ملانصرالدین به تورنتو رفت، نقد جامعه شناختی کنش ایرانیان مهاجر

به گزارش لیسو، به گزارش خبرنگاران، انتشارات گوتنبرگ کتاب ملانصرالدین در تورنتو نوشته حسن گل محمدی را با شمارگان 500 نسخه، 316 صفحه و بهای 38 هزار تومان منتشر کرد.

ملانصرالدین به تورنتو رفت، نقد جامعه شناختی کنش ایرانیان مهاجر

اگر علاقمند به سفر با بهترین تورهای ارزان کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

در این کتاب 158 حکایت به قلم حسن گل محمدی با موضوع شخصیت ملانصرالدین نوشته شده است. در این حکایت ها ملانصرالدین به تورنتو مهاجرت نموده و نویسنده مدام او را در این شهر می بیند و به وسیله مطایبه و حکایت های طنز آمیز به نقد رفتار و کنش ایرانیان مهاجر می پردازد.

نویسنده به نحوی از تفکراتی که به شخصیتی به نام ملانصرالدین در فرهنگ عامه ایرانیان نسبت داده شده استفاده نموده و نوشتارهایی به تناسب حال و هوای مسائل مهاجرت به رشته تحریر درآورده است تا هم زمینه های نقد در آن باشد و هم تبسمی به لب مهاجران آورد و هم حاصل تجربیات افراد فهیم و رند را به آیندگان بویژه به نسل های آینده مهاجر انتقال دهد.

به عنوان مثال در حکایت اول مساله پول قرض دادن در مهاجرت مطرح شده است. نویسنده با این نوشتار سعی نموده به نقد آن دسته از مهاجرانی بپردازد که سعی می نمایند با لطایف الحیل از بار پس دادن پولی که قرض گرفته اند، شانه خالی نمایند. همچنین در حکایت دوم نیز به نقد رفتارهایی چون عوض شدن فرهنگ پوشش آقایان و بانوان ایرانی مهاجر و نوع رانندگی ایرانیان مهاجر، می پردازد.

نویسنده در بخشی از پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: سال های بسیاری است که هر یک از ما با شخصیتی به نام ملانصرالدین یا ملا آشنایی نزدیک داریم و از او مطایبه ها و لطیفه هایی شنیده یا خوانده ایم. مطالبی که به ملا نسبت داده می گردد آمیخته ای از تجربیاتی است که در آن حماقت و دانایی به صورت توام مطرح می گردد...

آنچه که ما باید در حال حاضر برایمان مهم باشد، نتایج و عبرت هایی است که ما می توانیم از این گفتارهای منسوب به ملانصرالدین کسب کنیم. شاید هم بتوانیم این گونه عنوان کنیم که مجموعه مطایبات منسوب به ملا سلیقه ها، تجربه ها و گفته های طنزآلود و نقد گونه انسان های گوناگونی بوده که در طول تاریخ به نام داستان های ملا برای نسل های مختلف به نگارش درآمده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 774

به "ملانصرالدین به تورنتو رفت، نقد جامعه شناختی کنش ایرانیان مهاجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملانصرالدین به تورنتو رفت، نقد جامعه شناختی کنش ایرانیان مهاجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید