افزایش دپوی کالا در مبادی ورودی کشور

به گزارش لیسو، علی معقولی در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص مشکل دپوی کالا در انبارهای مبادی ورودی کشور اظهار کرد: افزایش دپوی کالا در انبارهای مبادی ورودی کشور، ناشی از مشکلات گمرکی نیست.

افزایش دپوی کالا در مبادی ورودی کشور

مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک افزود: واردکنندگان باید مشکلات دپوی کالا در گمرکات را روشن و صریح بیان کنند چرا که وقتی این مشکلات مطرح می شود بلافاصله وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک خواستار رسیدگی فوری به مشکل پیش آمده می شوند اما زمانیکه ما با واردکنندگان صحبت می کنیم اعلام می کنند که مشکل پیش آمده گمرکی نیست و ارتباطی به گمرک ندارد.

معقولی در ادامه گفت: در حال حاضر علاوه بر گمرک 27 سازمان دیگر در فرآیند انجام تشریفات گمرکی دخالت دارند و گمرک بدون صدور مجوز این سازمان ها وفق مقررات اجازه ترخیص کالا را ندارد.

وی افزود: در چهارماهه ابتدایی سالجاری بیش از 11.5 میلیون تن انواع کالا به ارزش 15 میلیارد دلار وارد کشور شده است.

معقولی ادامه داد: در حیطه کار گمرک می‌توانیم بگوییم که از ابتدای امسال دو موضوع را با توجه به مسائلی که به وجود آمده برای تسهیل کار تولیدکنندگان بخشنامه کردیم.

مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران ادامه داد: یکی از موارد بحث این بود که واحدهای تولیدی بتوانند کالاهای خود را به صورت نسیه ترخیص کنند؛ در واقع ما بخشی از کالاها را نگه می‌داریم و بخش عمده کالا بدون پرداخت هر گونه حقوق گمرکی ترخیص می‌شود و پس از آنکه این کالاها به چرخه تولید رفت، از محل گردش مالی ایجاد شده از آن تولیدکننده بتواند هم حقوق گمرکی را بدهد و هم مابقی کالای خود را ترخیص کند.

به گفته معقولی مورد دوم موضوع ضمانت‌نامه برای واحدهای تولیدی و موارد مشابه آن بود که این ضمانت‌نامه‌ها یکساله شد و حتی واحدهایی که نمی‌خواهند درصدی باشند، بتوانند کالای خود را وارد کنند و در ازای آن ضمانت‌نامه بانکی بدهند که کمک شایانی به آنهاست.

گفتنی است؛ پیش از این محمد عیدیان،قائم مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران از رسوب چشمگیر کالا در گمرکات تهران به دلیل تصمیمات خلق‌الساعه خبر داده بود.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 21 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 11

به "افزایش دپوی کالا در مبادی ورودی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش دپوی کالا در مبادی ورودی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید