از آخرین تغییرات بیمه شخص ثالث در سال 98 چه می دانید؟

به گزارش لیسو، حتما می دانید که بیمه شخص ثالث در کشور ما برای صاحبان خودروها اجباری است. در ماده 2 قانون بیمه خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه آمده که همه دارندگان وسایل نقلیه مکلف اند وسایل نقلیه خود را در قبال خسارت بدنی و اقتصادی که در اثر حوادث وسایل نقلیه مذکور به اشخاص ثالث وارد می گردد نزد شرکت بیمه ای که مجوز فعالیت در این رشته را از بیمه مرکزی داشته باشد، بیمه نمایند. بیمه شخص ثالث در سال های گذشته تغییرات مختلفی نموده که آخرین آن ها مربوط به سال 95 است، اما حالا مسئولان از یک تغییر اساسی در این بیمه خبر داده اند که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

از آخرین تغییرات بیمه شخص ثالث در سال 98 چه می دانید؟

شخص محور، نه اتومبیل محورانقلابی که در بیمه شخص ثالث روی خواهد داد این است؛ این بیمه که همواره برای اتومبیل ها صادر می شد اما از سال آینده برای خودِ رانندگان صادر خواهد شد. یعنی از سال 98، شرکت های بیمه موظف می شوند بیمه شخص ثالث را به جای خودرو، برای راننده صادر نمایند. بد نیست بدانید که این تغییر اساسی براساس قانون برنامه ششم توسعه صورت می گیرد. با این حساب دیگر سن و سال خودروی شما یا اینکه این اتومبیل در سال های گذشته تصادفی داشته یا نداشته، در بیمه شخص ثالث تأثیرگذار نخواهد بود.

مبنای محاسبه هزینه بیمهدر بیمه شخص ثالثِ راننده محور، هزینه بیمه سالیانه چطور حساب می گردد؟ قبلا این گونه بود که شرکت ها با توجه به مدل اتومبیل شما، میزان تعهدات درخواستی و اینکه چند سال از تخفیف عدم استفاده بیمه نامه برخوردار بودید هزینه را محاسبه و از شما دریافت می کردند. اما از سال آینده همه چیز بستگی به این دارد که شما چه جور راننده ای هستید. اولین نکته زن یا مرد بودن است. مسئولان گفته اند که چون خانم ها بسیار بادقت تر رانندگی می نمایند از تخفیفات ویژه ای در بیمه شخص ثالث برخوردار خواهند شد. حتی سن شما هم مهم است. اینکه پیر یا جوان باشید قطعا در مدل رانندگی شما تأثیرگذار است. یک جوان رانندگی پرخطر تری دارد و به همین دلیل باید حق بیمه بیشتری پرداخت کند. در نهایت هر راننده ای که رانندگی بهتری داشته باشد هزینه کمتری پرداخت خواهد نمود.

این سوابق رانندگی تأثیرگذارنکته بسیار مهم دیگر در مشخص هزینه حق بیمه شخص ثالث، نمرات منفی راننده است. احتمالا می دانید که در قانون، راننده ای که مرتکب تخلفات حادثه ساز موضوع ماده 7 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی گردد نمرات منفی دریافت خواهد نمود. باز هم در قانون آمده که اگر مجموع نمرات منفی به 30 نمره برسد گواهینامه به مدت سه ماه توقیف خواهد شد و صاحب آن حق رانندگی ندارد. پیش از این، نمره منفی فقط در توقیف گواهینامه تأثیر داشت، اما از سال آینده در هزینه بیمه شخص ثالث هم اثر می گذارد. یعنی هر چقدر میزان نمرات منفی شما بیشتر باشد هزینه بیمه شما بالاتر خواهد رفت، چون رانندگی پرخطرتری در گذشته داشته اید. گفته شده که برای هر نمره منفی در زمان خرید بیمه نامه شخص ثالث، یک درصد و تا حداکثر 30 درصد به حق بیمه پایه اضافه خواهد شد. یعنی اگر شما 30 نمره منفی داشته باشید، هم گواهینامه را باید به مدت سه ماه تقدیم پلیس کنید و هم به هزینه بیمه شما 30 درصد پایه بیمه اضافه می گردد.

استفاده مشترک از یک وسیله نقلیهاما یک یک سئوال پیش خواهد آمد که با راننده محور شدن بیمه شخص ثالث آیا همه استفاده نمایندگان از یک خودرو باید این بیمه نامه را داشته باشند؟ یعنی اگر یک زوج از یک اتومبیل مشترک استفاده نمایند باید دو بار بیمه نامه بخرند؟ در این خصوص غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی گفته که بیمه نامه راننده محور خواهد شد، اما صرفاً برای خودرو صادر می گردد. یعنی به هیچ وجه چند بیمه نامه برای یک وسیله نقلیه احتیاج نیست. در حقیقت در این طرح ویژگی های راننده یا رانندگان وسیله نقلیه مانند مشخصات و سوابق شخصی و بیمه ای در مشخص حق بیمه تأثیرگذر خواهد بود.

حال شما با دانستن این نکات، حواستان هست که باید رانندگی کم خطرتری داشته باشید و بیشتر مراقب رعایت کردن قوانین هدایت و رانندگی باشید تا در سال آینده هزینه زیادی بابت بیمه شخص ثالث پرداخت نکنید.

منبع: دیوار
انتشار: 26 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 164

به "از آخرین تغییرات بیمه شخص ثالث در سال 98 چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از آخرین تغییرات بیمه شخص ثالث در سال 98 چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید