12 کیلومتر پیاده روی در پاسداشت اولین بانوی پرستار نوش آباد

به گزارش لیسو، خبرنگاران/اصفهان رسم بر این است که آیین تجلیل در تالار و با تشریفات خاص آن برگزار گردد، اما همزمان با تولد حضرت زینب(س) و روز پرستار، شهروندان نوش آباد کاشان در پاسداشت اولین بانوی پرستار این شهر، همپای او در یک همایش پیاده روی به طول 12 کیلومتر شدند.

12 کیلومتر پیاده روی در پاسداشت اولین بانوی پرستار نوش آباد

آن موقع که درد و مریضی در تک تک سلول هایت نفوذ نموده و آه و ناله های سوزناک، دل سنگ را آب می نماید، تنها پرستاران هستند که نگاه و کلام شان مرهم رنج تو است و آرامت می نماید.

شروع دهه شصت، سال های جنگ و شهادت، در شهری کوچک که تمام امکانات درمانی آن یک پزشک هندی بود، دختری از خانواده ای کشاورز اراده کرد که به یاری هم نوعان خود، آمده تا مرهمی بر درد و رنج آن هایی باشد که پناهی جز خدا ندارند.

اکرم سادات عمارتی، اولین بانوی پرستار نوش آباد در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تحصیلات تخصصی خود را به عنوان بهورز از آکادمی بهیاری طالبیان کاشان در سال 1361 شروع کردم و بعد از استخدام در بیمارستان نقوی کاشان، در سال 1389 بازنشسته شدم.

وی اضافه کرد: در طول 27 سال روزی هشت ساعت پرستار رسمی بخش سی سی یو بودم، اما بیشتر از این زمان را در کنار مردم بوده و راستا پیشگیری از بیماری را به آنها آموزش داده ام.

عمارتی اضافه کرد: زمانی که بخش سی سی یو بیمارستان اخوان کاشان برای اولین بار از محل یاری های اقتصادی مرحوم حسن تفضلی در این شهر راه اندازی شد، اولین گروهی بودیم که برای آموزش و آشنایی با تجهیزات آن به بیمارستان عیسی بن مریم اصفهان رفته و مدرک کاردانی تخصصی را دریافت کردیم.

وی توضیح داد: اگر مردم اصول اولیه بهداشت فردی به ویژه اصول سلامت روان را شناخته و رعایت نمایند کمتر دچار مشکل شده و مراجعه به مراکز درمانی کمتر می گردد، اما متاسفانه مردم و حتی نسل جوان و تحصیل نموده، کمتر به این نکته توجه می نمایند.

اولین بانوی پرستار نوش آباد گفت: استرس، تغذیه نامناسب و فشار خون مهم ترین دشمنان سلامتی انسان هستند و مهم ترین راه چاره حفظ سلامتی، نیز رعایت اصول پیشگیری از آنها است، اما مردم تا دچار بیماری نشوند، توجهی به بهداشت فردی خود ندارند.

وی تاکید نمود: بیماری های قلب و عروق قابل کنترل است و به همه شهروندان به خصوص زنان و بانوان سفارش می کنم که زندگی آرام داشته باشند و بعد از 50 سالگی قند، چربی و فشار خون خود را به صورت سالانه کنترل نمایند تا دچار بیماری نشوند.

این بانوی پرستار بازنشسته اضافه کرد: اخلاق خوش و مهربانی اولین اصل در قانون پرستاری است و داوطلبان رشته های پزشکی باید عاشق پرستاری و همدلی با بیمار باشند و قبل از انتخاب رشته با شرایط آن آشنا شوند در غیر این صورت در برابر مسائل مادی و حقوقی نسبت به زندگی شخصی و شغلی خود بی علاقه خواهند شد.

وی گفت: من به عنوان یک پرستار، بسیاری از جشن ها و مراسم را دور از خانواده خود در بیمارستان گذراندم و نوزاد خود را در منزل تنها گذاشتم و در حالی که دلم پیش فرزندم بود، اما عشق من به خدمتی بود که برای سلامتی همنوعان خود ارائه می کردم تا رنج خانواده ای کم گردد.

اولین بانوی پرستار نوش آباد اضافه کرد: بعضی مسئولیت های پزشکان بر دوش پرستاران است و شیرینی خاص خود را دارد، مثلا در یک شب زمستانی، بیمار 65 ساله ای بود که درمان بر او اثر نداشت و پزشکان از او قطع امید کردند، اما وقتی برای آخرین بار او را احیا کردیم، آن پدر به زندگی برگشت و روزی که در خیابان با برخورد خوش او روبرو شدم 75 ساله بود.

عمارتی توضیح داد: گاهی اوقات فقط 90 ثانیه فرصت برای برگشت مریض به زندگی است و در این زمان پرستار می ماند و امید را تا آخرین مرحله به بیمار تزریق می نماید، اما گاهی اوقات خانواده ها با توقعاتی که دارند، علاوه بر فشار روحی محدودیت هایی را نیز بر پرستاران تحمیل می نمایند.

وی گفت: با هدف فرهنگ سازی بهداشت فردی و ورزش همگانی، بعد از بازنشستگی، تیم کوهنوردی خانواده عمارتی را تشکیل داده و هر هفته ضمن صعود به ارتفاعات منطقه کاشان و طبیعت گردی در منطقه ها کویری، نسبت به پاکسازی این محیط اقدام می کنیم.

به گزارش خبرنگاران، آیین تجلیل از اولین بانوی دانش آموخته پرستاری، در قالب همایش پیاده روی از منطقه تاریخی ارگ ایلخانی نوش آباد تا قلعه ابراهیم آباد این شهر برگزار گردید که زادگاه اجداد خانم اکرم سادات عمارتی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1987

به "12 کیلومتر پیاده روی در پاسداشت اولین بانوی پرستار نوش آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 کیلومتر پیاده روی در پاسداشت اولین بانوی پرستار نوش آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید