چگونه مهارت نه گفتن را در بچه ها و نوجوانان تقویت کنیم؟

به گزارش لیسو، یک روانشناس در مورد چگونگی تقویت مهارت نه گفتن در بچه ها و نوجوانان توضیحاتی داد.

چگونه مهارت نه گفتن را در بچه ها و نوجوانان تقویت کنیم؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، برای این که کودکتان، نه گفتن را یاد بگیرد باید از خانه آغاز کنید و اگر شما همواره فرزندتان را مجبور می کنید که خواسته هایتان را اطاعت کند و به محض تماشا واکنش منفی او، عصبانی و پرخاشگر می شوید، به طور مثال؛ شما هم نباید انتظار داشته باشید کودکتان به همکلاسی که می خواهد خوراکی هایش را از او بگیرد نه بگوید و در آینده در برابر خواسته های غیر منطقی دیگران مقاومت کند.

فاطمه کوهپایه زاده روانشناس، در رابطه با چگونگی تقویت مهارت نه گفتن در بچه ها و نوجوانان اظهار کرد: هنگامی که مهارت نه گفتن در بچه ها و نوجوانان پرورش و تقویت پیدا می نماید کودک شما یاد می گیرد که حق دارد از خواسته هایی که از نظرش درست یا منطقی به نظر نمی رسند را رد کند یا برعکس احساس می نماید هیچ وقت و در برابر هیچ کسی حق ندارد خواست خودش را ترجیح دهد. بنابراین، اولین نه ای که از کودکتان می شنوید را جشن بگیرید و به خاطر وارد شدنش به یک مرحله تازه رشد، خرسند شوید.

وی اعلام کرد: اگر از او می خواهید لباسی که انتخاب نموده اید را برای مهمانی بپوشد، اما به حرفتان گوش نمی نماید به جای مجبور کردنش و گفتن یا این کار را می کنی یا به مهمانی نمی رویم! به او حق انتخاب بدهید و با مصاحبه و همکاری، دنبال انتخاب گزینه ای دلچسب تر بگردید.

این روانشناس توضیح داد: مهارت نه گفتن، یکی از مهارت های جرأت ورزی است که مخصوصا برای نوجوانان اهمیت ویژه ای دارد و اگر به اسم والدین نگران این هستید که چگونه به فرزند نوجوانتان نه بگویید، برای آغاز بهتر است جملات زیر را مدنظر قرار دهید و به او بیاموزید که در مکالمات خود، با همسالانش زمانی که مستقیم نه گفتن برایش راحت نیست از بعضی جملات بهره ببرید.

کوهپایه زاده اضافه نمود: میشه چند لحظه بهم فرصت بدید؟ ، الان یه میزان گرفتارم، چطوره بعدا صحبت کنیم؟ ، اجازه میدید یه میزان درموردش فکر کنم، بعدا بهتون خبر میدم، خیلی دوست دارم بهتون یاری کنم، ولی متأسفانه نمیتونم. ، الان خودم لازمش دارم نمیتونم بهتون قول بدم. , بعضی از جملاتی هستند که نوجوانان می توانند به هم سن و سالان خود بگویند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1682

به "چگونه مهارت نه گفتن را در بچه ها و نوجوانان تقویت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مهارت نه گفتن را در بچه ها و نوجوانان تقویت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید