با زیباترین طاق های طبیعی جهان آشنا شوید

به گزارش لیسو، در این مطلب با طاق های طبیعی که از سنگ تشکیل شده اند و در سراسر دنیا وجود دارند، آشنا می شوید.

با زیباترین طاق های طبیعی جهان آشنا شوید
طاق ها یکی از مشهورترین آثار تاریخی در سرتاسر دنیا و از بزرگترین دستاورد های معماران به شمار می فرایند. اما هرکاری که انسان می نماید، طبیعت قبلا بهترش را انجام داده است. این طاق های طبیعی شگفت انگیز از سنگ تشکیل شده اند و تعداد زیادی از آن ها در سرتاسر دنیا مثل چین، فرانسه، یوتا و... وجود دارد. بعضی از آن ها در ساحل، نزدیکی دریا قرار دارند و بعضی دیگر روی کوه ها و صخره ها. بعضی از آن ها به یک ساختار طبیعی دیگر متصل هستند و بعضی به صورت مجزا ایستاده اند. اما همه آن ها منظره فوق العاده ای ارائه می دهند و به ما یادآوری می نمایند که خداوند برترین معمار دنیا است.

پارک ملی طاق های طبیعی در یوتایوتا فقط یک طاق طبیعی ندارد، بلکه یک پارک ملی به مساحت 31هزار هکتار دارد که بیش از 2000 طاق طبیعی در آن پراکنده شده اند. این پارک در سال 1929 تاسیس شد و از آن موقع گردشگران زیادی برای راه رفتن و رانندگی بین طاق ها به آن آمده اند. بیشتر این طاق ها در اثر فرسایش ایجاد شده اند.

طاق های اسپکتکل (Spectacle)ساحل الگاروه در جنوب پرتغال قرار گرفته است و یکی از معروف ترین نشانه های آن، همین طاق دوتایی است، که در اثر برخورد امواج با سنگ های رسوبی و ماسه سنگی ایجاد شده است.

طاق پونتاین طاق در جنوب فرانسه قرار گرفته است و یکی از زیباترین طاق های طبیعی دنیا است. رودخانه آردش این طاق را ایجاد نموده و گردشگران زیادی را به خود جلب نموده، نه تنها به خاطر زیباییش، بلکه چون مقصد محبوب قایقرانی است.

طاق کابو سن لوکاس (Cabo San Lucas)این یک طاق دریایی است که در جنوبی ترین نقطه شبه جزیره باخا کالیفرنیا، در شهر کابو سن لوکاس، در مکزیک قرار گرفته است. به این طاق انتهای زمین هم می گویند، چون طوری قرار گرفته که اگر خط راستی بکشیم طاق و قطب جنوب در یک راستا قرار می گیرند. این طاق دریایی طلایی رنگ از کابو هم دیده می گردد.

لا پورتادا (La Portada)لاپورتادا یکی از شگفت انگیزترین طاق های طبیعی دنیا است که در ساحل شیلی قرار گرفته است. این دروازه در اقیانوس آرام قرار داشته و زیاد با ساحل فاصله ندارد و مقصد محبوب مسافران و عکاسان است. این طاق که از سنگ آندزیت، سنگ رسوبی، ماسه سنگ و فسیل تشکیل شده، یکی از بناهای تاریخی طبیعی حفاظت شده این کشور است.

دروازه داردل (Durdle)دروازه داردل یک طاق طبیعی واقع در ساحل انگلستان است و با یک باریکه خاکی 120متری به خشکی می رسد. این طاق آهکی طبیعی به روی عموم باز است. این طاق 140میلیون ساله یکی از مقاصد محبوب عکاسان است.

پنجره آزور (Azure Window)پنجره آزور یک طاق طبیعی از جنس سنگ آهک در جزیره مالت است. این طاق در نتیجه فرسایش دریا و فروپاشی دو غار آهکی شکل گرفته است. در واقع، حتی هنوز هم بخش های سنگی از زیر طاق می ریزند. کارشناسان معتقدند هر لحظه ممکن است این طاق بریزد. اما گردشگران دوست دارند اطراف آن شنا نمایند.

مون هیل (Moon Hill)مون هیل در چین قرار گرفته است و یک طاق طبیعی است که بالای تپه 230متری قرار گرفته است. خود طاق از دور منظره فوق العاده ای دارد. مسافران با 20 دقیقه کوهنوردی به آن می رسند، اما بعضی هم ترجیح می دهند جهت خود را ادامه داده و بالای طاق بفرایند و از تماشای منظره فوق العاده اطراف لذت ببرند.

طاق شیپتونطاق شیپتون به افتخار کوهنورد انگلیسی اریک شیپتون نامگذاری شده که اولین بار آن را در سال 1947 کشف کرد. این طاق حفره ای در بهشت هم نامیده می گردد. این طاق در چین قرار گرفته است و با 365 متر ارتفاع، بلندترین طاق طبیعی است و 65 متر طول دارد.

طاق آلوبا (Aloba)طاق آلوبا با 76 متر طول در کشور چاد واقع در آفریقا قرار گرفته است و طولانی ترین طاق طبیعی دنیاست. بعلاوه بعد از طاق شیپتون بلندترین طاق طبیعی است. به نظر می رسد این طاق دو طبقه دارد. نیمه بالایی مثل یک حائل در انتهای یک تخته سنگ ماسه ای است و طبقه پایین از سنگ نرم تری تشکیل شده که به وسیله جریان آب ساییده شده است.

منبع: سایت برترینها

منبع: راسخون
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1865

به "با زیباترین طاق های طبیعی جهان آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با زیباترین طاق های طبیعی جهان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید