بازآفرینی خانه پوستی زاده در جهت ثبت جهانی هگمتانه کلید خورد

به گزارش لیسو، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارشات منتشر شده، بازآفرینی خانه پوستی زاده در جهت ثبت جهانی هگمتانه کلید خورد.

بازآفرینی خانه پوستی زاده در جهت ثبت جهانی هگمتانه کلید خورد

حمید بادامی نجات، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان در آیین آغاز عملیات اجرایی و کلنگ زنی پروژه های بازآفرینی و عمران شهرداری همدان در محل خانه پوستی زاده شرح داد: همدان مرکز تاریخ و تمدن کشوری است که خود ادعای تمدن و قدمت چندین هزار ساله در دنیا دارد و اقدامات گردشگری در همدان می تواند به توسعه شهری یاری کند.

بادامی نجات اظهار کرد: کاری که امروز در حوزه گردشگری و سرمایه گذاری اتفاق افتاده، بسیار ارزشمند است و حاصل تلاش تمام پرسنل شهرداری است بطوریکه سالها پیش وظایف شهرداری یکسری وظایف معین از جمله ارائه خدمات شهری، کارهای عمرانی و حفظ شهر بود اما هر سال که میگذرد وظایفش متنوع تر و بیشتر می شود.

وی افزود: امروز تلاش در حوزه گردشگری و کارهای فرهنگی یکی از اقدامات بزرگی است که نباید از آن غفلت کنیم، اقدام بزرگ این است که خانه پوستی زاده که سالها پیش تملک شده بود، امروز به مکانی تاریخی برای مردم و بازدید کنندگان تبدیل شده است.

این عضو شورا اعلام نمود: در حدود 170 خانه تاریخی در سطح شهر همدان وجود دارد که میتوان با ایجاد ارزش اضافه کرده برای آنها، به مکانی دیدنی برای مردم تبدیل شود و با توجه به اینکه امسال قرار است هگمتانه به عنوان یک اثر فاخر و بازمانده از گذشتگان ثبت دنیای شود، میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند در این راستا اقدام کند بلکه شورا، شهرداری و استانداری باید به یاری بیایند بطوریکه احیای خانه پوستی زاده یکی از گام هایی است که برای ثبت دنیای برداشته شده و سازمان عمران منطقه 4 امروز کارش را در زمینه ساماندهی محور گردشگری آغاز کرد.

وی با بیان اینکه در بودجه 1402 پیش بینی شده است تمام پیاده روها جداره سازی شود، اظهار کرد: در بودجه امسال قید شده تمام پیاده روها از جمله پیاده رو بوعلی، اکباتان، خیابان شهدا و میدان امام (ره) جداره سازی و دو خانه واجد ارزش با یاری میراث فرهنگی برای احیا تملک شود.

بادامی نجات ادامه داد: امسال کارهای خوبی در حال انجام است از جمله ساماندهی بازار پرندگان و ماکیان بطوریکه این موارد سرمایه گذاری برای آیندگان محسوب می شود.

وی با تأکید بر اینکه کسانی که قرار است در شهرداری این شهر را اداره کنند نباید به عوارض شهری متکی باشند و درآمدهای پایدار ایجاد کنند، شرح داد: دو اتفاق خوب پیش بینی شده شهرداری در سازمان عمران و سازمان زیباسازی است که در اراضی 25 هکتاری شهرداری در کنار فرودگاه رقم خواهد خورد که یکی فرودگاه تاریخی است که ثبت ملی شده و قرار است بازسازی شود و دیگری احداث گلخانه در جهت سرمایه گذاری است که اقدام بسیار خوبی بوده و امیدواریم این اراضی در طرح جامع قرار داشته باشد تا مستعد سرمایه گذاری باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز گفت: نگاه خوب و سیاست گذاری خوبی که در مجموعه شورای شهر و شهرداری همدان در حوزه حمایت از گردشگری که به نوعی پایه اصلی همدان و هویت آن است، شکل گرفته، یاری به نگهداری و بازسازی آثار تاریخی به منظور انتقال هویت همدان به نسل های آینده است.

محسن معصوم علیزاده اظهار کرد: امیدواریم با همکاری شهرداری و استانداری بتوانیم با موضوع ثبت دنیای فضاهایی چون خانه پوستی زاده را همچون پازل در کنار هم قرار دهیم و همدان را به عنوان شهری تاریخی و باقدمت به مردم و دنیایان بشناسانیم و شاهد جشن ثبت دنیای همدان در سال آینده باشیم و بتوانیم در کنار هم داشته های تاریخی را معرفی کنیم.

شهردار همدان نیز اعلام نمود: سازمان عمران و بازآفرینی یکی از پروژه های عمده شهرداری همدان را پس از بازار سینا که بعد از گذشت سالها به افتتاح رساند، انجام می دهد.

سید مسعود حسینی افزود: در سال 1402 پروژه های عمرانی خوبی در سازمان عمران تعریف شده و امروز آغاز عملیات اجرایی محور گردشگری و فرهنگی همدان را داریم تا به ظرفیتهای گردشگری شهر اضافه شود بطوریکه اجرای عملیات احیای خانه پوستی زاده، پروژه محوطه فرهنگی، گردشگری و تجاری کبابیان و بازار پرندگان در برنامه است.

وی با بیان اینکه تا دو سال گذشته خانه پوستی زاده یک مکان اداری در اختیار مجموعه گردشگری و سازمان فرهنگی شهرداری بود، گفت: 170 خانه تاریخی دیگر واجد ارزش اضافه کرده در همدان داریم که متأسفانه بیشتر این خانه ها تخریب شده بنابراین شهرداری به منظور ترغیب مالکان برای حفظ بناهای باقیمانده خود پیش قدم شد و با تخلیه خانه پوستی زاده یک بازآفرینی اتفاق خواهد افتاد و به مجموعه گردشگری اضافه خواهد شد که بخش خصوصی هم در آنها سرمایه گذاری می کند. الگوسازی یعنی این خانه ها برای مجموعه شهری یک میراث ارزشمند و کم نظیر است که شاید سالهای بعد پیدا نشود.

حسینی با بیان اینکه دو خانه واجد شرایط دیگر در نظر گرفته شده که شهرداری آنها را تملک کند، شرح داد: در بودجه 1402 شورای اسلامی شهر همدان بیش از 250 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است تا دو خانه تاریخی دیگر از طریق شهرداری تملک و به ظرفیت خانه های تاریخی گردشگری اضافه کرده شود.

وی یادآور شد: در سفر ریاست جمهوری بودجه خوبی برای جداره سازی پیاده رو خیابان بوعلی، اکباتان و خیابان شهدا و مقاوم سازی دور میدان امام (ره) و مجموعه بازار اختصاص داده شد. در ضمنً عملیات اجرایی خانه پوستی زاده و ساخت پیاده رو باباطاهر را در راستای ثبت دنیای هگمتانه به عنوان میراث ماندگار شهر همدان انجام می دهیم.

شهردار همدان با بیان اینکه محوطه کبابیان یک محوطه گردشگری و تجاری خوب است، تأکید کرد: قرار است در محوطه کبابیان یک بنای خوب گردشگری و تجاری ایجاد شود بطوریکه دارای 11 هزار متر زیربنا بوده و مجموعه در مساحت 3100 متری و در قالب دو طبقه پارکینگ و 16 واحد تجاری مرتبط با گردشگری شکل می گیرد. در ضمنً ترمیم 170 پارکینگ در دستور کار شهرداری است.

وی با بیان اینکه در مجموع چهار پروژه فوق در حدود 1800 میلیارد تومان سرمایه گذاری است، گفت: با همکاری منطقه 3 زمینی برای پروژه بازار پرندگان اختصاص داده شده و تفاهم نامه هم منعقد شده و سازمان عمران عملیات اجرایی را آغاز خواهد کرد و به عنوان بازار پرندگان زینتی و ماکیان در دستور کار قرار می گیرد و مفتخر هستیم که سازمان عمران با تمام قدرت پای کار است و در زمینه های دیگر از جمله مسکن شهرداری را یاری می رساند.

منبع: همگردی
انتشار: 6 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1402 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2190

به "بازآفرینی خانه پوستی زاده در جهت ثبت جهانی هگمتانه کلید خورد" امتیاز دهید

1 کاربر به "بازآفرینی خانه پوستی زاده در جهت ثبت جهانی هگمتانه کلید خورد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازآفرینی خانه پوستی زاده در جهت ثبت جهانی هگمتانه کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید