بارش های سیل آسا در راه ایران ، دریاچه ارومیه وتالاب های خشکیده زنده می شوند؟ ، استان های صدرنشین بارندگی

به گزارش لیسو، بعد از 4سال خشکسالی، پدیده آب و هوایی ال نینو بیشتر منطقه ها کشور ما را تحت تأثیر قرار داده است. با توجه به اینکه این پدیده 4 تا 7سال طول می کشد، پیش بینی ها از بارش زودتر از موعد و حتی فراتر از حد نرمال در بیشتر منطقه ها کشور به ویژه در غرب، جنوب و جنوب غرب کشور حکایت دارد.

بارش های سیل آسا در راه ایران ، دریاچه ارومیه وتالاب های خشکیده زنده می شوند؟ ، استان های صدرنشین بارندگی

خبرنگاران - مجیدجباری: به گفته کارشناسان،حجم بالای بارش های پاییزی با طول عمر و بعلاوه مدت زمان بالا سدهای کشور را پر می نماید و حتی بعضی از سدها با صدور اخطار روبرو خواهند شد. بر همین اساس احتمال وقوع سیلاب در منطقه ها یادشده وجود دارد؛ ضمن اینکه این مقدار بارش می تواند برای کشاورزان به ویژه دیمکاران زیان هایی داشته باشد. به هرحال سال آبی پیش رو با تأثیر سامانه های بارشی، حاکی از سالی پرآب نسبت به سال قبل خواهد بود و بخشی از کمبودهای آبی کشور را جبران می نماید. براساس پیش بینی های احتمالی، تهران نیز با بارش های خوب روبرو خواهد بود.

آبگیری سدها و تالاب ها؛ اخطاریه برای بعضی سدها

محمدرضاجاویدی،کارشناس مستقل هواشناسی:پیش بینی هایدراز مدت هواشناسی با اندکی خطا همراه است اما شاخص دورپیوندی که چشم اندازی از بارش های آینده را تعیین می نماید، نشان می دهد که بارش ها در پاییز سال جاری در بیشتر منطقه ها کشور در حد نرمال و حتی در بخش هایی از غرب، جنوب غرب و منطقه ها جنوبی فراتر از نرمال خواهد بود و برخلاف سال های گذشته که بارش ها با تأخیر شروع می شد، سال جاری بارش ها زودتر شروع خواهد شد.پدیده ال نینو بین 4 تا 7 سال طول می کشد و باعث گرمای کره زمین می گردد.علت عمده افزایش گرما،ورود به سال ال نینو وافزایش سیستم های گرم ومرطوب وعلت دیگر آن تاثیر گازهای گلخانه ای وگرمایش جهانی است که بر کشور ما هم تاثیر دارد.طی این پدیده، آب های شرق اقیانوس آرام در قسمت خط استوا گرم تر از شرایط عادی شده است. بعلاوه بین غرب و شرق اقیانوس هند نیز عدم توازن دمای آب و فشار هوا روی سطح دریا اتفاق افتاده و در غرب اقیانوس هند (ساحل شرقی آفریقا) آب ها گرم تر و در نتیجه اتمسفر کم فشارتر و در شرق اقیانوس هند آب ها سردتر و در نتیجه اتمسفر پرفشارتر شده است.افزایش سیستم های بارشی در منطقه مشهود است،اما مقدار بارش ها کاملا متغییر ویک برآورد 55درصدی است که احتمال تغییرات در نقشه های آینده نگری وجود دارد.با توجه به این اینکه در کشور ما ال نینو تاثیر مستقیم ندارد،احتمال تغییرات در منطقه ها مختلف کشور وسیع ایران وجود دارد. نکته مهم دیگر اینکه ایجاد بندال یا سیستم پرفشار روی غرب روسیه و دریای عرب یکی از مهم ترین دلایل پربارشی منطقه ها جنوبی کل کشور است. نتیجه این عوامل باعث می گردد که محور بلند جابه جایی سیستم های آب وهوایی از شمال غرب اروپا تا بالکان امتداد پیدا نموده و موج های کوتاه تر از این قسمت جدا شده و راهی شرق مدیترانه، خاورمیانه و در نهایت ایران گردد.به طور کلی آنالیز چینش و توزیع سیستم های اتمسفر منطقه از منظر مدل های مختلف، فرق دارد، اما برآیند همه اینها نشان می دهد که سیستم های کم فشار مرطوب بارشی از سمت مدیترانه یا ترکیه وارد منطقه ما می گردد و با پرفشار مستقر بر آب های دریای عرب در هم کنش می دهند و نتیجه این همگرایی، تشکیل جبهه بارشی از دریای سرخ به سمت فلات ایران بوده و مسیر عبور همه این جریانات به نحوی است که بیشتر استان های کشور را در بر می گیرد.برخلاف سال های گذشته در سال های ال نینو، به علت اینکه طول عمر سیستم بارشی زیاد است، احتمال سیلاب در نواحی یادشده وجود دارد؛ ضمن اینکه طول عمر سیستم های بارشی باعث می گردد حجم بالایی از آب وارد سدها و دریاچه ها گردد؛ برهمین اساس امیدوار هستیم براثر این بارش ها، بیشتر سدها، دریاچه ها و تالاب ها آبگیری شوند. حتی ممکن است برای بعضی سدها اخطار هم صادر گردد؛ این اخطاریه را شهریورماه صادر خواهیم کرد.

پیش بینی مقدار احتمالی بارش در چند حوزه مهم آبریز کشور و بعلاوه آمار و ارقام بارش های سال آبی 1401-1402 و سدهایی که در پی این بارش ها احتمال سرریز شدن دارند را در اینفوگرافیک زیر ببینید:

*منطقه ها مختلف حوزه های آبریز دریاچه ها و مقدار بارش های آن یکسان نیست

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1402 بروزرسانی: 24 مرداد 1402 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2234

به "بارش های سیل آسا در راه ایران ، دریاچه ارومیه وتالاب های خشکیده زنده می شوند؟ ، استان های صدرنشین بارندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارش های سیل آسا در راه ایران ، دریاچه ارومیه وتالاب های خشکیده زنده می شوند؟ ، استان های صدرنشین بارندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید