98 نفر در انتخابات ریاست جمهوری تونس نامزد شدند

به گزارش لیسو، ایرنا نوشت: شمار نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در تونس با انتها یافتن زمان معین شده برای ثبت نام در ساعت 18 روز جمعه به وقت محلی به 98 نامزد رسید. این تعداد نامزد در تاریخ این کشور بی سابقه است و یک رکوردشکنی به شمار می رود.

98 نفر در انتخابات ریاست جمهوری تونس نامزد شدند

به گزارش روزنامه تونسی الشروق، این رقم پس از انتقال دمکراتیک حاکمیت در تونس در سال 2011 تا کنون بی نظیر است اما پیش بینی می شود پس از بررسی پرونده کاندیداها توسط هیات عالی مستقل انتخابات شمار نامزدهای نهایی و واقعی انتخابات ریاست جمهوری تونس کاهش یابد.

رئیس جمهوری در تونس پس از انتخابات مجلس ملی موسسان در سال 2011 توسط مجلس انتخاب شد . این مجلس موظف شد قانون اساسی جدیدی برای کشور پی ریزی کند و بر همین اساس انتخاب رییس جمهوری در سال 2014 به طور مستقیم توسط مردم انتخاب شد و این امر در انتخابات امسال هم تکرار خواهد شد.

شمار کاندیداها در انتخابات سال 2014 به 72 نفر رسید و هیات عالی مزبور در مرحله اول از میان آنان 27 نامزد را انتخاب کرد و در نهایت باجی قاید سبسی در مرحله دوم انتخابات با پیشی دریافت بر منصف المرزوقی به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد.

اکثر احزاب بزرگ تونس برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور نامزد معرفی کرده اند. در فهرست نامزدها نام افراد برجسته ای همچون یوسف الشاهد نخست وزیر کنونی از حزب جنبش زنده باد تونس و عبدالفتاح مورونائب رئیس جنبش اسلامی النهضه و عبدالکریم الزبیدی وزیر کنونی دفاع به چشم می خورد.

همچنین منصف مرزوقی رئیس جمهور پیشین مورد حمایت ائتلاف تونس دیگری و مهدی جمعه نخست وزیر سابق از حزب جایگزین تونسی و حمادی الجبالی نامزد مستقل و نبیل قروی بازرگان و صاحب شبکه تلویزیونی خصوصی نسمه خود را برای انتخابات کاندید کرده اند.

به نوشته الشروق، محمد المنصوری عضو هیات انتخابات گفت: ما نمی توانیم مانع از کاندیداتوری افراد بشویم اما موارد غیر جدی و فاقد شرایط لازم حذف خواهند شد.

23310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 266

به "98 نفر در انتخابات ریاست جمهوری تونس نامزد شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "98 نفر در انتخابات ریاست جمهوری تونس نامزد شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید