چین را در صنعت خودرو نمی توان نادیده گرفت

به گزارش خبرنگاران، شاهین خدامی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس قوانین وزارت صنعت، معدن و تجارت، داخلی سازی قطعات در شراکت با خارجی ها باید به 40 درصد برسد که بر این اساس کوشش خواهیم کرد تا داخلی سازی محصولات را نیز در شراکت با شریک خارجی، بالا بریم؛ چراکه به هر حال باید بر روی صادرات نیز فکر کنیم، بنابراین باید به نحوی فراوری خودرو داشته باشیم که اگر شریک چینی ما بخواهد آن را به صورت مستقیم به بازارهای دیگر صادر کند، نرخ تمام شده فراوریش از ما کمتر نباشد؛ بنابراین داخلی سازی قطعات گامی در جهت کاهش هزینه های فراوری است.

چین را در صنعت خودرو نمی توان نادیده گرفت

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

وی اضافه کرد: اگرچه هم اکنون مسائلی پیش روی تجارت ایران و چین وجود دارد، اما به هر حال اعتقاد داریم که این مسائل دیر یا زود مرتفع خواهد شد و بنابراین ما که با یک خودروساز چینی معامله نموده ایم، نمی توانیم کتمان کنیم که چین در صنعت خودروی ایران نقشی ندارد؛ چراکه با تحریم های کنونی، چین اکنون جایگزین توتال فرانسه شده است و بنابراین این کشور را در صنعت خودروی ایران نمی توان نادیده گرفت، بنابراین شراکت با چینی ها از سوی خودروسازان ایرانی ادامه خواهد یافت.

به گفته خدامی، چین بزرگترین شریک ایران است و معتقدیم طوفان هایی که می آیند ماندگار نیستند؛ اگرچه خود ما هم به بعضی از آنها دامن می زنیم. پس ما نیز برای تامین سه هزار دستگاه ابتدایی خودروهای تولیدی خود که با حضور چینی ها صورت خواهد گرفت، برنامه ریزی های لازم را صورت داده و پیش فروش های خود را برنامه ریزی نموده ایم.

وی گفت: قرارداد ما با طرف چینی بر این اساس است که با هر محموله سی کی دی از خودروها که وارد می گردد، پک قطعات نیز به منظور تامین خدمات پس از فروش و قطعات مورد احتیاج آن همراه این قطعات به ایران ارسال می گردد تا مسئله ای در ارایه خدمات پس از فروش پیش نیاید.

خدامی با بیان اینکه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برنامه های حمل قطعات خودرو به ایران را منظم تر نموده و ناوگان و بیمه خود را تغییر داده است که به نظر می رسد کار حمل قطعات خودرو با سرعت بیشتری صورت گیرد.

وی از برنامه ریزی برای تحویل 50 هزار دستگاه خودرو تولی مشترک ایران و چین اطلاع داد و گفت: این تعداد خودرو در افق 5 ساله به بازار عرضه خواهد شد.

این خودروساز گفت: یکی از قوانین عقد قراردادهای تجاری صنعت خودرو، اخذ اجاره صادرات از کمپانی مادر است که بر این اساس ما نیز این اجازه را اخذ نموده و بر روی صادرات محصولات مشترک تولیدی نیز برنامه ریزی خواهیم کرد؛ اما به هر حال اکنون دو محصول T3 و T5 مونتاژ و به بازار عرضه خواهد شد؛ این در حالی است که این خودروها در ابتدا به صورت اس کی دی(SKD) با داخلی سازی 7 درصد به بازار عرضه خواهد شد اما در مدت زمان کوتاهی تا قبل از سرانجام سال جاری به داخلی سازی 20 درصد خواهیم رسید.

خدامی گفت: این خودروها با طراحی به روز، دارای آپشن های بسیار خوب و 5 ستاره ایمنی و کیفیت هستند و به نسبت قیمت ارائه شده قطعا مورد استقبال مشتریان قرار خواهد گرفت.

خدامی با اشاره به سابقه همکاری با سوبارو ژاپن گفت: به دلیل تحریمها و بازارهای صادراتی سوبارو که بیشتر در آمریکا و کانادا بود و حساسیتهایی که این خودروساز برای حفظ آن بازارها داشت؛ عملا نتوانستیم در زمان تحریم ها به همکاری خود ادامه دهیم اما قطعا به غیر از این شریک چینی با یک خودروساز خوب و مطرح دیگر هم وارد مذاکره شده و همکاری جدیدی شروع خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: بروزرسانی: 6 آبان 1398 شناسه مطلب: 416

به "چین را در صنعت خودرو نمی توان نادیده گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین را در صنعت خودرو نمی توان نادیده گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید