طرز تهیه کیک ساده اسفنجی و کیک تابه ای

به گزارش لیسو، شما می توانید در این گزارش طرز تهیه کیک تابه ای و کیک ساده اسفنجی داخل فر را یاد بگیرید. همچنین، در صورتی که می خواهید کیک شما طعم شکلاتی داشته باشد می توانید وانیل را از مواد لازم حذف کرده و به اندازه یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو جایگزین کنید.

طرز تهیه کیک ساده اسفنجی و کیک تابه ای

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

خبرنگاران| کیک ساده خانگی یکی از خوشمزه ترین و راحت ترین میان وعده ها در سراسر دنیا است. این روز ها به علت شیوع کرونا و سرمای زمستان، بیشتر افراد در خانه ماندن را به بیرون رفتن ترجیح می دهند، پس با داشتن مواد اولیه ای که در بیشتر خانه ها یافت می شود می توانید به تهیه کیک خانگی بپردازید و در کنار خانواده میل نمایید.

به گزارش خبرنگاران، پختن کیک در فر کاری بسیار راحت است، اما برخی خانه ها فاقد این امکان بوده و تصور می کنند که توانایی پخت کیک را ندارند. اما جای نگرانی نیست چرا که تهیه کیک تابه ای نیز کاری خلاقانه و به دور از هرگونه سختی است و شما می توانید در این گزارش طرز تهیه کیک تابه ای و کیک ساده اسفنجی داخل فر را یاد بگیرید.

همچنین، در صورتی که می خواهید کیک شما طعم شکلاتی داشته باشد می توانید وانیل را از مواد لازم حذف کرده و به اندازه یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو جایگزین کنید. در صورت تمایل نیز می توانید از شکلات کاکائویی پودر شده برای طعم بهتر کیک استفاده کنید.

در آخر می توانید کیک را همراه با خامه، مربا، میوه و یا هرنوع خوراکی دیگری که مورد پسند ذائقه تان است، همراه با یک نوشیدنی گرم که در این هوای سرد بسیار می چسبد سرو نمایید.

مواد لازم برای پخت کیک ساده تابه ای

تخم مرغ 5 عدد

شکر یک و نیم لیوان

روغن نصف لیوان

شیر یک لیوان

آرد سه لیوان

وانیل یک قاشق چای خوری

بکینگ پودر یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک بدون فر

داخل ظرفی تخم مرغ و شکر و وانیل رو با همزن خوب هم بزنید تا کرم رنگ و کشدار شود. سپس روغن را اضافه کنید دوباره هم بزنید، شیر را اضافه کنید دوباره هم بزنید. آرد و بکینگ را سه بار الک کنید و آرام آرام به موادتان اضافه کنید و با لیسک یا یک قاشق چوبی خوب هم بزنید

زیاد هم نزنید که پفش بخوابد، در حد مخلوط شدن کافی است. مایه کیک را که داخل قالب ریختید، قالب را بزارید داخل قابلمه و رویش دم کنی بگذارید و زیر قابلمه شعله پخش کن بگذارید. پنج دقیقه اول شعله ملایم رو به کم باشد. بعداز پنج دقیقه شعله را خیلی خیلی کم کنید مثل زمانی که برنج رو دم می کنید. تا بیست دقیقه اول در قابلمه را اصلا باز نکنید.

برای پختن کیک در قابلمه می توانید یک فر خانگی درست کنید. برای اینکار به دو تا قابلمه در دو سایز نیاز دارید که قابلمه بزرگتر کار فر را انجام می دهد. بگذارید روی حرارت ده دقیقه درش را هم ببندید. بعد مواد کیک تان که آماده شد، داخل قابلمه کوچکتر با توجه به اندازه موادتان بریزید و سریع داخل قابلمه بزرگتر که روی حرارت بود را بگذارید و در آن را هم دم کنی بگذارید به مدت 45 دقیقه به هیچ عنوان در آن را باز نکنید.

بعد با یک خلال چوبی تست می کنید. بعداز آماده شدن هم درش را برندارید تا اینکه کامل سرد شود، چون پف کیک می خوابد.

نکاتی درباره تهیه کیک بدون فر

برای چرب کردن کف قابلمه بهتر است از روغن جامد و یا کره استفاده کنید. اگر روغن مایع در دسترس دارید می توانید دیواره و کف قابلمه را چرب کنید و سپس مقداری آرد در قابلمه بپاشید. توجه داشته باشید که برای پخت کیک بدون استفاده از فر باید از قابلمه ای استفاده کنید که درب مناسبی دارد و به خوبی کیپ می شود.

درب قابلمه را در حین پخت کیک برندارید، زیرا پف کیک می خوابد. می توانید برای برشته کردن روی کیک آن را به صورت وارونه در قابلمه برگردانید و به مدت 3 دقیقه با شعله زیاد کیک را حرارت دهید. برای تزیین این کیک خوشمزه می توانید از شابلون مخصوص طراحی کیک و توری زیر کیک و هر گونه اجسامی که برای تزیین کیک خانگی مناسب است استفاده کنید

همچنین می توانید کیک را با کمک پودر پسته و یا پودر نارگیل نیز تزیین کنید.

مواد لازم برای پخت کیک اسفنجی داخل فر

آرد سفید 2.5 لیوان

شیر 1 لیوان

تخم مرغ 5 عدد

شکر 1.5 لیوان

وانیل ¼ قاشق چایخوری

بکینگ پودر 1.5 قاشق چایخوری

طرز تهیه کیک داخل فر

اولین مرحله برای تهیه کیک اسفنجی آماده کردن فر است که تا زمان آماده شدن مایع کیک برای گرم شدن فر معطل نشویم، یکی از نکات مهم در مورد کیک اسفنجی این است که به هیچ وجه مایه کیک پس از آماده شدن نباید معطل بماند، زیرا ممکن است به اندازه کافی پف نکند.

برای تهیه کیک ساده ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ ها از هم جدا می کنیم و در دو کاسه جداگانه می ریزیم. در ادامه زرده های تخم مرغ را به همراه شکر و وانیل داخل یک ظرف جادار می ریزیم و مواد را خوب هم می زنیم تا مایه ای با رنگ کرمی و حالتی کشدار به دست بیاید.

در این مرحله سفیده های تخم مرغ را با همزن برقی خوب هم می زنیم تا کاملا کف کنند و حجم شان زیاد شود. در این مرحله باید سفیده های تخم مرغ را به حدی بزنیم که زمانی که کاسه را برگرداندیم سفیده ها روی زمین نریزد. سپس شیر را به ظرف حاوی زرده های تخم مرغ اضافه می کنیم و در ادامه سفیده های تخم مرغ را نیز کم کم اضافه می کنیم و خیلی آرام مواد داخل ظرف را مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. پس از یکدست شدن مواد باید آرد را اضافه کنیم.

برای این منظور آرد سفید را دو مرتبه الک می کنیم تا کاملا صاف و یکدست شود. این کار باعث می شود که زمان مخلوط کردن آرد با دیگر مواد، آرد کمتر به شکل گلوله شود. پس از الک کردن آرد بکینگ پودر را به آن اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

در این مرحله آرد را کم کم به مواد دیگر اضافه می کنیم و هم می زنیم تا آرد گلوله نشود. اگر آرد را به صورت یک جا داخل ظرف بریزید احتمال گلوله شدن ارد در کیک بسیار زیاد می شود، پس در این مرحله کمی با صبر مواد را هم بزنید تا در انتها کیک بهتری داشته باشید.

پس از اینکه تمام آرد را به دیگر مواد اضافه کردیم مواد را کمی مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند. در ادامه قالبی که برای پخت کیک آماده کرده ایم را با کمی روغن مایع چرب می کنیم. البته می توانید از کاغذ روغنی هم برای جلوگیری از چسبیدن کیک به قالب استفاده کنید.

پس از آماده شدن قالب مایه کیک را به صورتی دورانی داخل قالب بریزید. در ادامه قالب کیک را داخل فر که با 180 درجه سانتیگراد از قبل گرم کرده ایم قرار می دهیم تا اماده شود. برای اماده شدن کیک اسفنجی حدود 40 تا 45 دقیقه زمان نیاز است. البته به این دلیل که دمای فر های مختلف با هم متفاوت است پس از 30 دقیقه کی را بررسی کنید تا کیک بیش از حد در فر نماند و خشک نشود.

یک روش قدیمی برای اینکه متوجه شوید کیک پخته است یا خیر وجود دارد که آن استفاده از خلال دندان است. زمانیکه که کیک را از فر خارج کردید یک خلال دندان داخل بدنه کیک فرو کنید اگر مایه کیک به خلال دندان نچسبید کیک شما مغز پخت شده است. پس از اینکه کیک را از فر خارج کردید اجازه دهید کمی خنک شود سپس آنرا از قالب خارج کنید.

نکات کلیدی تهیه کیک

چه نوع آردی برای پخت کیک اسفنجی مناسب است؟

مناسب ترین آرد برای پخت انواع کیک و شیرینی آرد 3 صفر است که همه قنادی ها و شیرینی فروشی ها از آن استفاده می کنند. اگر می خواهید کیک پوک تر و ترد تری داشته باشید توصیه می شود که آرد خود را از فروشگاه های لوازم قنادی یا شیرینی پزی ها تهیه کنید.

این آرد از آرد نانوایی ها سفیدتر، ریزتر و نرم تر است و به همین دلیل برای پخت کیک اسفنجی مناسب تر است. استفاده از آرد نانوایی ها به دلیل اینکه این نوع آرد دارای مقداری سبوس گندم می باشد باعث می شود کیک سنگین شود.

علت پف نداشتن کیک چیست؟

این سوال خیلی از کسانی است که برای اولین بار در منزل کیک اسفنجی درست کرده اند. اینکه کیک شما پف نکرده است دلایل متعددی می تواند داشته باشد که در ادامه به صورت مرحله به مرحله به این دلایل می پردازیم.

شاید خیلی ها فکر کنند تنها دلیل پف کردن کیک وجود بکینگ پودر در میان مواد آن است، ولی اینطور نیست، بکینگ پودر به پف کرن کیک کمک می کند، اما تنها دلیل پف کردن کیک نیست. یکی از مهم ترین دلایل پفکی شدن کیک اسفنجی تخم مرغ است.

اگر سفیده و زرده آن به خوبی هم زده نشوند کیک شما به خوبی پف نخواهد کرد. باید توجه داشته باشید زمانی که آرد را اضافه می کنیم نباید بی فایده مایه کیک را مخلوط کنیم، چون این کار باعث خوابیدن پف سفیه تخم مرغ می شود.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود کیک شما پف نکند باز و بسته کردن های مکرر درب فر است که این مورد در میان آشپز های مبتدی بسیار شایع است. تا زمانی که 30 دقیقه از زمان پخت نگذشته است به هیچ وجه درب فر را برای مشاهده کیک باز نکنید زیرار باعث می شود که کیک شما به اندازه کافی پف نکند.

این دلیل هم میان آشپز ها مبتدی شایع است. زمانی که مایه کیک شما آماده می شود بلافاصله باید آنرا درون فر قرار دهید زیرار اگر بیش از حد برای قرار دریافت در فر معطل شود دیگر پف نخواهد کرد. برای جلوگیری از این مشکل همیشه فر را از قبل روشن کنید تا زمان اماده شدن مایه کیک معطل نشوید.

منبع: فرادید
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1416

به "طرز تهیه کیک ساده اسفنجی و کیک تابه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک ساده اسفنجی و کیک تابه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید