راهنمای خرید گلس گوشی؛ انواع گلس ها و مزایا و معایب هر کدام

به گزارش لیسو، نخستین کاری که معمولا همه ما ایرانی ها بعد از خرید یک گوشی هوشمند انجام می دهیم این است که یک برچسب محافظ صفحه یا همان گلس هم برای آن خریداری می کنیم به این منظور که از نمایشگر در برابر خط و خش و ضربه های احتمالی که ممکن است به آن وارد گردد مراقبت کنیم. اما آیا واقعاً استفاده از گلس قرار است تأثیر خاصی در افزایش مقاومت نمایشگر در برابر خطرات یادشده داشته باشد؟ اگر پاسخ مثبت است، چه گلسی باید خریداری کنیم که در این زمینه برترین عملکرد را داشته باشد؟ در این مطلب با ما باشید تا به تمام پرسش های شما در رابطه با گلس محافظ گوشی پاسخ دهیم.

راهنمای خرید گلس گوشی؛ انواع گلس ها و مزایا و معایب هر کدام

لیست محتوا

چرا باید از گلس گوشی استفاده کنیم؟

آیا برای همه گوشی ها خرید گلس محافظ صفحه احتیاج است؟

چند نوع گلس در بازار موجود است؟

محافظ صفحه پلاستیکی یا شیشه ای؟

حروف و اعداد کنار نام گلس گوشی به چه معناست؟

یک گلس خوب چه ویژگی هایی دارد؟

راهنمای خرید گلس گوشی؛ سخن خاتمهی

چرا باید از گلس گوشی استفاده کنیم؟

گوشی های هوشمند این روزها با نمایشگر بسیار بزرگی راهی بازار می شوند که کیفیت آن ها در مقایسه با مدل های عرضه شده در سال های گذشته به شکل قابل توجهی بهتر است. از این رو قیمت آن ها نیز به شکل محسوسی افزایش پیدا نموده به گونه ای که تقریبا باید بخش بزرگی از قیمت خود گوشی را برای تعویض نمایشگر معیوب هزینه کنید. اتفاقاتی هم که باعث می گردد نمایشگر گوشی دچار آسیب گردد شامل سقوط از ارتفاع، ضربه تماشا، خط و خش، خیس شدن و مواردی از این دست است. بنابراین پر واضح است که باید از گلس استفاده کنیم تا در برابر صدمات روزمره از نمایشگر گوشی محافظت گردد و دستگاه همواره ظاهر مجذوب نماینده و زیبای خود را حفظ کند.

آیا برای همه گوشی ها خرید گلس محافظ صفحه احتیاج است؟

بخواهم خیالتان را راحت کنیم باید بگوییم بله. حتی جان سخت ترین گوشی ها هم به گلس محافظ صفحه احتیاج دارند چون حتی اگر یک محافظ شرکتی هم روی آن ها نصب شده باشد، هم قیمتش بالاست و هم در بازار مشابه کیفیت آن را نمی توانید پیدا کنید. بنابراین چه بهتر است که برای محکم کاری، یک گلس مرغوب را روی آن نصب نموده و لایه محافظتی از نمایشگر گران قیمت گوشی خود را دوبرابر مستحکم تر کنید. با این کار هم گلس شرکتی آسیبی نمی بیند و هم گوشی در برابر آسیب ها به شکل قابل توجهی مقاوم تر می گردد.

شاید برخی از افراد معتقد باشند پرچم دارها به خاطر بهره مندی از مقاوم ترین شیشه های محافظ صفحه نظیر گوریلا گلس ویکتوس پلاس به کار رفته در سری S23 احتیاجی به گلس محافظ نداشته باشند اما حقیقت این است که حتی این گوشی ها هم در صورت وارد شدن اندکی فشار، خط و خش بر می دارند. در نتیجه نباید خیلی خود را با تبلیغات گسترده شرکت ها گول بزنیم. از طرفی تست های گوناگون نشان داده اگر با یک بار، دو بار و یا حتی سه بار افتادن، نمایشگر گوشی هیچ آسیبی نبیند، بعد از چهارمین بار اگر نشکند، قطعا ترک بر می دارد. در نتیجه استفاده از گلس می تواند خیالتان را از بابت آسیب نتماشا گوشی در برابر ضربه آسوده کند.

از این ها گذشته، بخش بزرگی از کاربران از گوشی های میان رده و مالی استفاده می نمایند که این یعنی محافظ به کار رفته در آن ها جنس ضعیف تری در مقایسه با مدل به کار رفته در گوشی های پرچم دار دارد. پس بخش بزرگی از کاربران گوشی های هوشمند چه بخواهند چه نخواهند، اگر به سلامت نمایشگر گوشی خود اهمیت می دهند باید از گلس استفاده نمایند.

چند نوع گلس در بازار موجود است؟

حالا که متوجه شده ایم گلس محافظ صفحه یک لوازم جانبی ضروری برای محافظت از گوشی به شمار میرود و صرف نظر از مدل گوشی یا تبلت حتما باید خریداری گردد، این پرسش به وجود می آید که چند نوع گلس در بازار موجود است و نقاط قوت و ضعف هر یک از آن ها چیست؟ کافی است یک سرچ ساده در اینترنت درباره انواع گلس گوشی انجام دهید؛ آن وقت است که می بینید طیف وسیعی از انتخاب ها روبروی شما قرار می گیرد. اگر نمی دانید چند نوع گلس در بازار موجود است در ادامه با ما همراه باشید:

1. گلس شیشه ای

گلس شیشه ای همانطور که از نامش پیداست، از جنس شیشه است و یک محافظ نسبتا ضخیم به شمار میرود. این نوع گلس ها که از آن ها به عنوان گلس ساده هم یاد می گردد کاملا شفاف بوده و نور را هم بازتاب می دهند. در نتیجه کسانی که غالب اوقات در محیط بیرون از خانه کار می نمایند شاید استفاده از آن را خیلی رضایت بخش ندانند. این نوع گلس ها بیشتر برای کسانی مناسب است که در محیط خانه حضور دارند.

مزایای گلس شیشه ای

  • استحکام خوب در برابر خط و خش و ضربه

معایب گلس شیشه ای

  • قیمت نسبتا بالا
  • در صورت ضخامت زیاد باعث کند شدن لمس گوشی می گردد
  • انعطاف کمی دارد که باعث می گردد شنمایندگی بیشتری داشته باشد

2. گلس تمپرد یا حرارت دیده

گلس های حرارت دیده اما داستان متفاوتی دارند. این نوع گلس ها اگرچه از جنس شیشه هستند اما شیشه آن ها به نوعی فراوری شده که در برابر ضربه استحکام به مراتب بالاتری در مقایسه با شیشه معمولی دارد. این نوع گلس ها اگرچه توانایی خود ترمیمی ندارند اما قیمت آن ها به شکل قابل توجهی نسبت به عملکرد فوق العاده ای که از خود به نمایش می گذارند مناسب است. گلس های حرارت دیده اصل از گوشی در برابر خط و خش هم به خوبی مراقبت می نمایند و در برابر گرما و سرمای شدید هم هیچ مسئله ای برایشان پیش نمی آید.

مزایای گلس شیشه ای حرارت دیده

  • استحکام خوب در برابر خط و خش و ضربه
  • مقاومت بالا در برابر تغییرات دما
  • قیمت مناسب در مقایسه با عملکرد

معایب گلس شیشه ای حرارت دیده

  • شاید نصب آن بدون ابزار کمی سخت باشد

3. گلس گوشی ضد ضربه یا سرامیکی

گلس گوشی ضد ضربه در تعداد کمتری در مقایسه با گلس های عادی در بازار موجود است و شاید سخت باشد بتوانید یک گلس ضد ضربه مرغوب و اصل را بخرید. اما اگر بتوانید باید بگوییم این نوع گلس ها به فزونین شکل ممکن از نمایشگر گوشی محافظت می نمایند، خط و خش و ضربه نمی شناسند و برای محیط های بسیار خشن کاری طراحی شده اند؛ برای مثال در کارخانه هایی که احتمال افتادن گوشی به زمین بسیار زیاد است.

گلس های ضد ضربه را با عنوان گلس های سرامیکی هم می شناسیم؛ گلس هایی که هم انعطاف بسیار زیادی دارند، هم شفاف هستند و هم اینکه بعد از گذشت زمان اصلا تغییر رنگ نمی دهند. این گلس ها را حتی بدون ابزار هم خیلی راحت می توانید روی گوشی نصب کنید. گلس های سرامیکی به خودی خود هم استحکام زیادی دارند و پس از گذشت مدت زمان زیاد مستهلک نمی شوند. این گلس ها معمولا از درجه سختی 9H بهره می برند که بالاترین استاندارد مقاومتی یک گلس به شمار میرود.

مزایای گلس ضد ضربه یا سرامیکی

  • استحکام بسیار بالا
  • مقاوم در برابر ضربه و خط و خش
  • موجود در مدل های مختلف حتی برای گوشی هایی با لبه های منحنی

معایب گلس ضد ضربه یا سرامیکی

  • قیمت بالا

4. گلس گوشی نانو مایع

معمولا اگر به یک فروشگاه لوازم جانبی سر بزنید، می بینید که فروشنده ها از گلس های نانو زیاد تعریف و تمجید می نمایند. در واقع شما اصلا یک شی خاص با نام گلس از فروشگاه خریداری نمی کنید، بلکه فروشنده چند قطره مایع خاص روی نمایشگر گوشی می ریزد و به وسیله یک دستگاه مخصوص که نور فرابنفش می تاباند، آن را سخت می نماید و مدعی می گردد نمایشگر حالا در برابر خط و خش و خراش مقاوم شده است. نکته جالب توجه این جاست که شما اصلا نمی دانید این گلس چه زمانی به خاتمه عمر خود نزدیک می گردد مگر اینکه فروشنده به شما یک جدول زمانی بدهد که آن هم بسته به نوع کاری که انجام می دهید ممکن است متفاوت باشد.

گلس نانو مایع اگر از مواد باکیفیتی باشد، مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و خط و خش ایجاد می نماید و شاید بتوان آن را بهتر از سایر گزینه ها به حساب آورد. حتی مایع هم دیگر پنل گوشی شما را خیس نمی نماید بلکه از روی آن لیز خورده و به پایین می ریزد و باز هم می توانید بدون مشکل با گوشی کار کنید. اما تمام این مزایا را زمانی دریافت می کنید که مطمئن باشید مایع یادشده واقعا نانو است.

مزایای گلس نانو مایع

  • تأثیری روی کیفیت لمس ندارد
  • گوشی در برابر مایعات مقاوم می گردد
  • مقاومت گوشی در برابر ضربه و خط و خش بالا می رود
  • خبری از حباب و شکستگی و رنگ رفتگی نیست
  • در باران هم می توان بدون خیس شدن پنل از آن استفاده کرد

معایب گلس نانو مایع

  • گلس از گوشی جدا نمی گردد، بلکه به مرور زمان و به شکل نامشخصی از بین می رود
  • امکان دارد مایع به درون گوشی نفوذ کند
  • امکان انتقال ضربه از صفحه به سخت افزار درونی
  • یافتن جنس اصل نانو سخت است
  • قیمت این گلس ها بسیار بالاست

5. محافظ صفحه TPU یا نانو پلاستیکی

گلس های TPU به گلس های پلاستیکی گفته می گردد که از جنس ترمو پلاستیک پلی اورتان ساخته شده اند. این گلس ها بسیار منعطف و فوق العاده چسبناک هستند در نتیجه می توانید آن را خودتان هم درون خانه و بدون هیچ زحمتی نصب کنید. این گلس ها در بازار با نام گلس نانو هم شناخته می شوند اما دقت کنید نانو از نوع پلاستیکی و نه مایع. این نوع گلس ها بیشتر مناسب گوشی هایی است که قاب محافظشان تا لبه های جلوی نمایشگر هم انحنا دارد.

قاب هایی با این خاصیت، معمولا گلس شیشه ای را از روی صفحه بلند می نمایند چون انعطاف این گلس ها بسیار کم بوده و چسبندگی آن ها خیلی زیاد نیست. اما محافظ های پلاستیکی فوق العاده چسبندگی بالایی داشته و جدا کردن آن هم بسیار سخت است. همین موضوع سبب می گردد طول عمر آن خیلی زیاد نباشد. از طرفی محافظ صفحه پلاستیکی زودتر از نمونه شیشه ای خط و خش بر می دارد که تقریبا می توان گفت ناگفته پیدا بود.

گلس های PET هم از نوع پلاستیکی بوده و از جنس پلاستیک به کار رفته در بطری های نوشیدنی هستند، انعطاف آن ها پایین است و در برابر ضربه هم محافظت خیلی بالایی ندارند. اما در برابر خط و خش مقاومت آن ها نسبتا بهتر است. گلس های PET به خاطر قیمت مناسب محبوب شده اند در غیر این صورت خیلی عملکرد خوبی ندارند.

مزایای محافظ صفحه TPU یا نانو پلاستیکی

  • نصب آن به وسیله خود کاربر هم می تواند بدون مشکل صورت بگیرد
  • قیمت بسیار مناسبی دارد
  • انعطاف آن بالاست
  • مقاومت آن در برابر خط و خش از مدل PET بهتر است
  • به سادگی از روی صفحه جدا نمی گردد

معایب محافظ صفحه TPU یا نانو پلاستیکی

  • استحکام آن کم است
  • طول عمر آن پایین است

6. گلس سه بعدی یا فول

گلس گوشی سه بعدی به نوعی از گلس گفته می گردد که تمام صفحه گوشی را می پوشاند. به این صورت که حتی حواشی اطراف گوشی را هم در بر می گیرد تا نمایشگر گوشی عملا در برابر هرگونه آسیبی در امان باشد. گلس های عادی فقط خود نمایشگر گوشی را می پوشانند تا آسیبی به خود پنل وارد نگردد که همین موضوع هم نقطه ضعف اصلی آن ها به شمار میرود. گلس های سه بعدی اما پوشش 100 درصدی دارند به گونه ای که هر خط و خشی به گوشی وارد گردد، گلس آن را جذب می نماید و اجازه نمی دهد به صفحه آسیبی برسد. این نوع گلس ها را می توان در مدل های مختلف از جمله سرامیکی و یا حتی پلاستیکی هم تهیه کرد اما پیشنهاد ما این است که نمونه سرامیکی را تهیه کنید.

مزایای گلس سه بعدی یا فول

  • تمام پنل جلو و حتی حواشی اطراف نمایشگر را پوشش می دهد
  • تجربه کاربری یکپارچه ای را فراهم می نماید
  • نصب آن آسان است
  • در مدل های مختلف با قیمت گوناگون در دسترس قرار گرفته است

معایب گلس سه بعدی یا فول

  • بسته به نوع گلس، می تواند اندازه مقاومت و درجه سختی متفاوتی داشته باشد

7. گلس گوشی حریم شخصی یا Privacy

در نهایت اما می رسیم به گلس حریم خصوصی یا همان Privacy که برای کسانی طراحی شده که به حریم خصوصی خود اهمیت زیادی می دهند. حتما برای شما هم پیش آمده که در مترو، اتوبوس و جاهای عمومی قصد چت کردن با شخصی را داشته باشید اما بغل دستی تان به صفحه گوشی نگاه کند. این کار هرچند ناپسند باشد اما نمی توانید جلویش را بگیرید چون دائما اتفاق می افتد. گلس های حریم خصوصی هم درست برای همچین شرایطی طراحی شده اند چون عملا تصویر گوشی با وجود آن ها از نمای کناری تیره و تار است و فقط خود شخص با زاویه مستقیم و عمود می تواند دید کاملی به محتوا داشته باشد.

مزایای گلس حریم شخصی یا Privacy

  • از حریم خصوصی شما محافظت می نماید
  • نصب آن آسان است
  • مقاومت خوبی دارد

معایب گلس حریم شخصی یا Privacy

  • نور صفحه از زوایای گوناگون کاهش پیدا می نماید
  • کیفیت صفحه از زوایای گوناگون کاهش پیدا می نماید
  • گوشی فقط از نمای روبرو قابل رویت کامل خواهد بود

8. گلس گوشی مات

اگر جز آن دسته از کاربرانی هستید که بازتاب نور هنگام کار با گوشی خیلی اذیت تان می نماید، می توانید از گلس های مات بهره ببرید چون علاوه بر مقاومت بسیار بالا، اصلا نور را بازتاب نمی دهند. در نتیجه خیلی راحت زیر شدیدترین نور هم می توانید با گوشی کار کنید بدون اینکه چشم شما آسیبی ببیند. این نوع گلس ها با نام گلس های ضد تابش هم شناخته می شوند و از مدل های شیشه ای معمولی، کمیاب تر هستند.

مزایای گلس مات

  • نور را بازتاب نمی دهد
  • مقاومت خوبی در برابر خط و خش و ضربه دارد

معایب گلس مات

  • قیمت آن کمی بالاست
  • شاید یافتن آن سخت باشد

محافظ صفحه پلاستیکی یا شیشه ای؟

این شاید پرتکرارترین پرسشی باشد که هر شخص قبل از خرید یک گلس می پرسد؛ با مطالعه مطلب بالا، دریافتیم که گلس های شیشه ای عملکرد نسبتا بهتری در مقایسه با خط و خش داشته و در برابر ضربه و تغییرات دمایی هم مقاومت بیشتری دارند. اما نمونه های پلاستیکی فقط به خاطر چسبندگی بالا و بلند نشدن از گوشی معروف هستند و قیمت کم آن ها هم باعث شده خیلی محبوب شوند. در غیر این صورت فزونی خاصی به نمونه های شیشه ای ندارند.

گلس های سرامیکی اما اگرچه 95٪ عناصر خود را از شیشه گرفته اند اما شرکت های سازنده اندکی هم از سرامیک در ساخت آن استفاده نموده اند تا بدین ترتیب عملکرد آن در برابر ضربه بسیار بهتر از سایر گلس ها باشد و به عبارتی ساده تر، به گلس پیشنهادی ما تبدیل گردد.

حروف و اعداد کنار نام گلس گوشی به چه معناست؟

در کنار نام گلس ها معمولا حروف و اعداد زیادی وجود دارد که برخی از آن ها واقعی هستند و برخی دیگر صرفا جنبه تبلیغاتی دارند. در ادامه با انواع و اقسام این پسوندها آشنا خواهیم شد.

9D به چه معناست؟

البته فقط 9D نیست، بلکه 3D و 2D و حتی در برخی مواقع 11D و 20D را هم شاهد هستیم. واقعیت این است که این نام ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و فقط اندازه خم بودن آن ها در اطراف است که باعث چنین نام گذاری شده است. البته اگر بخواهیم گلس های اصلی با چنین مشخصه هایی را در بازار پیدا کنیم باید بگوییم هرچه عدد کنار حرف D بیشتر می گردد، گلس فناوری های بیشتری هم خواهد داشت. مثلا یک گلس 9D اگرچه مثل 2.5D خمیده است اما استحکام بیشتری داشته و شفافیت بهتری هم دارد. اما معمولا در بازار این گلس ها واقعاً با چنین تفاوتی در دسترس قرار نمی گیرند.

9H و 6H به چه معناست؟

درجه سختی گلس را با حرف H نشان می دهند که هرچه بیشتر باشد، بهتر است. در حال حاضر درجه سختی یک گلس قدرتمند را با 9H نشان می دهند که اگر واقعی باشد یعنی فزونین نوع محافظت را از گوشی شما انجام می دهند.

گلس خوب چه ویژگی هایی دارد؟

  • ضد خط و خش است.
  • مایعات خیلی جذب آن نمی شوند.
  • لمس صفحه را ضعیف نمی نماید.
  • نور و کیفیت صفحه را کاهش نمی دهد.
  • پوست پوست نشده و از بین نمی رود.

راهنمای خرید گلس گوشی؛ سخن خاتمهی

در این مطلب کوشش نموده ایم تا جایی که امکان دارد شما را با انواع و اقسام گلس های موجود در بازار و نقاط ضعف و قوت آن ها آشنا کنیم. حال شما بگویید از چه نوع گلسی استفاده می کنید و فکر می کنید چه نوع گلسی عملکرد بهتری در برابر ضربه و خط و خش دارد؟

کدام نوع گلس گوشی را بیشتر می پسندید؟

شیشه ای ساده

شیشه ای حرارت دیده

سرامیکی

فول

پلاستیکی PET

پلاستیکی TPU

نانو مایع

مات

حریم خصوصی

منبع: PCMag

سوالات متداول درباره گلس گوشی

فزونین نوع گلس چیست؟

فزونین نوع گلس موجود در بازار سرامیکی است چرا که هم مقاومت خوبی دارد و هم قیمت آن در مقایسه با کیفیتش، مناسب است.

آیا گلس نانو مایع کیفیت مناسبی دارد؟

این گلس چون به وفور در بازار کشور ما یافت نمی گردد، شاید نمونه های تقلبی زیادی داشته باشد اما نمونه اصلی آن می تواند از گوشی در برابر ضربه و خط و خش به خوبی محافظت کند.

گلس UV چیست؟

این نوع گلس تابش نور فرابنفش را خنثی نموده و نمی گذارد به چشم آسیبی برسد. اما این گلس ها ضخامت زیادی دارند و شاید حساسیت لمس را کاهش دهند.

گلس تقلبی را چگونه از گلس اصلی تشخیص دهیم؟

آسان ترین روش تشخیص گلس اصلی و تقلبی این است که ببینید آیا متناسب با ابعاد گوشی برش خرده یا خیر. گلس اصلی تمام حفره های گوشی را با بالاترین دقت ممکن پوشش می دهد اما گلس تقلبی اینطور نیست.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1402 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2191

به "راهنمای خرید گلس گوشی؛ انواع گلس ها و مزایا و معایب هر کدام" امتیاز دهید

1 کاربر به "راهنمای خرید گلس گوشی؛ انواع گلس ها و مزایا و معایب هر کدام" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید گلس گوشی؛ انواع گلس ها و مزایا و معایب هر کدام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید