eDumper هیبریدی؛ غول 290 تنی که عظیم ترین کامیون معدن برقی دنیا خواهد بود

به گزارش لیسو، عظیم ترین خودروی برقی حال حاضر دنیا که یک کامیون معدن 45 تنی با لقب eDumper است.

eDumper هیبریدی؛ غول 290 تنی که عظیم ترین کامیون معدن برقی دنیا خواهد بود

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزیاتو، یک نو رسیده هیبریدی که نیروی پیشرانه آن با الکتریسیته و سوخت هیدروژنی فراوری می گردد، در آستانه ربودن اسم بزرگ ترین کامیون الکتریکی مخصوص کار معدن در دنیا است. این کامیون با اسم Fuel Cell Electric Vehicle اواخر امسال تست های اولیه خود را در عملیات استخراج فلزات معادن متعلق به Mogalakwena platinum group در آفریقای جنوبی طی خواهد نمود.

کمپانی Anglo American به اسم سازنده این کامیون که در لندن مستقر است در حال توسعه هیولای ماشین ها با وزن 290 تن برای کارکرد طولانی و مداوم در صنعت معدن است. تا سال 2030، این کمپانی میخواهد که انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا 30 درصد کاهش دهد. کارهای مفهومی مربوط به این کامیون الکتریکی هیبریدی، نو و غول پیکر صورت گرفته و اکنون کمپانی Williams Advanced Engineering که آن هم در بریتانیا مستقر است، در حال حیات بخشیدن به این کامیون با سیستم باتری اختصاصی ولتاژ بالاست که کار روی آن شروع شده است. هدف جایگزین کردن موتور دیزلی این کامیون با یک باتری یونی لیتیومی ماژولار با قدرت بالا و تغییر یافته است.

کریگ ویلسون، مدیر کمپانی Williams Advanced Engineering در این باره چنین گفته است: خرسندیم که در این پروژه نوآورانه و هیجان انگیز مشارکت داریم که قابلیت توسعه تکنولوژی باتری ها از دنیای خودرو و موتورهای ورزشی به ابزارهای صنعتی با وظیفه سنگین را نشان می دهد. در حالی که کامیون eDumper- که به اسم ابزاری برای انتقال سنگ آهک و سنگ مرمر از اطراف کوهستان های سوییس به کار گرفته می گردد- به طور کامل بر الکتریسیته و فیزیک خالص برای تامین نیروی خود متکی است، کامیون Anglo American یک سیستم تامین انرژی هیبریدی خواهد داشت که همزمان از باتری لیتیومی-یونی و ماژول سلولی سوخت هیدروژنی استفاده می نماید.

روی هم رفته، این کامیون بزرگ الجثه توان ذخیره بیش از 1,000 کیلووات ساعت را خواهد داشت. سوخت هیدروژنی، به گفته سازمان انرژی ایالات متحده، یک سوخت پاک است که بعد از مصرف شدن در باتری های سوختی، تنها آب را به اسم محصول جانبی فراوری خواهد نمود. این سوخت معمولاً با استفاده از گاز طبیعی، انرژی هسته ای، باد تنوپذیر و انرژی خورشیدی بدست می آید. حمایت از باتری کامیون با سلول های سوختی هیدروژنی به کامیون امکان خواهد داد تا مدت زمان بیشتری بدون احتیاج به شارژ مجدد فعال و مشغول کار بماند.

بعلاوه نوع سومی از انرژی وجود دارد که در کامیون Fuel Cell Electric Vehicle وجود خواهد داشت: انرژی جنبشی که به وسیله فرآیند ترمزگیری احیا نماینده فراوری خواهد شد (regenerative braking) فراوری خواهد شد. وقتی که یک خودرو الکتریکی- چه کامیون معدن Anglo American باشد و چه eDumper یا حتی Tesla- از یک شیب پایین می آید، این حرکت رو به پایین با پا گذاشتن مداوم راننده بر روی ترمز، مقداری انرژی الکتریکی برای باتری فراوری خواهد شد. این موفقیت به لطف موتورهای الکتریکی ممکن شده که عملکرد بسیار فوق العاده و بی نقصی دارند. آن ها به وسیله انرژی که در باتری خودرو ذخیره شده نیروی لازم برای فعال بودن آن را تامین می نمایند اما می توانند به ژنراتورهایی کوچک هم تغییر کارکرد بدهند که مقداری از این انرژی و نیرو را به باتری باز می گردانند.

وقتی که پا را روی پدال گاز گذاشته و سرعت را افزایش می دهید، باتری تامین نیروی موتورهای الکتریکی را در درون خودرو انجام خواهد داد که به چرخ ها اجازه چرخیدن (حرکت) و ایجاد حرکت رو به جلو را خواهد داد. وقتی که ترمز می گیرید، موتورهای الکتریکی جهت خود را برعکس نموده و به ژنراتورهای فراوری برق تبدیل خواهند شد. این موتورها، انرژی جنبشی و مکانیکی که به وسیله حرکت خودرو فراوری شده را گرفته و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می نمایند که در ادامه به باتری پس فرستاده می گردد و به اسم یک انرژی پتانسیلی برای بار بعدی که پایتان را روی پدال گاز قرار می دهید ذخیره خواهند کرد.

در خودروهای با موتورهای احتراقی، تا 70 درصد از انرژی جنبشی فراوری شده در هنگام حرکت در سرازیری به شکل گرما تلف می گردد. همینطور هم در خودروهای الکتریکی مقداری از انرژی جنبشی فراوری شده به خاطر حرکت قطعات مکانیکی و تلف شدن گرما از بین خواهد رفت اما فرآیند ترمزگیری احیا نماینده حدود 90 درصد کارآمد خواهد بود.

در آینده، می توان این فرآیند را در خودروهای بسیار بیشتری دید. ترمزگیری احیا نماینده، بعلاوه، یک تجربه ترمز گیری بسیار قابل کنترل را ایجاد خواهد نمود زیرا در این حالت، گشتاور مثبتی که در چرخ ها وجد دارد به آرامی به گشتاور منفی تبدیل خواهد شد. بعد از اینکه کمپانی Anglo American تست های آزمایشی کامیون هیبریدی نو خود را به سرانجام رساند، مطالعات برای فهم اینکه چگونه می توان از واحدهای انرژی کامیون برای فراوری ذخیره انرژی در ابزارهای روزمره استفاده کرد شروع خواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1725

به "eDumper هیبریدی؛ غول 290 تنی که عظیم ترین کامیون معدن برقی دنیا خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "eDumper هیبریدی؛ غول 290 تنی که عظیم ترین کامیون معدن برقی دنیا خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید