امضای تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت کار و صندوق احیاء

به گزارش لیسو، تفاهم نامه همکاری مشترک معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی امضا شد.

امضای تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت کار و صندوق احیاء

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، این تفاهم نامه فی مابین معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نمایندگی عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به نمایندگی هادی میرزایی مدیرعامل صندوق توسعه در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به امضا رسید.

هادی میرزایی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: امیدواریم این تفاهم نامه نتیجه مطلوب و اثربخشی را در کشور در راستای حمایت از ابنیه تاریخی، فعالان صنایع دستی و فرش دستباف داشته باشد.

او اضافه نمود: صندوق توسعه به استناد بند (ز) ماده (ی) 114 قانون برنامه پنج ساله چهارم توسعه کشور به منظور معین و اعطای کاربری و بهره برداری مناسب و خردمندانه از بنا های تاریخی و فرهنگی با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در سال 84 ایجاد شد.

میرزایی توضیح داد: امیدواریم با امضای این تفاهم نامه که مهم ترین مأموریت آن واگذاری بنا های تاریخی با هدف اشتغال و توسعه پایدار است، پیروز شویم. اما آنچه مهم است همکاری فی مابین میان دو مجموعه خواهد بود.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی اعلام کرد: با اقدامی که امروز انجام دادیم، توانستیم زمینه همکاری های بین بخشی را فراهم کنیم. پیش بینی می کنیم این تفاهم نامه بتواند سرآغاز فعالیت های نوید بخش برای فعالان و علاقه مندان به حوزه مواریث تاریخی، صنایع دستی و فرش دستباف باشد.

برگزاری فستیوال خانه های خلاق

او در مورد فستیوال خانه های خلاق گفت: یکی از موضوعاتی که در ذیل این تفاهم نامه مورد توافق طرفین قرار گرفته است برگزاری فستیوال خانه های خلاق با رویکرد و با تأکید بر صنایع دستی و بافندگی های کشور است.

میرزایی توضیح داد: از اقداماتی که می تواند در حین این فستیوال تحقق پیدا کند، ارائه تسهیلات حداقل به میزان 500 میلیون تومان و تا سقف 50 میلیارد تومان است، این تسهیلات از مجموعه حمایت هایی است که در قالب این تفاهم نامه، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأمین می گردد. همچنین برای خریدارانی که در این فستیوال اقدام به خرید محصولات صنایع دستی می نمایند تا سقف 20 میلیون تومان تسهیلات ارائه می گردد و در مجموع 20 میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص پیدا نموده است.

مدیرعامل صندوق احیا عنوان نمود: امیدواریم با این ظرفیت های حمایتی که برای فعالان حوزه فراوری صنایع دستی و بافندگی ایجاد شده، زمینه برای احیا و آوردن محصولات صنایع دستی به بازار ها و سفره مردم فراهم گردد.

تمرکز بر ایجاد خانه های خلاق

عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: به این دلیل به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توجه ویژه داشتیم چراکه در حوزه صنایع دستی و گردشگری ظرفیت خوبی برای کارآفرینی و اشتغال زایی به خصوص در دوره کنونی دارد.

او اضافه نمود: علاوه بر بحث هایی که در حوزه بهسازی فضای کسب و کار در بخش های گردشگری و صنایع دستی داشتیم، برنامه هایی را در نظر گرفتیم تا به شکل الگویی بر روی چند کریدور گردشگری کار کنیم و در حوزه صنایع دستی نیز تمرکزمان بر ایجاد نهاد هایی با عنوان خانه های صنایع خلاق است. منصوری توضیح داد: خانه های صنایع خلاق تجربه اول کشور در حوزه های گردشگری و صنایع دستی بود، خوشبختانه با همکاری و هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در چند استان، تجربه پیروزی در این زمینه به دست آوردیم.

احیا اماکن تاریخی وزارت کار به وسیله صندوق احیا

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: با این همکاری، در جدیدی را در حوزه توسعه کسب و کار و اشتغال در بخش گردشگری و صنایع دستی ایجاد کردیم. مطمئنم این ظرفیتی که در مجموعه صندوق توسعه ایجاد شده، پایدار خواهد ماند و رابطه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه پیدا می نماید و نقطه عطفی در حوزه کسب و کار در حوزه گردشگری و صنایع دستی خواهد بود. او اضافه نمود: تجربه من در سایر رشته ها نشان می دهد که صندوق ها از ظرفیت خوبی برای انجام این کار برخوردار هستند. منصوری اظهار کرد: اماکن تاریخی که در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، می تواند با حفظ شرایط فنی خود در اختیار صنایع دستی و گردشگری قرار بگیرد و موجب رونق و نگهداری بهتر این اماکن گردد. یکی از موضوعات این تفاهم نامه در اختیار گذاشتن اماکن تاریخی برای توسعه این دو حوزه است.

برگزاری نخستین فستیوال بین المللی صنایع خلاق در تیرماه 1400

علیرضا کاظمی دولابی دبیر فستیوال و مدیر ملی رسته گردشگری و صنایع خلاق در ادامه گفت: نخستین فستیوال بین المللی صنایع خلاق 22 تیرماه افتتاح می گردد و تا آخر فروردین 1401 ادامه دارد. ذیل این برنامه فعالیت های متنوعی مانند آموزش در هشت رشته تخصصی، برگزاری نمایشگاه ها، اتصال به بازار در سطح ملی و بین المللی و اتصال محصولات صنایع دستی و بومی به پلتفرم های بین المللی مانند آمازون و… در نظر گرفته شده است، که از سه ماه آینده این موضوع تحقق پیدا می نماید و برای کشور ظرفیت عظیم مالی ایجاد می َگردد.

او از برگزاری مسابقه بین المللی صنایع خلاق اطلاع داد و اضافه نمود: یکی از ظرفیت های عظیمی که در رسته صنایع خلاق در بخش گردشگری و صنایع دستی شکل گرفته است، وجود سازمان توسعه صنعتی ملل متحد است که تجربه مفیدی در حوزه صنایع خلاق دارد، به خصوص که بنیانگذار بحث خانه های خلاق در دنیا نیز است، امیدواریم به وسیله این فستیوال این تجارب را توسعه دهیم.

دبیر فستیوال صنایع خلاق گفت: شعاری که برای فستیوال انتخاب شده از ایده تا ایده آل است. امیدواریم بتوانیم از ابتدایی ترین اقدامات و فعالیت هایی که در بحث ارزش زنجیره صنایع خلاق اجرا شده است به نقطه کمالی که مد نظرمان است، برسیم. او اضافه نمود: از اردیبهشت سال آینده نمایشگاه بین المللی صنایع خلاق را در تقویم نمایشگاه های بین المللی تهران خواهیم داشت.

مدیر ملی رسته گردشگری و صنایع خلاق اعلام کرد: تا کنون با چهار دانشگاه در ذیل این فستیوال تفاهم نامه امضا کردیم تا بتوانیم از ظرفیت مراکز علمی نهایت استفاده را ببریم.

تفاهم نامه همکاری مشترک فی مابین معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق توسعه به موضوع توسعه خانه های صنایع خلاق در سطح ملی، همکاری در راستای پشتیبانی و بهره برداری از اماکن تاریخی (با تمرکز بر حوزه روستایی و مناطق محروم) با رویکرد توسعه صنایع خلاق و صنعت گردشگری و همکاری در راستای پشتیبانی از برگزاری رویداد های محلی، ملی و بین المللی در حوزه صنایع خلاق، صنایع دستی و محصولات بومی اختصاص دارد.

از جمله زمینه های همکاری این تفاهم نامه می توان توسعه خانه های صنایع خلاق در سطح ملی بر اساس مطالعات دینامیک اشتغال و مزیت های منحصر به فرد منطقه ای احصا شده با استفاده از ظرفیت اماکن تاریخی، توسعه بازار محصولات صنایع دستی، محصولات خلاق، محصولات بومی و هنری با استفاده از ظرفیت های طرفین در بستر فناوری اطلاعات و توسعه تجارت ملی و بین المللی، پشتیبانی از برگزاری رویداد های محلی، ملی و بین المللی در حوزه صنایع خلاق، صنایع دستی و محصولات بومی و همکاری در راستای پشتیبانی و بهره برداری از اماکن تاریخی در حوزه روستایی با رویکرد توسعه صنایع خلاق و صنعت گردشگری اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1618

به "امضای تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت کار و صندوق احیاء" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت کار و صندوق احیاء"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید