49 برنامه از 52 برنامه طرح جامع مسکن عملیاتی نشد، تعزیرات در بازار مسکن جواب نمی دهد

به گزارش لیسو، خبرنگاران: معاون سابق امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن با بیان اینکه فقط سه برنامه از 52 برنامه طرح جامع مسکن عملیاتی شد،گفت:مغز متفکر وزارت مسکن کارایی چندانی نداشت و به طور کلی با تعزیراتی کردن بازار نمی توان قیمت مسکن و اجاره بها را کنترل کرد.

49 برنامه از 52 برنامه طرح جامع مسکن عملیاتی نشد، تعزیرات در بازار مسکن جواب نمی دهد

جهت دریافت خدمات محوطه سازی ویلا مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

منوچهر خواجه دلویی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران مهم ترین برنامه اجراشده در دوران معاونت خود را تهیه طرح جامع مسکن خاطرنشان کرد، طرحی که به گفته وی 49 برنامه آن هنوز عملیاتی نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش در معاونت امور مسکن و ساختمان چه کاری برای کنترل قیمت مسکن انجام دادید؟، توضیح داد: حدود هفت ماه در وزارت سابق مسکن و شهرسازی با آقای نیکزاد کار کردم و حاصل این همکاری تهیه طرح جامع مسکن بود. در آن موقع هدف ما این بود که بخش مسکن کشور دارای یک قوانین مادر پایه گردد. خوشبختانه طرح جامع تدوین و پس از تبدیل به قانون در سال 87 ابلاغ شد.

وی با بیان از سال 87 به بعد قانون جامع ساماندهی حوزه فراوری و عرضه مسکن را در کشور داریم، اظهار کرد: همه صاحب نظران روی این برنامه کار کردند و به نظر می رسد اقدام بدی نبود. یکی از برنامه های آقای روحانی هم این است که طرح جامع مسکن و قانون ساماندهی احیا و برنامه های آن را عملیاتی کند.

وی در پاسخ به این پرسش که احیا بدان معناست که طرح جامع مسکن خوب اجرا نشده است، اضافه کرد: بله، در طرح جامع مسکن 52 برنامه عملیاتی برای دهک های کم درآمد و میان درآمدها از جمله برنامه هایی در حوزه تقاضا، عرضه، انبوه سازی، فراوری صنعتی، بازار اجاره، بافت فرسوده، مسکن روستایی و... پیش بینی شده است، ولی از زمان ابلاغ تا به امروز فقط 3 برنامه عملیاتی شد.

معاون سابق امور مسکن و ساختمان ادامه داد: حق بهره برداری از زمین یا همان مسکن مهر، نوسازی بافت فرسوده و مسکن روستایی سه برنامه ای بود که از طرح جامع مسکن اجرا شده است.

خواجه دلویی در پاسخ به این پرسش علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد، معاونت امور مسکن و ساختمان مغز متفکر وزارت مسکن و شهرسازی است، به نظر شما آیا این مغز متفکر کارنامه خوبی داشته است؟، توضیح داد: به نظرم ورود به بحث مسکن با نگاه تعزیراتی و برخورد قهری جواب نمی دهد، کما این که طرح تعزیراتی در این بخش کارایی نداشت.

وی اضافه کرد: بخشی از افزایش قیمت مسکن مربوط به اقتصاد کلان کشور بوده و به دلیل تورم و نقدینگی روی می دهد. در این حوزه کاری از وزارت راه و شهرسازی ساخته نیست و باید در دولت برای تورم و نقدینگی تصمیم گیری گردد تا نقدینگی به سمت فراوری، صنعت و کشاورزی سوق پیدا کند و به بازار مسکن ضربه نزند.

خواجه دلویی با یادآوری این که تقاضای مسکن شامل دو بخش مصرفی و سرمایه گذاری و سوادگری است، گفت: اگر بخش های دیگر اقتصادی نتواند نقدینگی را جذب کند این نقدینگی وارد بازار مسکن شده و منجر به بروز نابسامانی می گردد، بخش دیگری نیز مربوط به وزارت راه است که باید توسط این وزارتخانه ساماندهی گردد.

وی ادامه داد: در این بخش وزارت راه و شهرسازی باید برای پاسخگویی به تقاضا قدرت اقتصادی متقاضیان، مدیریت پس انداز مردم و ابزارهای اقتصادی را به کار بگیرد. در ماده 14 قانون ساماندهی 7 ابزار اقتصادی برای این کار تعریف شده که می تواند عملیاتی گردد. باید تأکید کنم که وظیفه وزارت راه و شهرسازی سیاست گذاری، حمایت و نظارت عالیه است و نباید وارد کار اجرایی گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 19 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 856

به "49 برنامه از 52 برنامه طرح جامع مسکن عملیاتی نشد، تعزیرات در بازار مسکن جواب نمی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "49 برنامه از 52 برنامه طرح جامع مسکن عملیاتی نشد، تعزیرات در بازار مسکن جواب نمی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید