه محله ای به منظور پرداختن به ابعاد جامعی از توسعه، نوسازی محلات دارای بافت فرسوده و تدوین چارچوب مناسب برای برنامه ریزی و اقدامات اجرایی هماهنگ بین دستگاه های مختلف با رویکرد همه جانبه توسط دفاتر خدمات نوسازی، ذیل سند ملی بازآفرینی و ستادهای بازآفرینی در سطوح ملی و محله ای تهیه و تدوین شده اند.

محمدزاده در تشریح درخواست های ستاد بازآفرینی استان نیز گفت: تامین و تخصیص سهم 70 درصدی دولت در تامین خدمات و ارتقای کیفیت عرصه های عمومی، اعمال تخفیفات عوارض صدور پروانه در محدوده بافت های فرسوده، واگذاری اراضی مورد احتیاج پروژه های مسکن امید به شهرداری تهران، شناسایی 15 قطعه ملکیِ در اختیار شهرداری و دولت به منظور تأمین مسکن جایگزین برای پیشبرد فرآیند نوسازی، واگذاری رایگان انشعابات از سوی دستگاه های خدمات رسان، کاهش حق بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در محدوده بافت های فرسوده، تصویب چارچوب برنامه توسعه محله ای به عنوان یکی از اسناد لازم الاجرای توسعه شهری در شورای عالی شهرسازی و معماری و ... از مهمترین درخواست های ستاد برای تسریع هرچه بیشتر اقدامات نوسازی و بهسازی بافت های ناکارآمد تهران به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 71

به "15 درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید