تولد زودهنگام و عوارض آن روی نوزاد

به گزارش لیسو، نتایج یک مطالعه نشان می دهد تولد زودهنگام و وزن کم نوزاد در هنگام تولد بر بهره هوشی وی در سال های بعدی زندگی تاثیر منفی می گذارد و مقدار آن را کاهش می دهد.

تولد زودهنگام و عوارض آن روی نوزاد

به گزارش خبرنگاران، نتایج این مطالعه که از طریق محققان دانشگاه وارویک در انگلیس انجام شد، نوزادانی که پنج هفته زودتر از موعد مقرر متولد می شوند و وزن کمی در هنگام تولد دارند، نسبت به نوزادانی که دوره کامل جنینی را گذرانده اند و اندازه عادی دارند، در نوجوانی از بهره هوشی کمتری برخوردارند.

داده های این مطالعه نشان می دهد نوجوانانی که در هفته 32 بارداری به جهان آمده اند و وزن آنها در زمان تولد کمتر از پنج پوند و هشت انس بوده است نسبت به هم سن و سالان خود که در هفته 37 بارداری به جهان آمده اند و وزن عادی در زمان تولد داشته اند، در آزمون های بهره هوشی 12 امتیار کمتر کسب می کردند. وزن پنج پوند و هشت انس (2.5 کیلوگرم) حداقل وزن سالم نوزاد در زمان تولد محسوب می شود.

محققان گفتند، یافته های این مطالعه نشان می دهد که سلامت در زمان تولد بر هوش و عملکرد شناختی در سال های بعدی زندگی تاثیر دارد.

دیتر ولکه استاد روانشناسی رشد در دانشگاه وارویک انگلیس و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: با مراقبت های مدرن زنان و زایمان، بیشتر [نوزادان نارس] با توانایی های شناختی در محدوده طبیعی رشد می کنند. با این حال، افرادی که خیلی نارس به جهان می آیند، چالش های بیشتری در رشد شناختی خود تجربه می کنند.

به گفته ولکه و همکارانش، حداکثر 2٪ از نوزادان در سراسر جهان بسیار زودرس متولد می شوند، که به نام تولد در هفته 32 بارداری یا کمتر تعریف می شود.

در آمریکا که 37 تا 40 هفته بارداری، طبیعی تلقی می شود، این رقم به 12٪ می رسد، اگر چه بر اساس برآوردهای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، اندازه زنده ماندن این نوزادان 95٪ یا بیشتر است.

تولد نوزادان بین هفته های 32 تا 33 بارداری

حدود 98 درصد از نوزادانی که در این سن به جهان می آیند زنده می مانند. بیشتر آنها بین یک کیلو و 360 گرم تا دو کیلو و 260 گرم وزن دارند و لاغرتر از نوزادان فول ترم به نظر می رسند.

برخی از آنها می توانند بدون کمک نفس بکشند و بسکمک از آنها فقط به اکسیژن مکمل برای کمک به تنفس نیاز دارند.

برخی از آنها را می توان از سینه مادر یا با شیشه شیر تغذیه کنند، اما آنهایی که در تنفس مشکل دارند احتمالا به تغذیه با لوله نیاز خواهند داشت.

نوزادانی که در این سن به جهان می آیند، در مقایسه با نوزادان زودرس تر احتمال کمتری برای ابتلا به معلولیت های جدی ناشی از تولد زودرس دارند.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1691

به "تولد زودهنگام و عوارض آن روی نوزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولد زودهنگام و عوارض آن روی نوزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید