قطر: موضع اخیر دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس دیدگاه کشورهای عضو نیست

به گزارش لیسو، نماینده ویژه وزیر امور خارجه قطر برای مقابله با تروریسم و میانجیگری در حل و فصل اختلافات، گفت که مواضع توافق شده در شورای همکاری خلیج فارس در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو معین و اعلام می گردد و موضع اخیر دبیرکل شورا درباره ادامه تحریم تسلیحاتی ایران دیدگاه کشورهای عضو محسوب نمی گردد.

قطر: موضع اخیر دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس دیدگاه کشورهای عضو نیست

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، متوکل بن مجید القحطانی روز چهارشنبه در گفت و گو با شبکه الجزیره قطر درباره بیانیه دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس که خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی بین المللی علیه ایران شده است، اضافه نمود: از نظر قطر تحریمهای فعلی علیه ایران نتایج مثبتی به همراه نخواهد داشت و به برطرف تنش یاری نمی کند.

وی روابط دوحه با تهران را بر مبنای حسن همجواری دانست و گفت: ایران همسایه است که با ما روابط همسایگی خوبی دارد . از مواضع ایران درباره قطر، دولت و مردم ما بهره مند شدند به ویژه در دورانی که قطر با محاصره ناعادلانه روبرو شد.

نماینده ویژه وزیر خارجه قطر تاکید نمود که اختلافات باید به وسیله گفت و گو و مذاکره حل و فصل گردد.

دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس یکشنبه گذشته در بیانیه ای غیرمسئولانه ، یکجانبه و دیکته شده از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت کرد .

یک تبادل نظری جامع و واقعی

القحطانی اضافه نمود: زمانی که کشورهای محاصره کننده اقدامات یک جانبه را انتخاب کردند، قطر تبادل نظر را انتخاب کرد و همیشه این سیاست ما بوده است و ما مشتاق روابط خوب با همه و بین همه [ کشورها ] هستیم.

در طولانی ترین تنش میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ، عربستان ، امارات ، بحرین از خرداد ماه سال 96 کلیه روابط با قطر را قطع کردند و راههای دریایی ، هوایی و زمینی خود را به روی این کشور بستند.

وی با بیان اینکه مساله امنیت منطقه ای به یک تبادل نظری جامع و واقعی احتیاج دارد که همه طرف های مرتبط با امنیت منطقه را در بر گیرد، اضافه نمود: اما ادامه سیاست انکار و منزوی کردن دیگران، فقط به بی ثباتی منجر می گردد.

نماینده ویژه وزیر امور خارجه قطر برای مقابله با تروریسم و میانجیگری در حل و فصل اختلافات اضافه نمود: قطر خواهان تبادل نظر مبتنی بر احترام به قوانین بین المللی و احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آن ها است.

وی گفت که کشورش با در نظر دریافت حق دولتها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، متعهد به اصل کنترل تسلیحات و خاورمیانه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی است.

توافقنامه صلح افغانستان

القحطانی در ادامه درباره مذاکره بین طرفین درگیر در جنگ افغانستان که در دوحه در حال اجرا است، گفت: توافقنامه صلح که در فوریه گذشته بین آمریکا و طالبان در دوحه منعقد شد آزادی پنج هزار زندانی طالبان توسط دولت و آزادی هزار نیروی دولتی زندانی توسط طالبان برای هموار کردن راستا مذاکرات افغانستانی و افغانستانی و همچنین عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان و بسته شدن بعضی پایگاههای آمریکایی طبق یک جدول زمانی توافق شده را شامل می گردد.

نماینده ویژه وزیر امور خارجه قطر برای مقابله با تروریسم و میانجیگری در حل و فصل اختلافات اضافه نمود: ما در ایام عید فطر و عید قربان به توافق آتش بس رسیدیم و توانستیم چهار هزار و 600 زندانی طالبان که توسط دولت، زندانی و نزدیک به 2 هزار نیروی دولتی که توسط طالبان زندانی شده بودند را آزاد کنیم .

وی اضافه نمود: آزادی بقیه زندانیان با بعضی از چالش های امنیتی روبرو است که ما به دنبال برطرف آن هستیم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1023

به "قطر: موضع اخیر دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس دیدگاه کشورهای عضو نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطر: موضع اخیر دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس دیدگاه کشورهای عضو نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید