کاهش زیان انباشته ایران خودرو
به گزارش لیسو، ایران خودرو به تازگی صورت های اقتصادی شش ماهه خود را روانه کدال نموده است و این گزارش نشان می دهد که زیان انباشته این شرکت در مقایسه با مدت مشابه کاهش یافته است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، شرکت ایران خودرو به تازگی گزارش 6 ماهه سال 1400 خود را در سایت کدال قرار داد. این صورت های اقتصادی حاوی نکات مهمی بود که در ادامه به بعضی از این موارد اشاره خواهد شد.
عایدی عملیاتی ایران خودرو در 6 ماهه سال 1400 مبلغ 445.992 میلیارد ریال بوده و نسبت به دوره مشابه در سال گذشته 91 درصد افزایش داشته است. با توجه به رشد 62 درصدی بهای تمام شده عایدی های عملیاتی، اما زیان خالص شرکت کاهشی 71 درصدی داشته و از 51.052 میلیارد ریال در سال گذشته به 14.957 میلیارد ریال در 6 ماهه امسال رسیده است.
ایران خودرو در تابستان فروش 251.52 میلیارد ریالی را به ثبت رسانده و نسبت به فروش 194.469 میلیارد ریالی در فصل بهار از رشدی 29 درصدی برخوردار بوده است. در مجموع ایران خودرو در 6 ماهه 49.635 میلیارد ریال معادل 165 ریال زیان شناسایی نموده که نسبت به مدت مشابه سال اقتصادی قبل 46 درصد کاهش داشته است. شایان ذکر است زیان دوره مشابه به ازای هر سهم 303 ریال بوده که عملکرد 6 ماهه نشان از فرایند رو به رشد این شرکت دارد.
نکته مهم این است که به اعتقاد کارشناسان بخش زیادی از زیان خودروسازان به موضوع قیمت گذاری دستوری باز می گردد. به همین دلیل فاطمی امین وزیر صمت مخالفت خود با قیمت گذاری دستوری را اعلام نموده است. مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم طی نامه ای به وزیر صمت به صف مخالفان قیمت گذاری دستوری خودرو پیوست.
عشقی در نامه خود به دکتر فاطمی امین نوشت: صندلی صنعت خودرو در بازار سرمایه و حضور سرمایه گذاران و فعالان بی شمار در صنعت مذکور، سیاست های قیمت گذاری اعمال شده به وسیله شورای رقابت در سنوات گذشته، زیان سنگینی بر سهامداران حاضر در این صنعت تحمیل نموده است به طوری که الزام ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت به شرکت های خودروساز به منظور تنظیم بازار خودرو، در مقاطعی سبب پیش فروش خودرو با قیمت های قطعی و غیرمنطقی شد و این امر در کنار تأخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ محصولات، سبب زیان شرکت های خودروساز شده به گونه ای که مطابق صورت های اقتصادی حسابرسی شده شرکت های ایران خودرو و سایپا در سال 99 زیان خالص این شرکت ها به ترتیب 155 هزار و 50 میلیارد و 57 هزار و 665 میلیارد ریال ثبت شده و بعلاوه زیان انباشته شرکت های مذکور به ترتیب بالغ بر 299 هزار و 386 میلیارد و 150 هزار و 69 میلیارد ریال است.
در بخش دیگر این نامه آمده بود؛ علت اصلی این ضرر و زیان عدم توازن بین افزایش نرخ های اعطایی به شرکت های خودروساز و افزایش قیمت نهاده های فراوری است. به عنوان مثال میزان افزایش نرخ نهاده های فراوری شرکت سایپا در سال 97 تا 99 به طور میانگین 248 درصد است، اما مجوز افزایش نرخ اعطایی به شرکت مذکور حدود 163 درصد است.
در ادامه، عشقی به ایراد های شیوه قیمت گذاری شورای رقابت پرداخته و در این نامه آورده است؛ به نظر می رسد نحوه قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت به علت ناکارایی در شرایط تورمی دارای ایرادات قابل ملاحظه بوده که این امر نه تنها سبب تنظیم بازار خودرو و رضایت مندی مصرف کننده نهایی نشده بلکه با انتقال منافع از شرکت های خودروساز به جیب واسطه گران سبب ایجاد کمبود نقدینگی در شرکت های خودروساز شده است و تداوم فرایند فوق منجر به کاهش فراوری و در نهایت توقف فعالیت شرکت های خودروساز و قطعه ساز خواهد شد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نامه به وزیر صمت پیشنهاد می دهد، با توجه به عدم شمولیت قیمت گذاری نهاده های فراوریی صنعت خودرو و ساخت قطعات به وسیله شورای رقابت و تأخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ در شرایط تورمی، موضوع قیمت گذاری خودرو مجدداً مورد آنالیز کلی قرار گرفته و محصولات خودرویی همچون محصولات صنایع فولاد و پتروشیمی از شمول قیمت گذاری به وسیله شورای رقابت خارج گردد تا از زیان های آینده شرکت های خودروساز در شرایط تورمی جلوگیری به عمل آید و فعالیت این شرکت ها در آینده نیز تداوم داشته باشد.
منبع: خبرگزاری دانشجو