100 سال پیش در چنین روزی: شروع نخستین پرواز بین المللی جهان

به گزارش لیسو، 25 آگوست 2019 مصادف با صدمین سالگرد شروع نخستین پرواز بین المللی زمان بندی شده در جهان بود که به وسیله بریتیش ایرویز و در راستا لندن - پاریس انجام شد.

100 سال پیش در چنین روزی: شروع نخستین پرواز بین المللی جهان

در 25 آگوست 1919، نخستین پرواز بین المللی برنامه ریزی شده در دنیا، بین لندن و پاریس رخ داد. این پرواز به وسیله شرکت حمل ونقل هوایی و سفر با مسئولیت محدود که از پیشگامان بریتیش ایرویز به حساب می آمد، از هانزلو هیت انجام شد که در فاصله نه چندان دوری از محل کنونی فرودگاه هیترو لندن قرار داشت؛ این فرودگاه قطب حمل ونقل هوایی انگلیس است، به طوری که در سال 2018 حدود 80 میلیون مسافر را جابه جا کرد.

بدیهی است که پروازهای بین المللی طی 100 سال گذشته با تغییر و تحولات زیادی همراه بوده است، به همین مناسبت بد نیست نگاهی به روزهای آغازین این رویداد بین المللی بیندازیم. سال 1919، سالی مملو از اتفاقات مهم پروازی بود؛ در 15 ژوئن، جان الکاک و آرتور براون، خلبانان بریتانیایی اولین پرواز بر فراز اقیانوس اطلس بدون توقف را با موفقیت انجام دادند و امکان پرواز بین جهت محبوب لندن - نیویورک را هموار کردند.

100 سال قبل، حمل ونقل هوایی قلمروی خلبانان ماجراجو و باتجربه محسوب می شد و به همین علت پرواز روزانه هواپیماهای مسافری از لندن به پاریس، با اینکه حمل ونقل بسته و اقلام پستی را نیز جابه جا می کرد، عصر نوی در پرواز تجاری به شمار می رفت. روی آگهی بازاریابی این سفر هوایی، جاذبه های معروف هر دو شهر درج شده بود: کلیسای جامع سنت پل لندن و برج نسبتاً نو ایفل پاریس. این آگهی تبلیغاتی پرزرق وبرق، به پرواز روزانه بین این دو شهر تأکید داشت که در آن موقع فوق العاده به نظر می رسید.

پل جرویس، متصدی فقید مجموعه میراث بریتیش ایرویز (British Airways Heritage Collection) راجع به کتاب خود تحت عنوان بریتیش ایرویز: 100 سال پوسترهای هوانوردی گفته بود:

بازاریابی اولین خدمات هوایی بسیار مهم بود. در آن روزها بازاریابی بیشتر برای متقاعدکردن مردم به سفرهای هوایی و پرواز متمرکز بود. مردم آن روزگار فکر می کردند که پرواز، یک علاقه زودگذر است.

علاوه بر این، اولین پرواز بدون توقف از لندن به پاریس تنها هفت سال قبل و پرواز اولین هواپیمای موتوردار دنیا نیز فقط 16 سال قبل اجرا شده بود. به عبارتی، حمل ونقل هوایی هنوز صنعت نوی محسوب می شد.

روزهای آغازین اولین پرواز بین المللی

هواپیمای De Havilland DH4A G-EAJC برای جنگ دنیای اول ساخته شد، اما بعد به عنوان هواپیمای غیرنظامی به کار رفت و با سرعت نسبتاً زیادی کانال مانش را در عرض 2.5 ساعت درنوردید. در این هواپیما از یک موتور رولز رویس ایگل پیستونی استفاده شده بود. اگر فکر می کنید که این هواپیما مشابه هواپیماهای امروز بریتیش ایرویز بوده، باید در طرز فکرتان تنو نظر کنید. هواپیمای یادشده با همه جذابیتش، بسیار کوچک و از نظر حمل بار نیز محدود بود. در این پرواز، علاوه بر یک خلبان در کابینی روباز و جورج استیونسون-ریس، روزنامه نگار روزنامه ایونینگ استاندارد لندن، یک محموله چرم، دو سیاه خروس و تعدادی شیشه خامه دوون (از شهرستان های انگلیس) نیز قرار داشت. استیونسون برای این سفر، 21 پوند پرداخت کرد؛ با اینکه شاید امروزه مبلغ درخورتوجهی نباشد، اما 21 پوند سال 1919 معادل بیش از 1000 پوند امروز است.

اولین پرواز بین المللی ظاهراً در شرایط آب وهوایی نامساعد بود، هرچند که پس از فرود در لو بورژه فرانسه با استقبال خبرنگاران و عکاسان روبه رو شد. بعدها امکان جابه جایی 14 مسافر فراهم شد. در سال 1920، ایرلاین هلندی KLM نیز به تبعیت از بریتیش ایرویز، پرواز بین لندن - آمستردام را راه اندازی کرد و به این ترتیب، پروازهای تجاری طی چند دهه بعد، به طور پیوسته شاهد رشد و شکوفایی بودند. با این حال، پس از جنگ دنیای دوم بود که نگرش مردم تغییر کرد و پرواز را به عنوان روشی معمول برای حمل ونقل در نظر گرفتند. پیتر وملین، موخ رولز رویس می گوید:

با اینکه پروازهای زمان بندی شده و سفر هوایی روزبه روز در حال توسعه هستند، اما این پیشرفت زیاد نبوده و سفر هوایی همچنان برای اقشار مرفه است.

همواره می توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران پایین ترین قیمت بلیط ها را از بین فروشنده های معتبر مشاهده نموده و بلیط سفر خود را مقرون به صرفه تر از همه جا تهیه کنید.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1944

به "100 سال پیش در چنین روزی: شروع نخستین پرواز بین المللی جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "100 سال پیش در چنین روزی: شروع نخستین پرواز بین المللی جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید