تئورما؛ خودروی ایتالیایی با شیشه های هوشمند
به گزارش لیسو، تئورما یک خودروی الکتریکی و خودران است. راننده در حالت خودران می تواند جایگاه خود را به سمت سرنشینان برگرداند و سرنشینان هم می توانند جایگاه های دیگر را در فرم استراحت قرار دهند.
با ما همراه باشید و با تور ارزان ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.
استودیوی طراحی پینین فارینا برای نمایش ویژگی های ماشین های آینده کانسپتی طراحی نموده که نشان می دهد رابطه انسان و ماشین با فن آوری های مدرن تا چه حد تغییر خواهد نمود.
ابعاد این کانسپت که نامش تئورما (Teorema) است، به مقدار یک سدان میانه است و برای پنج سرنشین جا دارد. طراحان می گویند طراحی را از داخل ماشین و با تمرکز بر سرنشینان شروع کردند.
با بالارفتن سقف راه برای ورود و خروج سرنشینان باز می گردد
در های ماشین از کنار خودرو به عقب منتقل شده است. با بالا رفتن سقف فضایی باز می گردد که سرنشینان می توانند ایستاده وارد ماشین شوند. جایگاه ها تکی طراحی شده تا هر سرنشین فضای شخصی خود را داشته باشد، اما می توان چیدمان جایگاه ها را تغییر داد و اتاق ماشین را به محلی برای کار، استراحت یا سرگرمی تبدیل کرد.
تئورما یک خودروی الکتریکی و خودران است. راننده در حالت خودران می تواند جایگاه خود را به سمت سرنشینان برگرداند و سرنشینان هم می توانند جایگاه های دیگر را در فرم استراحت قرار دهند.
چیدمان جایگاه های تئورما قابل تغییر است
تئورما هیچ نمایشگری ندارد، اما شیشه هایش هوشمند است و اطلاعات سفر به صورت واقعیت مجازی روی شیشه نمایش داده می گردد. مقدار عبور نور از شیشه را هم می توان تنظیم کرد و در صورتی که سرنشینان بخواهند می توانند اتاق ماشین را کاملا تاریک نمایند.
طراحان پینین فارینا، تئورما را به صورت دیجیتال در دو استودیوی این شرکت در ایتالیا و چین طراحی نموده اند. قرار نیست ماشینی براساس این کانسپت ساخته گردد، اما پینین فارینا می گوید ایده هایی که در تئورما معرفی شده از جمله سیستم واقعیت مجازی و شیشه های هوشمند در سال های آینده در ماشین هایی که این شرکت طراحی می نماید به کار گرفته خواهد شد.
اطلاعات به صورت واقعیت مجازی روی شیشه های هوشمند نمایش داده می گردد
استودیوی پینین فارینا در سال 1930 میلادی در ایتالیا تاسیس شد و در 9 دهه گذشته بیش از 1200 خودرو برای شرکت های مختلف طراحی نموده است. این استودیو اکنون تحت مالکیت کارخانه هندی ماهیندرا و ماهیندرا فعالیت می نماید.
کانسپت تازه آئودی چند هفته دیگر در نمایشگاه مونیخ رونمایی خواهد شد
آئودی اطلاعاتی درباره لوکس ترین مدل الکتریکی خود منتشر نموده که قرار است چهار سال دیگر به بازار عرضه گردد. کانسپتی از این ماشین که نامش گرند اسفیر (Grand Sphere) است چند هفته دیگر در نمایشگاه خودروی مونیخ نمایش داده خواهد شد.
ماشینی که براساس این کانسپت ساخته می گردد رقیب اصلی لوکس ترین مدل الکتریکی مرسدس-بنز به نام EQS خواهد بود که به زودی به بازار عرضه می گردد.
خودروسازان سال ها است درباره شکل و امکانات ماشین های الکتریکی خودران ایده پردازی می نمایند. بسیاری از این طرح ها امکان فراوری ندارد و در حد یک ایده باقی می ماند، اما طراحان آئودی می گویند آن چه در کانسپت تازه نمایش داده می گردد بسیار به فراوری انبوه نزدیک خواهد بود.
گرند اسفیر یکی از سه کانسپتی است که کارخانه آلمانی در یک سال آینده نمایش خواهد داد. این سه کانسپت راستا حرکت کارخانه را در دوره ماشین های الکتریکی خودران نشان می دهد. آئودی قرار است براساس این کانسپت ها تا سال 2025 بیست مدل الکتریکی به بازار عرضه کند.
فروش سدان لوکس آئودی A8 رو به کاهش است
مارک لیخته، مدیر طراحی آئودی می گوید پروژه گرند اسفیر سه سال پیش شروع شد. به گفته او این ماشین انقلابی در طراحی خودرو است و با آن ظاهر محصولات آئودی متحول خواهد شد.
تصاویری که آئودی منتشر نموده نشان می دهد که این شرکت از فرم سدان فاصله گرفته و ماشین شکلی بین یک شاسی بلند و یک استیشن دارد. آقای لیخته می گوید فروش سدان های لوکس در دنیا رو به کاهش است و آئودی نتوانسته با مدل A8 خود رقیبی برای پرفروش ترین ماشین در این کلاس، مرسدس-بنز کلاس S باشد. به همین علت او از طراحانش خواسته تا به ایده ای کاملا متفاوت فکر نمایند.
گرند اسفیر اولین ماشین در گروه فولکس واگن خواهد بود که از پلتفرم الکتریکی تازه استفاده می نماید. گفته می گردد این پلتفرم با هر بار شارژ می تواند تا 600 کیلومتر حرکت کند. این ماشین بعلاوه در سطح چهار خودران خواهد بود و در محدوده هایی معین به راننده احتیاج ندارد.
ظاهر ماشین نسبت به ایده اولیه تغییر زیادی نموده است
آستون مارتین از اولین مدل هیبرید-الکتریکی خود رونمایی کرد. این ماشین که نامش والهالا (Valhalla) است، یک موتور هشت سیلندر و دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع 950 اسب بخار نیرو فراوری می نماید.
حداکثر سرعت والهالا 349 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعتش 2/5 ثانیه اعلام شده است.
فراوری والهالا با فراز و نشیب زیادی همراه بود. اولین کانسپت از این ماشین در سال 2019 نمایش داده شد. آن موقع آستون مارتین برای طراحی ماشین با آدریان نیویی، طراح تیم فرمول یک ردبول همکاری می کرد و قرار بود با سرمایه ای که به وسیله فروش سهامش در بازار بورس به دست می آورد یک موتور شش سیلندر هیبرید برای ماشین طراحی و فراوری کند.
قیمت آستون مارتین والهالا بین 700 تا 800 هزار پوند پیش بینی شده است
اما برنامه های اقتصادی شرکت آن طور که پیش بینی شده بود پیش نرفت. آستون مارتین که در خطر ورشکستگی بود به کنسرسیومی به مدیریت لارنس استرول، میلیاردر کانادایی فروخته شد. در جریان این تحولات گفته شد که پروژه والهالا ممکن است به خاتمه نرسد.
لارنس استرول پس از تثبیت اوضاع اقتصادی کارخانه، توبیاس موئرز، مدیر بخش AMG در مرسدس-بنز را به مدیریت کارخانه منصوب کرد و از او خواست تا استراتژی تازه ای برای محصولات آستون مارتین طراحی کند.
از جمله تغییراتی که به ابتکار توبیاس موئرز اجرا شد، لغو پروژه موتور شش سیلندر و استفاده از موتور هشت سیلندر بنز بود. او بعلاوه والهالا را از یک ماشین مناسب برای پیست به یک سوپرکار خیابانی تبدیل کرد و قیمتش را کاهش داد.
فراری SF90 نزدیک ترین رقیب آستون مارتین والهالا است
ظاهر والهالا هم نسبت به کانسپت دو سال پیش تغییر نموده است. آستون مارتین دیگر نامی از آدریان نیویی نبرده و مارک رایخمن مدیر طراحی آستون مارتین می گوید با تغییراتی که در ماشین ایجاد شده ماشین بالغ تر و مصمم تر به نظر می رسد.
قیمت ماشین به طور رسمی اعلام نشده، اما پیش بینی می گردد بین 700 تا 800 هزار پوند (حدود800 تا یک میلیون دلار) فروخته گردد. نزدیک ترین رقیب این ماشین فراری SF90 است که اولین مدل هیبرید-الکتریکی کارخانه ایتالیایی است. این فراری 1000 اسب بخار نیرو دارد و قیمت پایه اش حدود نیم میلیون دلار است.
والهالا دومین ماشین از سه ماشین موتور وسطی است که کارخانه انگلیسی در برنامه فراوری دارد. اولین مدل به نام والکاری یک سوپرکار با فراوری بسیار محدود است که از پاییز امسال به بازار عرضه خواهد شد. فراوری والهالا قرار است از سال 2023 شروع گردد. آستون مارتین یک مدل دیگر به نام ونکوییش هم در برنامه فراوری دارد که از دو مدل دیگر مقرون به صرفه تر خواهد بود.
عربستان سهام دار مک لارن
اولین مدل هیبرید-الکتریکی مک لارن تا سرانجام امسال میلادی به بازار عرضه خواهد شد
عربستان سعودی و بحرین با سرمایه گذاری در مک لارن به سهامداران این خودروساز و تیم فرمول یک انگلیسی پیوستند. رقم سرمایه عربستان در شرکت 400 میلیون پوند (550 میلیون دلار) و سرمایه بحرین 150 میلیون پوند (حدود 206 میلیون دلار) اعلام شده است.
مک لارن در دو سال گذشته یک میلیارد پوند (بیش از یک میلیارد و 300 میلیون دلار) سرمایه جذب نموده است. بیشتر این پول در ساخت فن آوری لازم برای ماشین های الکتریکی هزینه خواهد شد.
مک لارن اولین مدل هیبرید-الکتریکی خود به نام آرتورا (Artura) را چند ماه دیگر به بازار عرضه خواهد نمود. این شرکت سال 2020 بیان کرد که 318 میلیون پوند (439 میلیون دلار) ضرر نموده که بسیار بیشتر از ضرر 40 میلیون دلاری سال قبل تر بود.
مک لارن برخلاف رقیبانش از حمایت یک خودروساز بزرگتر برخوردار نیست و ناچار است منابع اقتصادی فعالیت هایش را به تنهایی تهیه کند. لامبورگینی و بنتلی بخشی از گروه فولکس واگن هستند، رولزرویس عضو گروه ب ام و است و مرسدس-بنز سهمی از آستون مارتین را در اختیار دارد و لوتوس هم به وسیله کارخانه چینی جیلی حمایت می گردد.
مک لارن در حال حاضر برای تامین بخشی از فن آوری قوای محرکه الکتریکی با ب ام و همکاری می نماید، اما برای همکاری با شرکت های دیگر هم اعلام آمادگی نموده است.
منبع: فرادید