همه چیز درباره برج های دوقلوی پتروناس (Petronas Towers)

به گزارش لیسو، اگر پوستر ها یا تصاویر مالزی را مروز کنید یا حتی در گوگل کلمه مالزی را جستجو کنید، تصویری از شهر را که برج های دوقلوی پتروناس (Petronas Towers) در آن اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب میکند و بامزه اینجاست که اگر به مالزی سفر کنید حتما با این برج یک سلفی خواهید گرفت و این بنا در میان خاطراتتان یاداوری سفری شیرین به مالزی خواهد شد. در ادامه از این دوبرج دوقلوی زیبا برایتان خواهیم گفت و ویژگی ها و امکانات این بنا برایتان بیشتر شرح خواهیم داد.

همه چیز درباره برج های دوقلوی پتروناس (Petronas Towers)

انسان ها هیچ وقت به هیچ چیز قانع نبوده و نخواهند بود. این که بگوییم خواسته ها و سطح توقع انسان روزی به سر حد خود می رسد یک آروزی محال و حرف غیر ممکن است. این طمع انسان ها همیشه در همه چیز قابل روئیت است، از زندگی روزمره تا نگاه به دنیایی که در آن زندگی می کند. به عنوان مثال سازه هایی که انسان ها آن ها را می سازند هر روز در حال بلندتر شدن هستند و معلوم نیست این بلندی تا کجا قرار است ادامه پیدا کند. اما ساخت این سازه های بلند یا همان آسمان خراش ها همیشه با چالش هایی روبرو بودند، اما همیشه این انسان ها بودند که از این چالش موفق بیرون آمدند. نمونه ای از این موفقیت را می توان در برجهای دوقلوی پتروناس در تور مالزی به چشم دید. دو برج دو قلوی سر به فلک کشیده که تلفیقی است هنرمندانه از آهن و شیشه و نمونه واقعی از رویای انسان برای تسخیر آسمان.

معرفی برج های دوقلوی پتروناس (Petronas Towers)

برج های دوقلوی پتروناس (Petronas Towers) یکی از بلندترین آسمان خراش های دنیا هستند که در کوالالامپور مالزی واقع شده اند. این سازه بی نظیر که امروز نمادی از کشور مالزی در دنیا است، با احتساب آنتن های بالای برج، ارتفاعی در حدود 452 متر دارد. تعداد طبقات هر برج 88 طبقه است و در کل 78 آسانسور فعال در دو برج ساخته شده است. به جز این که این دو برج دو قلو و یکسان هستند، چیزی که باعث خاص بودن این آسمان خراش شده شگفتی و پیچیدگی در ساختار آن است، همچنین پلی که طبقات 41 و 42 دو برج را به هم وصل می کند که طولی در حدود 56 متر و ارتفاعی در حدود 175 متر از سطح زمین دارد. قسمت تهتانی این دو سازه هم با یک مرکز خرید به نام سوریا به هم مرتبط می شوند. درست است که امروز کاربری پتروناس اداری است اما با این وجود باز هم جزء یکی از پر بازدید ترین اماکن در تور مالزی توسط گردشگران است.

مالزی را با برج های دو قلوی پتروناس می شناسند.

تا قبل از سال 1998 لقب بلندترین آسمان خراش دنیا از آن برج سیزر در ایالات متحده آمریکا بود اما پتروناس موفق شد بین سال های 1998 تا 2004 لقب بلندترین ساختمان دنیا را بگیرد، اما با ساخته شدن آسمان خراش تایپه 101 در چین به عنوان مرکز جهانی مالی، با ارتفاع 449 متر، این لقب را از پتروناس گرفتند، اما همچنان لقب بلندترین برج دو قلوی دنیا از آن پتروناس است.

برج های دو قلوی پتروناس با پیچیدگی و شگفتی که در ساختار دارند توانستند هم تحولی باشند در دنیای آسمان خراش ها و هم نمادی باشند از اقتصاد رو به پیشرفت مالزی.

تاریخچه ساخت برج های دو قلوی پتروناس مالزی

در سال 1992 بنا بر این شد که چهره کوالالامپور را تغییر دهند و آن را به سمت مدرن شدن پیش ببرند. این برنامه نیاز داشت تا ساختمان هایی در شهر ساخته شود تا نمادی از قرن 21 باشند و ظاهری متفاوت با آن چه تا به حال در شهر و حتی دنیا بودند، داشته باشد. این پروژه در تاریخ 1 ژانویه سال 1992 کلید خورد.

برای رسیدن به این هدف نیاز بود تا بهترین ها از سراسر دنیا گرد هم بیایند و با هم هم فکری کنند. در مهم ترین قسمت یعنی طرح و ایده سازه، از یک طراح و معمار آرژانتینی به نام César Pelli که در پروژه های زیادی در آرژانتین شرکت کرده بود، استفاده شد. او طرح ساختمان های دوقلوی پتروناس را ارائه کرد و بعد از برگزیده شدن ایده اش، کارهای اولیه برای رسیدن به هدف آغاز شد. ابتدا در ماه ژانویه 1992 آزمایشات و بررسی های مختلفی صورت گرفت تا بهترین مکان ممکن برای ساخت چنین سازه ای انتخاب شود. در نهایت ساخت این دو برج با هزینه ای بالغ بر 6.1 میلیارد دلار در سال 1998 به پایان رسید و در تاریخ 1 اوت 1999 به طور رسمی با حضور رئیس جمهور وقت مالزی افتتاح شد و برج های دو قلوی پتروناس تبدیل شدند به نمادی از پیشرفت اقتصاد در مالزی.

سازنده های برج های دو قلوی پتروناس

برای ساخت برج های دو قلوی پتروناس از متخصصان بسیاری از کشورهای مختلف دنیا کمک گرفته شد، مثل کانادا، آمریکا، برزیل و.... پروژه ساخت برج های دو قلو به دو شرکت مختلف واگذار شد تا آن ها همزمان ساخت هر دو برج را شروع کنند و در یک زمان به پایان برسانند. ساخت برج غربی را یک شرکت ژاپنی به نام JA Jones Construction Co به رهبری فردی به نام Hazama انجام داد. برج شرقی را نیز یک شرکت کره ای به نام Samsung C&T Corporation ساخت. این دو شرکت استخدام شده بودند تا بدون هیچ وقفه ای و در سریع ترین زمان ممکن پتروناس را به اتمام برسانند آن ها هم در یک رقابت نفس گیر ساخت را پیش می بردند. در نهایت شرکتی که رقابت را برنده شد شرکت کره ای بود.

مشکلی بزرگ در زمان ساخت پتروناس مالزی

دو شرکت متصدی ساخت پتروناس مشغول به کار بودند تا این که مشخص شد بعضی اعداد و ارقام با هم هماهنگی ندارند. مشکل این جا بود که زمانی که برج 2 را در طبقه 72 بررسی کردند متوجه شدند که به صورت صاف و عمود ساخته نشده بود و کمی انحراف دارد. این انحراف در حدود 25 میلی متر (0.98 اینچ) بود. شاید این مقدار انحراف اصلا به چشم نیاید اما باید هر چه سریعتر بر طرف می شد چرا که مطمئنا در آینده این برج را با چالش های مختلفی روبرو می کرد. برای این که این مشکل برطرف شود 16 طبقه باقی مانده را 20 میلی متر (0.79 اینچ) در جهت عکس انحراف قبلی ساختند. همچنین راه دیگر ساخت یک پل میان دو برج بود که باید انجام می شد. البته برای این کار از نقشه برداران متخصصان زیادی استفاده کردند تا بتوانند این مشکل را به بهترین شکل ممکن بر طرف کنند.

ساختار فنی برج های دو قلوی پتروناس

اولین نکته در مورد ساختار پیچیده و شگفت آور این برج این است که از آهن و شیشه ساخته شده است. هر برج 88 طبقه و مناره هایی با ارتفاع 30 متر دارد. در ساخت اسکلت فلزی این سازه بی نظیر 26 هزار تن آهن به کار رفته است و در این زمینه هم پتروناس بزرگترین سازه فلزی است که تا به حال در دنیا ساخه شده است. عملیات پی ریزی پتروناس در زمینی به مساحت 5/1 هکتار صورت گرفت، زمینی که سابقا یک پیست اتومبیلرانی بود. طی این عملیات حجمی معادل 70 هزار تن بتن در 3 روز متوالی پی ریزی شد. از این نظر پتروناس بی نظیر است، چرا که این بزرگترین عملیات پی ریزی است که به صورت یکباره در یک سازه در دنیا صورت گرفته است. اما تا به این جا این برج با این مشخصات نمی توانست دربرابر زلزله دوام بیاورد پس لازم بود برای این موضوع هم فکری شود. برای مقاوم سازی پتروناس در برابر زلزله از 14 دمپر (Damper)، وسیله ای که در خرپاهای مورب سازه قرار می گیرد و مانند کمک فنر اتومبیل عمل می کند و لرزش ساختمان را در طول زلزله تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد استفاده شد.

پل پتروناس (skybridge) راهی برای مقابله با تند بادها

مسلما ساخت چنین سازه بلندی نیاز داشت تا همه چیز در موردش بررسی شود از وقوع زلزله احتمالی تا تاثیر وزش باد. تا به این جا توانسته بودند پتروناس را در برابر زلزله مقاوم کنند اما چطور باید در برابر بادهای شدید از تکان خوردن و درنهایت تخریب ساختمان جلوگیری می کردند؟

زمانی که باد به پتروناس برخورد می کند، برج ها مثل یک بادبان عمل می کنند. اما روش کار به چه صورت است. طراح پتروناس سزار، ایده ای را مطرح کرد تا این دو برج بتوانند بادهایی تا 140 کیلومتر بر ساعت را تحمل کنند. ایده او این بود که بین طبقات 41 و 42 دو برج یک پل برقرار شود تا هم راه ارتباطی دو برج باشد و هم با ساختارش برج ها را مستحکم تر کند. اما باز هم ساخت این پل می توانست خطراتی را در پیش داشته باشد و با وزش بادهای چرخان این پل 900 تنی از ارتفاع 170 متری سقوط کند. اما برای رفع این مشکل این بار هم از دمپر استفاده کردند وسیله ای که سازه را در برابر زلزله هم مقاوم کرده بود. برای ساخت پل از دو پایه استوانه ای 35 متری که هر کدام 60 تن وزن داشتند استفاده کردند. این پایه ها همان دمپرهایی هستند که می توانند از برج ها در برابر وزش باد محافظت کنند. روش کارشان هم به این صورت است که زمانی که برج ها تکان می خورند و یا خم می شوند، کشیده می شوند و به جای خود بر می گردند. برای جلوگیری از شکسته شدن پل هم تدابیری اندیشیده شد.

در زمان خم شدن برج ها در جهات مختلف، پایه های تکیه گاه، به جای این که اتصالی مستقیمی بین برج و پل برقرار کنند، به یک سری صفحه های گردان متصل می شوند که قابلیت چرخش تا 45 درجه را در جهات مختلف دارند. به این ترتیب دمپرهای به کار رفته در پتروناس، آن را از هر چرخش و لرزشی حفاظت می کنند و آن ها را به خود جذب می کنند در حالی که کوچکترین حرکتی در داخل سازه حس نمی شود.این پل ساخته شد که هم راه ارتباطی بین دو برج باشد، هم باعث مقاوم شدن سازه شود و هم در مواقع خطر مثل آتش سوزی راهی باشد برای پناه بردن به برج بعدی و هم کاربرد تفریحی داشته باشد.

محوطه ورودی برج و فضاهای داخلی

همان قدر که این برج در ظاهر زیبا و در ساختار خاص و پیچیده است، می توان حدس زد که فضای داخلی آن هم می تواند باعث تحسین شما شود. داخل این برج با الهام از فرهنگ مالزی طراحی شده است، سنت در آن رعایت شده و می توان یکپارچگی در عناصر به کار رفته در طراحی و ساخت فضای داخلی آن را دید. جلوه این سنت و فرهنگ مالزی را می توان به طور مخصوص در سالن‌های ورودی و سالن های انتظار دید.

تمام قسمت ها به دقت و به فراخور کاربری آن محیط طراحی شده اند. مثل اتاق های کنفرانس، سالن های ورزشی و...

ورودی پتروناس نیز به زیبایی محوه سازی شده است.

مرکز خرید Suria KLCC

برج های دوقلوی پتروناس در پائین ترین طبقه به وسیله یک مرکز خرید به نام Suria KLCC به هم مرتبط می شوند. مرکز خریدی با 140,000 متر مربع وسعت که یکی از لوکس ترین فروشگاه ها در مالزی است. جایی که می توانید از هر مارک برند معروف دنیا، یک شعبه ببینید. البته در این قسمت از پتروناس می توانید از یک گالری هنری ، تئاتر ارکستر فیلارمونیک ، یک آکواریوم در زیر آب و همچنین یک مرکز علوم دیدن کنید. همچنین شعبه هایی از رستوران های مطرح دنیا هم در این مرکز خرید وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

پارک KLCC

در زمان ورود به برج های پتروناس پارکی به نام KLCC جلب توجه می کند. پارکی با مساحت 17 جریب یا 7 هکتار که در زیر برج پتروناس قرار دارد. طراحی این پارک زیبا توسط فردی با نام Roberto Burle Marx که یک طراح برزیلی بود صورت گرفته است. گفته می شود طراحی این پارک آخرین پروژه ای بود که Roberto Burle Marx انجام داده است. هدف او از طراحی این پارک این بوده که در کنار این آسمان خراش، نگاهی هم به طبیعت شود و به آن ارزش داده شود. در این پارک که یک مکان آرامش بخش در قلب کوالالامپور است گیاهان و حیوانات زیادی زندگی می کنند. تنها 23 نوع گونه گیاهی مختلف در پارک وجود دارد. 1900 نوع درخت بومی و 66 گونه درخت خرما در پارک کاشته شده است. این درختان با هدف جذب پردنگان محلی و حتی پرندگان مهاجر در این مکان کاشته شده اند.

قسمت های مختلف پارک KLCC

پارک KLCC دارای قسمت های مختلفی است و از آن جایی که یک پارک عمومی است، می تواند یک انتخاب عالی برای گذراندن یک روز تعطیل باشد. این پارک از قسمت های مختلفی تشکیل شده است و قرار است قسمت های دیگری هم به آن اضافه شود مثلا در آینده قرار است مسجدی با نام Syakirin در این پارک ساخته شود.

پارک KLCC قسمت های مختلفی دارد از جمله

دریاچه ای به نام Symphony که با وسعت 10.000 متر مربع که در آن آب نماهای زیبایی وجود دارد که آب را تا ارتفاع 42 متر به بالا می فرستند. این آب نماها هر روز برقرار هستند.

زمین بازی کودکان

زمین بازی کودکان با یک استخر عمومی در سمت غرب پارک واقع شده است.

سیستم آسانسورهای پتروناس

در پتروناس 77 آسانسور در هر دو برج فعال هستند آسانسورهایی که توسط یک شرکت کانادایی طراحی شده است. درتمامی آسانسورها تمام موارد ایمنی ممکن رعایت شده است و تمام احتمالات در نظر گرفته شده اند، به عنوان مثال احتمال این که آسانسوری دچار نقص فنی شود و در حین کار، بایستد، مسافران می تواند از درب های خروج استفاده کنند و به یکی از آسانسورهای مجاور بروند. در طبقه همکف پتروناس 3 گروه آسانسور مختلف وجود دارد:

  • آسانسورهای short haul (مسافت کوتاه) که بین طبقات 2 / 3 تا 16 / 17 کار می کنند.
  • آسانسورهای mid haul (مسافت متوسط) که بین طبقات 18/ 19 تا 37 /38 کار می کنند.
  • آسانسورهای shuttle که مسافران را به طور مستقیم تا طبقات 41 / 42 می برند. برای رفتن به طبقات بالاتر هم باید باید از آسانسورهای مخصوص استفاده شود.

قسمت های اصلی هر اسانسور در مرکز هر برج قرار دارند و تمامی آسانسورها به صورت دو طبقه ساخته شده اند. آسانسور های پائینی افراد را به طبقات فرد و آسانسورهای بالایی به طبقات زوج می رسانند. برای رسیدن به طبقات فرد اگر در طبقه اول باشید باید از پله های برقی موجود استفاده کنید تا خود را به طبقه بالایی آسانسورهای دو طبقه برسانید.

مدت زمانی هم که طول می کشد از پائین ترین طبقه برج یعنی پارکینگ به بالاترین نقطه برج بروید، در حدود 90 ثانیه است.

ساکنان پتروناس

در مورد کاربری برج پتروناس می توان گفت که یک ساختمان اداری است. ساختمانی که نه تنها خیلی از شرکت های بزرگ مالزی بلکه معروف ترین شرکت های دنیا در آن دفتر دارند. به عنوان مثال برخی از مستاجران پتروناس عبارت اند از:

شرکت اصلی پتروناس در طبقه اول

شرکت های بوئینگ ، IBM ، بلومبرگ ، مایکروسافت ، مکنزی ، الجزیره انگلستان و... در برج دوم

شرکت Huawei

HCL Technologies

AVEVA

Reuters و...

البته چندین واحد هم در طبقات مختلف برای اجاره به شرکت های مختلف وجود دارد.

جوایز پتروناس

چنین سازه ای با چنین پیچیدگی در ساختار مسلما سزاوار این است که از آن تجلیل شود همین طور هم شده و این سازه از زمانی که به طور رسمی به دنیای آسمان خراش ها وارد شد مورد تحسین و تجلیل قرار گرفت. می توان گفت پتروناس در هر زمینه ای توانسته جایزه ای بدست آورد و در لیست بهترین ها قرار بگیرد. برخی از جوایزی که به این سازه تعلق گرفته است عبارت است از:

Royal Society for the Prevention of Accidents (RoSPA) Occupational
Health and Safety Awards 2010

انجمن سلطنتی پیشگیری از حوادث و ایمنی (RoSPA)، که از سال 1956 در زمینه بررسی ایمنی سازه ها و آسمان خراش ها فعالیت دارد، در سال 2010 ایمنی پتروناس را مورد بررسی قرار دارد.

در این بررسی ها پتروناس موفق به کسب جایزه سال 2010 مالزی برای ایمنی و بهداشت حرفه ای شد. این سازمان بررسی هایش را در مورد کار کرد سازمان ها و نهاد های مختلف، در زمینه بهداشت شغلی و ایمنی سازه انجام می دهد و برنده را انتخاب می کند. پتروناس موفق به کسب جایزه 2010 مربوط به ایمنی و بهداشت شغلی شد که توسط سازمان MSOSH ارائه می شود.

هر آنچه قبل از بازدید از پتروناس باید بدانید

برج های دو قلوی پتروناس در کنار تمام ویژگی ها و شگفتی هایی که در ساختار دارند، امروز به نماد کشور مالزی تبدیل شده اند و محال است گردشگری به مالزی برود و از این برج ها دیدن نکند. اگر قصد سفر به کوالالامپور مالزی را دارید حتما در برنامه سفرتان یک روز کامل را برای بازدید از برج های پتروناس در نظر بگیرید و از تمام قسمت های آن دیدن کنید. هر آنچه که نیاز است قبل از بازدید از این آسمان خراش بدانید از این قرار است:

راه های دسترسی

با قطار: به نزدیک ترین ایستگاه قطار محل اقامتتان بروید و در ایستگاه(KLCC Station (KJ10 ازقطار پیاده شوید.

با تاکسی: تاکسی در تمام سطح شهر به راحتی در دسترس است کفی است به راننده بگویید: Petronas Towers، او شما را در نزدیکترین ایستگاه تاکسی یعنی نزدیک مرکز خرید Suria KLCC پیاده کند.

با وسیله شخصی: اگر می خواهید با وسیله شخصی خود به پتروناس بروید، باید به این آدرس بروید: Kuala Lumpur City Centre, 50088 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

ساعت بازدید

برای بازدید از برج همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر به جز روزهای دوشنبه می توانید به برج بروید. اما در نظر داشته باشید که در هر روز تعداد محدودی بلیط فروخته می شود.

تهیه بلیط

بعد از رسیدن به برج باید بلیط تهیه کنید. گیشه فروش بلیط هر روز از ساعت 8:30 صبح باز است و تمام بلیط های بازدید تا 9:30 صبح فروش می رود. پس باید عجله کنید. چرا که برای تهیه بلیط صف های طولانی در انتظار شما هستند و ممکن است بلیط به شما نرسد.

قیمت بلیط

بزرگسالان: بین 85 تا 65 رینگیتی (واحد پول مالزی - هر رینگیتی حدودا برابر است با 5 دلار آمریکا و 890 تومان)

نوجوانان: بین 27 تا 20 رینگیتی

کودکان: بین 32 تا 24 رینگیتی

کودکان زیر 3 سال رایگان

به تمام قیمت ها 6 درصد اضافه می شود.

وارد برج شوید

بعد از این که بلیط گرفتید وارد قسمت لابی برج می شود که یک گالری است و ارزش این را دارد که آن را هم ببینید. در قسمتی هم می توانید برای آشنایی بیشتر با پتروناس فیلم های 3 بعدی ببینید.

وارد پل پتروناس شوید

بعد از آن شما را به پل پتروناس می برند تا از آن بازدید کنید و نمای متفاوتی از مالزی را با استفاده از دوربین های موجود ببینید. این بازدید تنها 10 دقیقه زمان می برد. بعد از آن هم می توانید به مرکز خرید بروید و خرید کنید برای استراحت هم به پارک بروید و هوایی تازه کنید.

قوانین بازدید

  • بیلیت های فروخته شده قابل استرداد نمی باشند.
  • کودکان زیر 12 سال باید یک نفر همراه داشته باشند.
  • خوردن، آشامیدن و جویدن آدامس در طول بازدید از برج ممنوع است.
  • تمام کیف ها و چمدان ها قبل از ورود برای مسائل امنیتی اسکن می شوند.
انتشار: 26 اردیبهشت 1397 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2

به "همه چیز درباره برج های دوقلوی پتروناس (Petronas Towers)" امتیاز دهید

3 کاربر به "همه چیز درباره برج های دوقلوی پتروناس (Petronas Towers)" امتیاز داده اند | 3.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره برج های دوقلوی پتروناس (Petronas Towers)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید