چهار مقاله در تاریخ گیلان با تکیه بر تفاوت مشروطه گیلانی و مشروطه ایرانی

به گزارش لیسو، به گزارش خبرنگاران، در چهارمین شب های موسسه فرهنگی سپیدرود با حضور چهره های مطرح تاریخ و فرهنگ گیلان کتاب چهار مقاله در تاریخ گیلان به قلم ناصر عظیمی رونمایی شد.

چهار مقاله در تاریخ گیلان با تکیه بر تفاوت مشروطه گیلانی و مشروطه ایرانی

این کتاب مجموعه چهار مقاله درباره تاریخ گیلان است که پیشتر منتشر شده اند و اکنون به علت اهمیتی که در شناخت بعضی ویژگی های مهم تاریخ گیلان دارند با ویرایش تازه در یک مجموعه در دسترس خوانندگان فرهیخته قرار گرفته است.

نقشه های تاریخی چند قرن نخستین اسلامی در مقاله نخست محل بحث و آنالیز قرار گرفته تا فضای جغرافیایی گیلان به ویژه نقاط سکونتی آن چگونه از طرف جغرافیدانان عرب و ایرانی در نقشه هایشان بازتاب یافته است. در مقاله دوم به ویژگی بسیار مهم دیگر تاریخ گیلان پرداخته شده است، یعنی فقدان شهر. شهر کارگاه تمدن بشر بوده و نبود و ضعف تاریخی آن در تاریخ قدیم گیلان به منزله تعطیلی این کارگاه بوده است.

تاریخ گیلان مقاله سوم این کتاب است که به کتاب عبدالفتاح فومنی یعنی تنها تاریخی که در گیلان پدید آمد و بخش مهمی از تاریخ اجتماعی و مالی و سیاسی این دوره را روشن نموده، پرداخته است. مقاله چهارم، به موضوع مشروطه در گیلان یا مشروطه گیلانی پرداخته که در این مطلب دو هدف دنبال شده است؛ نخستین هدف این مقاله این است که نشان دهیم عبارت مشروطه گیلان در قیاس با عبارت مشروطه ایرانی که ماشاءالله آجودانی آن را با وام گیری از ثقه الاسلام تبریزی دوباره به ادبیات تاریخ معاصر ایران وارد نموده، کدام یک مضمون واقعی تری دارند؟ در پرتو این بخش از مقاله، نقدی به عبارت مشروطه ایرانی نیز وارد شده است...

انتشارات سپیدرود کتاب چهار مقاله در تاریخ گیلان به قلم ناصر عظیمی را 106 صفحه به چاپ رساند که در شب هایی که موسسه در پژوهشکده گیلان شناسی وابسته به دانشگاه گیلان برگزار می نماید به رونمایی آن پرداخت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 13 مرداد 1402 بروزرسانی: 13 مرداد 1402 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2231

به "چهار مقاله در تاریخ گیلان با تکیه بر تفاوت مشروطه گیلانی و مشروطه ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار مقاله در تاریخ گیلان با تکیه بر تفاوت مشروطه گیلانی و مشروطه ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید