آذربایجان غربی با فراوری بیش از 21 هزار تن عسل رکوردار شد

به گزارش لیسو، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان با فراوری بیش از 21 هزار تن عسل و داشتن بیش از یک میلیون و 345 هزار کلنی زنبور عسل، سال جاری نیز مقام اول کشوری را از لحاظ تعداد کندو و فراوری عسل به خود اختصاص داد.

آذربایجان غربی با فراوری بیش از 21 هزار تن عسل رکوردار شد

با همراهی تور عمان از نگین خاورمیانه مسقط و صلاله دیدن کنید و با زیبایی های خاورمیانه و فرهنگ شیخ نشین ها آشنا شوید .

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، رسول جلیلی چهارشنبه 13 آذر در نشستی با خبرنگاران گفت: بر اساس آمار سرشماری زنبورستان های آذربایجان غربی در امسال، 6176 نفر بهره بردار به صورت مستقیم و بیش از 5338 نفر بهره بردار به صورت فصلی در این صنعت مشغول به کار هستند و چرخ این صنعت صادرات محور را در این استان به حرکت در می آورند.

جلیلی اظهارکرد: آذربایجان غربی به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی ازقطب های پرورش زنبور عسل در سطح کشوربه شمار می رود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: آذربایجان غربی با تولید نزدیک به 21 هزار و 500 تن عسل، هم از نظر تعداد کلنی و هم از نظر میزان تولید عسل مقام نخست کشوری را به خود اختصاص داده است که میانگین تولید از کندوهای بومی 5. 5 کیلوگرم وکندوهای مدرن 17 کیلوگرم است که نسبت به سال گذشته از نظر تعداد کندو 14 درصد واز نظر تعداد زنبوردار 9 درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با فرهنگ سازی وآموزش های تخصصی لازم در مورد تولید سایر فرآورده های زنبورعسل براساس آمارگیری امسال 38 هزار و 282 کیلوگرم گرده گل، 19 هزار و 550 کیلوگرم بره موم، 456 هزار و 634 کیلوگرم موم و 0. 36 گرم زهرتولید شده است.

وی همچنین با بیان اینکه این استان دارای یک اتحادیه قوی و فعال بنام اتحادیه تولید کنندگان عسل است، خاطر نشان کرد: آذربایجان غربی با 15 تعاونی زنبورداری تحت پوشش در تهیه و توزیع نهاده های زنبورداری فعالیت چشم گیری را دارد و با وجود چهار کارخانه بسته بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستا ن های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز با داشتن 8 کارگاه بسته بندی عسل در شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس و اشنویه در تولید و صنایع تبدیلی این محصول نیز فعالیت دارد.

جلیلی اضافه کرد: از پتانسیل ها و توانمندی های این استان در بخش زنبورداری می توان به تولید سایر فرآورده های زنبور عسل از جمله ژل رویال، بره موم، موم، گرده و زهر زنبور عسل اشاره نمود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 606

به "آذربایجان غربی با فراوری بیش از 21 هزار تن عسل رکوردار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آذربایجان غربی با فراوری بیش از 21 هزار تن عسل رکوردار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید