همنشینی سنت و مدرنیته در پایتخت آذربایجان

به گزارش لیسو، بافت تاریخی شهر باکو بین قرون 11 تا 19 میلادی شکل گرفته و تا امروز بخش زیادی از آن باقی مانده است. پایتخت آذربایجان در عین اینکه بناهای مدرنی در سال های اخیر در ان قد کشیده اند، همچنان توانسته بافت اصیل و سنتی خود را هم حفظ کند. یکی از زیباترین چشم اندازهای این شهر، قرار دریافت این دو گونه معماری در کنار یکدیگر است، بناهایی شیشه ای و کامپوزیتی بلند مرتبه و ساختمان هایی خشتی و سنگی در یک قاب کنار یکدیگر قرار می گیرند.

همنشینی سنت و مدرنیته در پایتخت آذربایجان

شهر قدیم باکو که در گویش محلی به آن ایچری شهیر می گویند، حدود 22 هکتار دارد که شامل 23 محله، 2 کاروانسرا، 3 چشمه آب، میدان بازار است و علاوه بر منازل مسکونی، چند بنای شاخص هم در آن قرار گرفته است. از جمله این بناها قلعه دختر است که به واسطه ارتفاع و موقعیت قرار گیریش از بخش های مختلف بافت تاریخی قابل مشاهده است، بنایی متعلق به دوره ساسانی که نیایشگاه آناهیتا بانوی آب در باور زرتشتیان بوده و این بنا به همراه دو بنای دیگر با نام های برج خیمه و مجتمع شیروانشاه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

در حفاری های انجام شده در این منطقه اشیایی از دوره برنز و همچنین سکه هایی مربوط به دوران هخامنشی به دست آمده که قدمت این شهر را تعیین می کند. باستان شناسان معتقدند آثار سکونت در این شهر از دوران پارینه سنگی وجود دارد و نشانه هایی از فرهنگ و تمدن های مختلف در آن کشف شده است.

بافت تاریخی باکو علاوه بر جاذبه های دیدنی معماری و تاریخی که در دل خود دارد، فروشگاه های جذاب صنایع دستی و سوغاتی بسیاری هم در کوچه و پس کوچه هایش دارد که می توانند ساعت ها گردشگران را سرگرم کنند. کافه ها و رستوران هایی هم در این منطقه وجود دارند که با سرو غذاها و نوشیدنی های محلی از گردشگران پذیرایی می کنند.

منبع: همگردی
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 343

به "همنشینی سنت و مدرنیته در پایتخت آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همنشینی سنت و مدرنیته در پایتخت آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید