تونل برفی ازنا لرستان ثبت ملی شد

به گزارش لیسو، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: تونل برفی ازنا به شماره 573 در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت شد.

تونل برفی ازنا لرستان ثبت ملی شد

ایرنا : سید امین قاسمی با اعلام این خبر اضافه کرد: در راستای اجرای تبصره 2 قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مصوب دی ماه 1382 و آیین نامه اجرایی آن مصوب چهارم مرداد 1384 هیات وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی، پرونده ثبت تونل برفی ازنا تهیه و به دفتر ثبت آثار و حفظ و احیا میراث طبیعی و معنوی ارسال شد.

وی گفت: پس از طی تشریفات قانونی، مراتب ثبت این اثر در فهرست آثار طبیعی کشور به شماره 573 به استاندار لرستان ابلاغ شده است.

تونل برفی ازنا در منطقه اشترانکوه معروف به آلپ ایران واقع شده است و این روزها میزبان گردشگرانی است که از گرما به منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا با انواع گیاهان دارویی پناه می برند.

این شگفتی بی نظیر حاصل انباشته شدن هزاران تن برف در سال های متمادی در اشترانکوه است؛ دره ای زیبا واقع در روستای کمندان ازنا که هر ساله بر اثر ریزش بهمن های سهمگین درون آن، توده ای از برف تشکیل می گردد و پس از جاری شدن آب ناشی از ذوب برف ها در فصل بهار، تونلی بسیار زیبا در آن به وجود می آید.

برای رفتن به تونل برفی باید به اشترانکوه رفت؛ رشته کوه سر به فلک کشیده ای که با 13 قله در پنج کیلومتری جنوب شهرستان ازنا قرار گرفته است.

از دل این رشته کوه، راهی به سوی روستای سرسبز کمندان وجود دارد، زمانی که به تونل برفی می رسید صدای آب ناشی از ذوب شدن برف ها گوشتان را نوازش می دهد، آب روانی که تونلی به عرض 10 متر و ارتفاع سه متر در زیر یخچال ها ایجاد نموده است.

با وجود تونلی که تا بالای سراشیبی دره، امتداد یافته است، اگرچه احتمال ریزش برف وجود دارد اما اکثر گردشگران از داخل تونل دیدن می نمایند و با رفتن به داخل تونل برفی دمای هوا کاهش می یابد و قطرات آب سرد از سقف بر صورتتان چکه می نماید.

طول این تونل بالغ بر 800 متر و ارتفاع آن از کف تونل تا سقف بین 5.2 تا 3 متر است، از این تونل برفی فقط در فصل های بهار و تابستان می توان بازدید کرد و برای رسیدن به این تونل باید تا روستای کمندان با اتومبیل رفت و حدود 2 ساعت را پیاده روی کرد.

چگونه به تونل برسیم؟

برای رسیدن به تونل برفی ازنا باید ابتدا به استان لرستان شهر ازنا سفر کنید. سپس 25 کیلومتراز شهر ازنا به سمت دامنه اشترانکوه پیش بروید و در ادامه یک ساعت و نیم از کنار رودی زلال با انواع گیاهان دارویی عبور کنید. برای رسیدن به این تونل باید تا روستای کمندان از ازنا با اتومبیل رفت و حدوداً 30 دقیقه نیز پیاده روی کرد. در واقع مسافت پارک خودروها تا تونل برفی یک ساعت پیاده روی دارد.

به دلیل قرار دریافت تونل برفی در منطقه حفاظت شده اشترانکوه امکان ایجاد تأسیسات گردشگری در منطقه وجود ندارد و با ابن حساب اغلب افراد طبیعت گرد و تورهای علاقمند برای بازدید، گردشگران این جاذبه طبیعی هستند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 348

به "تونل برفی ازنا لرستان ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تونل برفی ازنا لرستان ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید