مرغ باز هم گران شد

به گزارش لیسو، به گزارش خبرنگاران، عظیم حجت، عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 17 هزار تا 18 هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها 24 هزار و 500 تا 27 هزار تومان است.

مرغ باز هم گران شد

وی اضافه نمود: با توجه به افزایش هزینه های تولید و کمبود نهاده دامی در دسترس مرغدار، مرغ وزن کافی نمی گیرد که همین امر زمینه کمبود عرضه در بازار را فراهم می کند.

حجت از کاهش وزن گیری مرغ در سطح کشور خبر داد و گفت: با توجه به کمبود نهاده های دامی و عرضه مرغ انتظار می رود که وزارت جهاد کشاورزی برای مقطع یک ماهه، سن پرورش را با سن واقعی تطبیق دهد به طوریکه به مرغ بالای 42 روزه نهاده تخصیص دهد تا با وزن گیری مرغ ها، مرغ مورد نیاز بازار تامین شود، در غیر این صورت به سبب کمبود نهاده دامی با کمبود مرغ در بازار روبرو خواهیم شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی همچنان 2 نرخی است، گفت: در حال حاضر هر کیلو ذرت با نرخ 3 هزار و 800 تا 4 هزار تومان و کنجاله سویا با قیمت 15هزار تومان در بازار آزاد عرضه می شود که با نرخ مصوب اختلاف معناداری دارد.

حجت درباره آینده بازار مرغ گفت: با توجه به کاهش جوجه ریزی و تخصیص نهاده با نرخ مصوب تا سن 42 روزگی، در بحث عرضه دچار کمبود شدیم که اگر تمهیداتی اندیشیده نشود، التهاب بازار ادامه خواهد داشت.

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه فرمول جیره غذایی مرغ بر هم خورده است، گفت: در شرایط استاندارد وزن مرغ زنده باید بالای 2.200 گرم باشد که متاسفانه به علت بر هم خوردن جیره غذایی و کمبود نهاده، وزن مرغ به 1.600 گرم کاهش یافته است.

وی اضافه نمود: با توجه به بر هم خوردن فرمول جیره غذایی از مسئولان تقاضا داریم که برای فرایند فصل پاییز سن گله را از 42 روزگی به 52 روزگی افزایش دهند و طی دوره 3.5 کیلو ذرت و 1.5 کیلو سویا در اختیار مرغداران قرار دهند چرا که عدم ارسال به موقع نهاده دامی موجب شده تولید مرغ توجیه اقتصادی نداشته باشد.

حجت با بیان اینکه نرخ مصوب 13 هزار تومانی مرغ زنده قابلیت اجرا ندارد، گفت: افرادی که نرخ 13 هزار تومانی را برای هر کیلو مرغ زنده مصوب کردند، رصدی از بازار نهاده های دامی ندارند که این امر باعث نگرانی مرغدار از تامین دان و اجرای دستوری مرغ شده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در انتها درباره آخرین شرایط جوجه ریزی شرح داد: اگرچه آمار قطعی کاهش میزان جوجه ریزی را می توان انتها ماه گفت، اما برآورد ها حاکی از آن است که جوجه ریزی به یک سوم کاهش یافته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1222

به "مرغ باز هم گران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرغ باز هم گران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید