بستر الکترونیکی شدن 100 موزه و محوطه تاریخی را فراهم کردیم، اجلاس ثبت جهانی یونسکو به تعویق افتاد

به گزارش لیسو، معاون میراث فرهنگی کشور گفت: 40 تا 50درصد درآمد موزه ها در ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت هر سال محقق می شد که سال گذشته 800میلیارد ریال درآمد به همراه داشت. پیش بینی ما این بود طی این مدت بین 1500 تا 1600میلیارد ریال درآمد داشته باشیم که متأسفانه حداقل 40درصد درآمدها تا این لحظه حاصل نشده است.

بستر الکترونیکی شدن 100 موزه و محوطه تاریخی را فراهم کردیم، اجلاس ثبت جهانی یونسکو به تعویق افتاد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، محمدحسن طالبیان در نشست خبری که صبح امروز سه شنبه 2 اردیبهشت 99 در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید، گفت: روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی با شعار فرهنگ مشترک، میراث مشترک و مسئولیت مشترک گرامی داشته شد. روز جهانی موزه ها هم امسال توسط شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) با عنوان موزه ها برابری: تنوع و فراگیری انتخاب شده است.

او اضافه نمود: در جریان ویروس کرونا، کره زمین در حوزه محیط زیست و میراث فرهنگی به شبکه ای پیوسته عمل کرد. موضوع میراث فرهنگی مهم و جهانی است، همه مسئولیت جهانی نسبت به آن دارند و مشارکت مردم برای حفظ آن مهم است.

معاون میراث فرهنگی کشور توضیح داد: تمدن 10 هزارساله ایران تجربه های زیستی بسیاری داشته و نشان می دهد در هر دوره مسائلی برای آن به وجود آمده اما توانسته به خوبی با یاری مردم مدیریت کند.

او اضافه نمود: موزه ها ازنظر تنوع فرهنگی که دارند حائز اهمیت هستند، باید شرایط یکسان و برابر برای آن ایجاد کرد تا بتوانند به خوبی حقیقت فرهنگی را معرفی نمایند. نگاه موزه ها باید برای تمام حوزه های فرهنگی باشد و ما کوشش می کنیم این برابری انجام گردد.

برای بازدیدهای مجازی بین المللی موزه ها برنامه ریزی می گردد

طالبیان خاطرنشان کرد: از زمانی که موزه ها به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند با همکاری وزارت ارتباطات، فناوری و اطلاعات در مدت 13 روز تعطیلات نوروز توانستیم در فضای مجازی هر روز یک موزه را بخش هایی که کمتر دیده شده به شکل زنده معرفی کنیم و به نمایش بگذاریم، این موضوع موجب شد تا حتی برای بازدیدهای مجازی بین المللی هم برنامه ریزی کنیم.

فراهم شدن بستر الکترونیکی برای 100 موزه و محوطه تاریخی

او اضافه نمود: بستر الکترونیکی شدن 100 موزه و محوطه تاریخی را فراهم کردیم. در این حوزه مسائلی داریم که خوشبختانه کم کم برطرف می گردد. در ایام نوروز 99 محوطه های میراث جهانی کلیپ های کوتاه چند دقیقه ای تهیه کردند و در فضای مجازی بارگذاری شد. تعداد زیادی از این کلیپ های مستند منتشرشده که جنبه آموزشی و معرفی دارد و تهیه آن ها با موضوعات مختلف همچنان ادامه دارد.

پایش ماهواره ای آثار تاریخی توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی

معاون میراث فرهنگی کشور از پایش الکترونیکی گسترده در سطح کشور اطلاع داد و اظهار کرد: قصد داریم در بیشتر سایت های تاریخی دوربین های نظارتی کار بگذاریم تا سامانه یکپارچه ای برای نظارت و حفاظت وجود داشته باشد، البته یگان حفاظت میراث فرهنگی به دنبال پایش ماهواره ای نیز است.

راه اندازی 2500 کارگاه بازسازیی در سال گذشته

او توضیح داد: هیئت امنایی شدن موزه ها اتفاق تأثیرگذار و مثبتی بود که با کوشش های دکتر مونسان انجام شد و اهمیت زیادی دارد، این موضوع موجب می گردد تا بسیاری از مسائل برطرف گردد. سال گذشته 2500 کارگاه بازسازیی داشتیم که با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شد و از 20 فروردین با رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت خود را شروع کردند.

تعویق آنالیز پرونده ثبت جهانی کریدور راه آهن شمال به جنوب

طالبیان گفت: در حال حاضر قانون نظام فنی اجرایی به سرعت پیش می رود. امسال قرار بود از پرونده ثبت جهانی کریدور راه آهن شمال به جنوب در ماه تیر در چین دفاع کنیم اما یونسکو خاطرنشان کرد به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق می افتد. این پرونده به دلیل آنکه محدوده عظیمی از میراث طبیعی، فرهنگی و طبیعی را دربر می گیرد برای ما اهمیت دارد.

ارزیابان یونسکو برای پرونده ثبت جهانی ارومانات تابستان به ایران سفر می نمایند

او اضافه نمود: در سال 98 پرونده عظیم ارومانات را برای ثبت جهانی تهیه و ارسال کردیم شامل 100 هزار هکتار عرصه و 300 هزار هکتار حریم بود و قرار است ارزیابان یونسکو در تابستان برای بازدید به ایران سفر نمایند. همچنین پرونده کاروانسراها هم در حال تهیه است قصد داریم از هر استان یک کاروانسرا در این پرونده حضورداشته باشد.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: متأسفانه امسال با توجه به افزایش نرخ بلیت موزه ها، پیش بینی های درآمدی به سبب بروز کرونا محقق نشد و حداقل 40 درصد درآمدها تا این لحظه حاصل نشده است.

دستگیری 1990 نفر در مورد جرائم علیه میراث فرهنگی در سال گذشته

او اضافه نمود: در سال گذشته 2700 پرونده قضایی در رابطه با اقدامات مجرمانه و کاوش های مجاز آنالیز که از این تعداد 2300 مربوط به کاوش های غیرمجاز بود 400 پرونده نیز هنوز در مرحله تشکیل پرونده قضایی وجود دارد. 645 مورد برخورد قانونی با حفاران غیرمجاز صورت گرفته و 1990 نفر در این رابطه دستگیر شدند و 1200 فقره پرونده قضایی تشکیل شده است.

کشف و ضبط 31 هزار و 300 شی ء تاریخی در سال گذشته

طالبیان خاطرنشان کرد: در سال گذشته 31 هزار و 300 شی ء تاریخی و اموال فرهنگی تاریخی مربوط به دوره های مختلف کشف و ضبط شد و تعدادی از این اشیا تقلبی بودند. همچنین 338 فلزیاب توقیف و ضبط شد.

او درباره مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی گفت: در دولت قبلی این مرکز منحل شد ما پیگیری های مختلفی برای راه اندازی دوباره آن انجام دادیم اما باید ببینیم راه حل قانونی برای فعالیت دوباره آن چیست و باید این موضوع آنالیز گردد.

خسارت 3هزار میلیارد ریالی به آثار تاریخی در وقوع سیل سال 98

معاون میراث فرهنگی کشور درباره خسارت سیل 98 به بناها و آثار تاریخی کشور گفت: برآورد ما بالغ 3هزار میلیارد ریال بود اما یک هزار میلیارد ریال اعتبار تصویب شد که هنوز این مبلغ در اختیار ما قرار نگرفته است.

او اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا مسائل زیادی برای کارگاه ها و موزه های خصوصی ایجاد کرد به دنبال این هستیم تا به این بخش ها تسهیلات و حتی یاری بلاعوض گردد البته باید بخش هایی که آسیب دیده اند در سامانه کارا درخواست خود را ثبت نمایند.

708 موزه در سطح کشور وجود دارد

محمدرضا کارگر مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی در ادامه اضافه نمود: در امسال با دو موضوع مهم کرونا و تأثیر آن بر کیفیت بازدید از موزه ها روبرو هستیم. موزه ها اگر نتوانند با شرایط کرونا خود را وفق دهند و مخاطبان خود را حفظ نمایند به طور یقین دچار افت شدیدی خواهند شد.

او اضافه نمود: کرونا بر درآمد موزه ها اثر گذاشته است در حال رصد کردن موزه های جهان هستیم تا راه حلهایی برای برطرف این مشکل پیدا و ارائه دهیم. البته شاید مهم ترین آن استفاده از فضای مجازی باشد. در آینده شاهد تغییرات عمده ای در این بخش خواهیم بود.

کارگر توضیح داد: موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه گردد سرانجام قرن 14 و ورود به قرن 15 شمسی است. ما باید دستاوردهای 100 سال اخیر در بخش موزه داری را به نمایش بگذاریم در این زمینه برنامه ریزی متعددی صورت گرفته است. امیدواریم پشتوانه خوبی برای ورود به قرن 15 باشد.

او درباره هیئت امنایی شدن موزه ها گفت: این موضوع موجب می گردد تا ما بتوانیم از نظرات افراد مختلف و نخبه استفاده کنیم و باکیفیت بالا موزه ها مدیریت گردد.

مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی خاطرنشان کرد: بحث موزه داری از سال 1301 در ایران شروع شد تا سال 92 تعداد کل موزه های کشور 459 موزه بود اما اکنون به 708 موزه رسیده است که از این تعداد 159 موزه توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است. درحالی که در سال 92 حدود 42 موزه خصوصی داشتیم.

کارگاه بازسازی کاخ صفی آباد بهشهر در هفته میراث فرهنگی افتتاح می گردد

سید هادی احمدی روئینی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی گفت: در سال گذشته اتفاقات گوناگونی مانند تصویب و ابلاغ قانون حمایت از بافت های تاریخی، تهیه و ابلاغ فهرست بهای ویژه بناهای تاریخی، تهیه جزئیات اجرایی بازسازی برای قانون مند کردن نظرات اجرایی بازسازی و استانداردسازی مصالح رخ داد.

او اضافه نمود: ویلای نمازی که از ثبت ملی خارج شده بود بارأی دیوان عدالت اداری به فهرست آثار ثبت شده ملی بازگشت.

احمدی روئین توضیح داد: سال گذشته در بخش های مختلف 623 جلسه برگزار گردید و برای 1263 طرح از استان های مختلف جواب استعلام ها داده شد. 32 شورای فنی در سطح کشور داریم و تمام مصوبات آن به شکل هفتگی برای ما ارسال می گردد.

اوبا اشاره به برگزاری کارگاه های مختلف ملی و بین المللی در سال گذشته گفت: سال گذشته 450 نفر و درمجموع 3486 ساعت همکاران ما آموزش دیدند و این آموزش ها در امسال همچنان ادامه دارد.

مدیر دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی اضافه نمود: کارگاه بازسازی کاخ صفی آباد بهشهر در هفته میراث فرهنگی افتتاح می گردد.

او درباره شرایط مقبره بی بی شهربانو گفت: مطالعات این محوطه در برنامه معاونت کیراث فرهنگی و میراث فرهنگی استان تهران واقع شده است، املاک مختلفی که در اطراف آن واقع شده است در اختیار کارخانه سیمان شهرری است و با پیگیری هایی که صورت گرفته قرار است مالکیت آن ها در اختیار این وزارتخانه قرار بگیرد درنتیجه حفاظت از آن ها تسهیل می گردد.

92 پایگاه ملی در سطح کشور وجود دارد

فرهاد عزیزی مدیرکل دفتر امور پایگاه ها گفت: در حال حاضر 92 پایگاه ملی و 24 پایگاه جهانی داریم، هفت پایگاه ملی در سال گذشته اضافه شد. چهار سایت موزه در دست اقدام داریم.

او اضافه نمود: در سال گذشته 200 پروژه اجرایی و 50 پروژه مطالعاتی در حوزه های مختلف ثبت جهانی، باستان شناسی، نسخ خطی و... انجام شد.

عزیزی از نقشه برداری سه بعدی 26 روستای شاخص اطلاع داد و توضیح داد: اطلاعات 15هزار بنا در این روستاها بر روی GIS نهاده شد.

او خاطرنشان کرد: امیدواریم با هیئت امنایی شدن موزه ها بتوانیم مسائل موجود را برطرف کنیم و بتوانیم منابعی را برای حفاظت، صیانت و بازسازی این آثار تاریخی جذب کنیم.

مدیر امور پایگاه ها اضافه نمود: کوشش می کنیم تا در امسال زیرساخت های الکترونیکی را در بحث مدیریت پایگاه ها آماده کنیم.

تهیه دستورالعمل آثار واجد ارزش تاریخی در سال گذشته

مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی گفت: برای ثبت آثار کوشش کردیم رویه ها و فرآیندها را شفاف سازی کنیم و چهار دستورالعمل اجرایی ثبت آثار ملی را تعریف کردیم. همچنین دستورالعمل آثار واجد ارزش تاریخی تهیه شد که استانداردسازی مناسبی است.

او اضافه نمود: در حوزه مشخص حرایم آثار ملی دستورالعمل تهیه کردیم و کوشش می کنیم تا ثبت زنجیره ای کاروانسراهای ایران را داشته باشیم.

پورعلی توضیح داد: در حوزه میراث غیرمنقول قصد داریم به این سمت برویم تا از ظرفیت کشورهای همسایه برای ثبت میراث جهانی استفاده کنیم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 950

به "بستر الکترونیکی شدن 100 موزه و محوطه تاریخی را فراهم کردیم، اجلاس ثبت جهانی یونسکو به تعویق افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بستر الکترونیکی شدن 100 موزه و محوطه تاریخی را فراهم کردیم، اجلاس ثبت جهانی یونسکو به تعویق افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید