5 عکس از کیهان که به وسیله تلسکوپ گرفته شده است

به گزارش لیسو، پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب به فضا فرصت خوبی بود که نگاهی به بهترین عکس های گرفته شده از فضا به وسیله تلسکوپ هاداشته باشیم.

5 عکس از کیهان که به وسیله تلسکوپ گرفته شده است

به گزارش خبرنگاران، 5 عکس از کیهان را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

قطب های مشتری

این عکس به وسیله ماموریت فضاپیمای جونو ناسا که در حال حاضر به دور مشتری می چرخد، فراوری شده است. این تصویر در اکتبر 2017 زمانی که فضاپیما در فاصله 18906 کیلومتری از بالای ابر های مشتری قرار داشت، گرفته شد. این یک سیستم ابری در نیمکره شمالی سیاره را به تصویر می کشد و اولین نمای ما از قطب مشتری (قطب شمال) را نشان می دهد.

سحابی عقاب

این تصویر به ما این امکان را می دهد که منطقه ها متراکم و غبارآلود فضا را که در آن شکل گیری ستاره ها اتفاق می افتد، ببینیم. سحابی ابری از گاز در فضا است. سحابی عقاب 6500 سال نوری از زمین فاصله دارد که با استاندارد های نجومی بسیار نزدیک است. این سحابی محل تشکیل ستاره های نیرومند است. نمای نزدیک از یک ویژگی در نزدیکی مرکز این تصویر ستون های آفرینش نامیده می گردد. این ستون ها که کمی شبیه انگشت شست و اشاره به سمت بالا و کمی به سمت چپ هستند، از داخل یک حفره در ابر غول پیکری از گاز مولکولی و غبار بیرون زده اند.

مرکز کهکشانی

این تصویر به عمق فضا تا مرکز کهکشان راه شیری ما نگاه می نماید. بعلاوه از نور مادون قرمز استفاده می نماید و این بار داده های دو تلسکوپ ناسا، هابل و اسپیتزر را ترکیب می نماید. ناحیه سفید روشن در سمت راست پایین تصویر، مرکز کهکشان ما است. این سیاهچاله حاوی یک سیاهچاله بزرگ به نام Sagittarius A، خوشه ای از ستارگان و بقایای یک ستاره بزرگ است که حدود 10000 سال پیش به عنوان یک ابرنواختر منفجر شد.

آبل 370

در مقیاس های بسیار بزرگ تر از کهکشان های منفرد، دنیا به صورت شبکه ای از رشته های متصل طولانی از ماده تاریک ساخته شده است. بعضی از چشمگیرترین اجرام قابل مشاهده، خوشه هایی از کهکشان ها هستند که در محل تلاقی رشته ها تشکیل می شوند. اگر به خوشه های کهکشانی از نزدیک نگاه کنیم (البته به طور نسبی)، می توانیم ببینیم که وقتی آلبرت انیشتین ادعا می کرد که جرم فضا را منحنی می نماید، درست می گفت. یکی از زیباترین نمونه هایی که این انحراف فضا را نشان می دهد را می توان در تصویر هابل از آبل 370 مشاهده کرد که در سال 2017 منتشر شد. آبل 370 خوشه ای متشکل از صد ها کهکشان است که حدود 5 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد. در تصویر، کمان های نوری کشیده را می بینید. این ها تصاویر بزرگ نمایی و تحریف شده از کهکشان های بسیار دورتر هستند.

میدان فوق العاده عمیق هابل

در یک ایده الهام گرفته شده، اخترشناسان تصمیم گرفتند هابل را برای چند روز به سمت نقطه ای خالی از آسمان بگیرند تا کشف نمایند چه اجرام بسیار دوری را می توان در لبه کیهان دید. میدان فوق العاده عمیق هابل شامل نزدیک به 10 هزار جرم است که تقریباً همه آن ها کهکشان های بسیار دور هستند. نور بعضی از این کهکشان ها بیش از 13 میلیارد سال از زمانی که کیهان تنها حدود نیم میلیارد سال سن داشته است، در حال حرکت بوده است. بعضی از این اشیاء از قدیمی ترین و دورترین آثار شناخته شده هستند. در اینجا ما نور ستارگان باستانی را می بینیم که هم عصران محلی آن ها مدت هاست که خاموش شده اند.

منبع:همشهری آنلاین

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 بهمن 1400 بروزرسانی: 24 بهمن 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1911

به "5 عکس از کیهان که به وسیله تلسکوپ گرفته شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 عکس از کیهان که به وسیله تلسکوپ گرفته شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید