آشنایی با فرهنگ باستانی تمدن مایا

به گزارش لیسو، تمدن یکی از قدیمی ترین تمدن ها در طول تاریخ دنیا به شمار می رود. این تمدن از حدود 2000 سال قبل از میلاد تا 1500 سال بعد از میلاد در نواحی آمریکای جنوبی و مرکزی، رونق داشت. حتما تا کنون درباره تقویم، سنت ها و پیش گویی های قوم مایا شنیده اید. در این مقاله، به طور خلاصه با بعضی از ویژگی های این تمدن کهن آشنا می شویم. با خبرنگاران همراه باشید.

آشنایی با فرهنگ باستانی تمدن مایا

فرهنگ و تمدن مایا با سازه های عظیم و با شکوهی چون معابد، اهرام و شهرهای گوناگون شناخته می گردد. این قوم به پیشرفته بودن و زندگی در یک نظام سیاسی و اجتماعی پیچیده، شهرت دارند. بسیاری از آثار به جا مانده از تمدن مایا، این حقیقت را آشکار می نماید که این تمدن در رشته ها و زمینه های گوناگون، نسبت به سایرین فزونی داشته اند و دنیای جدید هنوز هم در حال کشف نشانه هایی از دستاورد ها و پیشرفت های آنها است. امروزه، نوادگان این قوم در حدود 50 درصد جمعیت گواتمالا را تشکیل می دهند. فرهنگ آنها هنوز هم، رو به جلو و بسیار پر رونق است. زنان و بچه هایی که در لباس های سنتی قوم مایا، در گوشه و کنار این کشور دیده می شوند، نشانه هایی از عظمت و غنای این فرهنگ اصیل دارند.

ویژگی های تمدن مایا

این تمدن با هنر بافندگی عجین شده است. این هنر زیبا در طی قرن های متمادی، باقی مانده و اکنون در سراسر دنیا به رسمیت شناخته می گردد. قوم مایا به ساختن سبد های منحصر به فرد، سفالگری، کنده کاری اشکال حیوانات بر روی چوب و مجسمه سازی، شهره هستند. Chichicastenango ، بازار سنتی فروش صنایع دستی که یکشنبه ها و پنجشنبه ها برگزار می گردد، یک بازار سنتی مایایی است.

پیشرفت های قوم مایا

این تمدن به داشتن یکی از پیشرفته ترین زبان های نوشتاری در آمریکا و همچنین هنر و معماری خاص خود شهرت دارد. علاوه بر این، قوم مایا دارای سیستم های ریاضیاتی و نجومی پیشرفته ای بودند. این تمدن در اوج خود، پرجمعیت ترین تمدن دنیا و از نظر فرهنگی دارای جوامعی بسیار پویا و پیشرفته بود. این قوم بیشترین تعامل را با سایر فرهنگ های آمریکای میانه داشته اند که همین مسئله به انتشار فرهنگی منجر شده است. تاثیراتی که این فرهنگ بر روی جوامع دیگر داشته تا مرکز مکزیک نیز نفوذ نموده است. فرهنگ های دیگر نیز توانسته اند تاثیراتی بر روی قوم مایا داشته باشند که این در نتیجه تبادلات فرهنگی و تجاری بوده است.

هنر

امروزه بازماندگان این قوم، هنوز هم جمعیت قابل توجه و سنت ها و اعتقادات متمایز و منحصر به فردی دارند. هنر مایایی بسیار پیشرفته و چشم نواز است. کنده کاری بر روی چوب یکی از چشم گیرترین هنرهای مایایی است. از میان سایر هنرهایی که باقی مانده اند سفالگری، آثار سرامیکی و نقاشی های دیواری را می توان نام برد. رنگ آبی مایا، که یکی از ویژگی های شاخص آثار هنری مربوط به این تمدن است، قرن های متمادی است که ماندگار است. اما تکنیک ها به مرور زمان از بین رفته اند. نقاشی های دیواری کشف شده این تمدن، یکی از بهترین نمونه ها در سبک و پیکرنگاری هستند.

معماری

معماری مایایی هزاران سال قدمت دارد. یکی از شناخته شده ترین نمونه های معماری این تمدن، هرم های پله دار هستند. سایت های باستان شناسی متعددی مانند Jolja، Naj Tunich و Candelaria نیز وجود دارند که آثار به جا مانده از این تمدن را در خود حفظ می نمایند. هر 52 سال یک بار، معابد بازسازی می شدند. North Acropolis در شهر مایایی Tikal در مجموع 1500 سال تغییرات معماری را تجربه نموده است. با مشاهده تفاوت ها در معماری آثار به جا مانده از قوم مایا، می توان به تحولات و پیشرفت های این تمدن کهن پی برد. معماری این تمدن، از ویژگی های طبیعی ناشی از توپوگرافی هر منطقه نیز تاثیر پذیرفته است. در حالی که برخی از شهرهای مایایی در زمین های مسطح یوکاتان شمالی طراحی و ساخته شده اند، سایر شهر ها در تپه ها ساخته شده و از ارتفاعات طبیعی منطقه برای بالا بردن سطح برج ها و معابد استفاده شده است. طراحی های شهری این تمدن با تقسیم بندی فضای میان بناها و گذرگاه ها، متمایز می شدند. میادین عمومی و فضاهای داخلی مجزایی نیز در این طراحی ها دیده می شوند. به مرور زمان، شهرها ظاهری قلعه مانند و تدافعی پیدا کردند. متناسب با محل قرارگیری منابع طبیعی، شهرها به وسیله اضافه کردن گذرگاه ها و ارتباط برقرار کردن میان میادین و بناها، گسترش می یافتند. امروزه نیز، بازماندگان قوم مایا، از شیوه های سنتی کشاورزی استفاده می نمایند و صندلی خود را به عنوان یک پل ارتباطی با میراث تمدن مایا، پیدا نموده اند. منبع: Buzzleمنبع: کجارو
انتشار: 9 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 787

به "آشنایی با فرهنگ باستانی تمدن مایا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با فرهنگ باستانی تمدن مایا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید