فرهنگ و آداب و رسوم مردم اتریش

به گزارش لیسو، اتریش کشوری سر سبز و بسیار زیبا در اروپا شناخته می گردد که مهد تمدن موسیقی جهان نیز محسوب می گردد ، کشور اتریش با دارا بودن عناصری همچون کیفیت بالای محیط زیست و فرهنگ غنی و مهمش ، جاذبه های زیادی برای عرضه به گردشگران اتریش دارد؛ همچنین این کشور با درهم آمیختن زیبایی ، امکانات عالی خرید و گذران اوقات فراغت و استاندارد بالای زندگی از لحاظ کیفیت زندگی در مقام دوم جهان قرار گرفته است؛ در ضمنً کشور اتریش یکی از امن ترین کشورهای جهان می باشد و بر طبق آمار سال 2008 میلادی از لحاظ رعایت امنیت حقوق فردی جزو پرطرفدارترین کشورها محسوب شده است.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم اتریش

مردم این کشور اهمیت بسیار زیادی به ظاهر و لباس خود می دهند اما لباس هایشان هرگز جنبه خودنمایی و پز دادن به دیگران را ندارد

آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم اتریش

همانطور که شاید شنیده باشید کشور اتریش نظام فدرالی داشته است و هر کدام از 9 ایالت آن ، یک فرهنگ واحد و مجزا دارند اگرچه برخی از عادات و سنت هایش را می توان به تمامی ایالت ها نسبت داد در طول این مقاله با بیشتر این فرهنگ ها آشنا می شوید؛ قابل توجه شما گردشگران عزیز اینکه اتریشی ها در عقاید و رفتار خود میانه رو هستند ، آنها در خیابان با شما برخوردی محبت آمیز ولی رسمی خواهند داشت پس تعجب نکنید و اینکه رفتارهایی نظیر آرام صحبت کردن ، خوش رفتاری ، احترام به قانون و محافظه کاری را در سفر به این کشور کاملا حس می کنید . همچنین پایبندی به سنت ها ، بدبینی و حس شوخ طبعی همراه با کنایه نیز از سایر ویژگی های آنها است ، شاید بتوان گفت تا حدودی هم اهل پارتی بازی نیز هستند؛ برخی مردم این کشور را با آلمانی ها اشتباه می گیرند که به غیر از زبان مشترک ، وجه تشابهی ندارند و اینکه البته جنوب آلمان به ویژه شهر بایرن ، ارتباط فرهنگ نزدیکی با کشور اتریش دارد .

اتریشی ها کلا از آلمانی و کشور آلمان بیزار هستند و ارتباطی خوبی با آنها ندارند و نسبت به آن بسیار حساس هستند پس هیچوقت کشور اتریش را با لحن منفی با آلمان مقایسه نکنید چرا که باعث عصبانیت مردم بومی اینجا می شوید؛ در ضمنً واقعیت اینجاست که برخی از مناطق اتریش به حدی مشابه کشورهای همسایه اش است که اصلا متوجه نمی شوید از مرز عبور کرده اید که بسیار هم زیبا هستند . کشور اتریش کشوری چند فرهنگی است و به استثنای وین ، سایر نقاط آن همچنان محافظه کار و روستایی باقی مانده اند.

نقش خانواده در کشور اتریش

ساختار اجتماعی کشور اتریش بر اساس خانواده شکل گرفته است و در طول هفته معمولاً شام را دورهم می خورند و اینکه آخر هفته های خود را به دیدار پدر بزرگ و مادر بزرگ می فرایند و یا به گردش در طبیعت می پردازند؛ همچنین مردم اتریش خانواده های کم جمعیتی دارند و به خاطر فقدان مهاجرت ، ارتباط نزدیکی بین روستاها حکمفرماست و در ضمنً خانه در فرهنگ رسمی اتریش محلی برای استراحت و آسایش خیال می باشد و در ضمنً جالب است بدانید که اتریشی ها تنها دوستان نزدیک و بستگان را به خانه دعوت می نمایند .

پس می توان گفت که بیشتر رابطه های خودمانی در خانه رخ می دهد و مهم تر از آن اصول همسایگی را نیز رعایت می نمایند یعنی نظافت پیاده روها ، راهروها ، پله ها و محل های مشترکی نظیر آن توسط همه افراد مربوط الزامی و با اهمیت می باشد و شما گردشگران اگر به خانه شان دعوت شدید بدانید که در بیشتر خانه های اتریشی باید کفش هایتان را در بدو ورود درآورید ، این موضوع در بیشتر کشورهای اروپای مرکزی رایج است؛ نکته فابل توجه اینجاست که دعوت های اجتماعی از قبل اعلام می گردد و هر چه یک مراسم رسمی تر باشد فاصله بین دعوت و زمان مهمانی بیشتر است ، زیرا می خواهند مطمئن شوند مهمانشان برنامه دیگری نداشته باشد .

آداب و رسوم اجتماعی مردم اتریش

نکات مهمی که در سفر به اتریش میبایستی آنها را رعایت کنید مثلا در مکان های عمومی به خصوص وسایل حمل و نقل عمومی با صدای بلند حرف نزنید و فریاد نکشید چون ممکن است به عنوان تجاوز و تعدی تلقی گردد؛ نکته بعدی اینکه اگر به هر زبانی به غیر از زبان آلمانی صحبت می کنید آهسته حرف بزنید وگرنه به شما برچسب خارجی پر سر و صدا می زنند و همچنین هنگامی که به کسی معرفی می شوید حتما با او دست بدهید و دست دیگر را از جیب تان درآورید و حتما به چشم مخاطبتان نگاه کرده و خودتان را معرفی کنید . در ضمنً به یاد داشته باشید که چنانچه هنگام صحبت ، به چشم های شخص مقابل تان نگاه نکنید حتی اگر به خاطر خجالت هم باشد آن را به پای غرور شما می گذارند .

آداب اجتماعی در اتریش

مردم این کشور اهمیت بسیار زیادی به ظاهر و لباس خود می دهند اما لباس هایشان هرگز جنبه خودنمایی و پز دادن به شما را ندارد . اصول سفت و سختی برای پوشیدن لباس در موقعیت های مختلف اجتماعی دارند به عنوان مثال برای تئاتر یا کنسرت ، لباس رسمی و برای رستوران و جاهایی از این قبیل لباس نیمه رسمی می پوشند؛ از عادات دیگرشان اینکه هنگام احوالپرسی رسمی و خیلی محکم دست می دهند و برخی از مردهای اتریشی به ویژه افراد مسن تر ممکن است دست زن ها را نیز می بوسند ولی مردها نباید یکدیگر را ببوسند . در این کشور عنوان و مقام افراد مهم و مورد احترام می باشد ، پس آنها را با عنوان یا نام خانوادگی شان صدا بزنید مگر آنکه به شما اجازه بدهند از نام کوچک شان استفاده کنید.

شما گردشگران جالب است بدانید که در رشته های مختلف مانند درجه های علمی ، عناوین افتخاری ، عناوین رسمی و ... بیش از 900 عنوان و لقب مهم در دنیا دارند که به ان افتخار می نمایند و افراد سرشناس همیشه انتظار دارند تا آنها را با عنوان شان صدا زنید ، این موضوع به خصوص برای افراد مسن صدق می کند اما جوان ترها زیاد درگیر این موضوع نیستند؛ نکته بعدی اینکه اگر به خانه یک اتریشی دعوت شدید حتما به موقع بروید چرا که احترام شما به میزبان را نشان می دهد و یک خوراکی کوچک مانند شکلات برای هدیه نیز همراهتان باشد و چنانچه خواستید گل هدیه دهید تعداد گل ها عدد زوج (به استثنای عدد 12) نباشد که نماد بدشانسی در این کشور به شمار می رود؛ گاهی اوقات از شما می خواهند که کفش خود را درآورید البته این موضوع به اندازه قبل رایج نمی باشد و منتظر بمانید تا شما را برای نشستن به سر میز یا یک صندلی خاص دعوت نمایند .

در اتریش نیز آداب غذا خوردن مانند سایر کشورهای اروپایی رعایت شده یعنی چنگال را در دست چپ و چاقو را در دست راست می گیرند و با هر دو غذا را می خورند و در ضمنً بهتر است مچ دستتان روی میز باشد و به محض اینکه سر میز نشستید ، دستمال سفره را روی پای خود بیندازید و صبر کنید تا میزبان بگوید mahlzeit یعنی نوش جان . غذای خود را کامل میل کنید و در انتهای غذا طوری چاقو و چنگال را در بشقاب بگذارید که موازی بوده و دسته های آن به سمت راست باشد، به این وسیله میزبان می فهمد که شما غذای خود را تمام کرده اید.

منبع: معراج
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 936

به "فرهنگ و آداب و رسوم مردم اتریش" امتیاز دهید

1 کاربر به "فرهنگ و آداب و رسوم مردم اتریش" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ و آداب و رسوم مردم اتریش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید