بوک توک چینی با 5میلیارد پست ویدیویی درباره کتاب

به گزارش لیسو، به گزارش خبرنگاران به نقل از ریفاینری، بیشتر یافته های مربوط به تحقیقات میدانی درباره شبکه های اجتماعی و نقش آنها در صنعت چاپ کتاب دارای مطالبی مثبت است و از همین رو بسیاری از ناشران برای تبلیغ کتاب های خود به این شبکه ها روی آورده اند.

بوک توک چینی با 5میلیارد پست ویدیویی درباره کتاب

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

در حدود کمتر از یک دهه گذشته اینستاگرام، فیس بوک و دیگر غول های رابط کاربران فضای مجازی ابزاری مهم به تبلیغات کتاب در فضای اینترنت شده اند ولی در شبکه اجتماعی تیک تاک کشور چین شاید وضع کمی فرق کند. در تگ بوک توک (booktok#) این شبکه نزدیک به 5میلیارد پست ویدیویی درباره کتاب منتشر شده است که نشان می دهد هنوز کتاب یکی از علاقمندی های مهم بشر است.

در پژوهش های قبلی محققان نشان دادند که عضویت در صفحات مربوط به کتاب در اینستاگرام، باعث گرایش کاربران آنها به کتابخوانی می گردد. بیشتر پاسخگویان ابراز نموده اند معرفی و نقد کتاب جدید در اینستاگرام آنها را به خواندن آن ترغیب می نماید. پاسخگویان برای مهم ترین فایده به اشتراک گذاری محتوای مربوط به کتاب در اینستاگرام ترویج کتابخوانی، گفتگو با افراد کتابخوان، اطلاع رسانی در حوزه کتاب، افزایش دانش و اطلاعات، تقویت مشارکت در جامعه و ارتباط گسترده را انتخاب نموده اند.

بر اساس نتایج آزمون های آماری، بین محتوای صفحات مربوط به کتاب در اینستاگرام و گرایش کاربران به کتابخوانی رابطه وجود دارد. همچنین بین وجود صفحات مربوط به نهادهای فرهنگی و بزرگان فرهنگ در اینستاگرام و گرایش کاربران به کتابخوانی رابطه وجود دارد.

تیک تاک شبکه اجتماعی چینی است که به وسیله سیستم عامل های آی آواس و اندروید قابل دسترس است. تیک تاک در شروع با عنوان دوئین در سپتامبر 2016 در چین عرضه شد و عرضه آن برای خارج از چین، با عنوان تیک تاک و در سال 2017 صورت گرفت. تیک تاک به کاربران اجازه می دهد که ویدئوهای بسیار کوتاه 3 تا 60 ثانیه ای بسازند.

حالا این ویدیوهای کوتاه به شرح علاقمندی کاربران به کتاب های مورد علاقه خود تبدیل شده است که بیشتر آنها مجبور هستند از تگ بوک توک برای پست های خود استفاده نمایند و همین امر باعث جمع اوری مجموعه ای بزرگ از ویدیوها درباره کتاب شده است. کاربران می گویند این آخرین مکان اینترنتی برای اطلاع درباره کتاب هاست.

لوئیس کاربر 20 ساله اهل لوئیزیانا آمریکا می گوید در اینجا با بسیاری از افرادی آشنا می شوم که دارای سلایق و علایق مشابه من درباره کتاب ها هستند و به نظر من اینجا مهمترین مکان برای نقد کتاب هاست و هر کسی که می خواهد در ادبیات ملل مختلف پیشرفت کند باید به این مکان مراجعه کند. البته به گفته کاربران این فضای مجازی برای معرفی کتاب ها با نکات منفی نیز روبروست ولی روی هم رفته باید به طور مثبت به آن نگاه کرد.

لازم به ذکر است که خود شبکه تیک تاک امکانی برای نویسندگان جوان گذاشته تا بتوانند کتاب های خود را در این فضا معرفی نمایند. بسیاری از کاربران این شبکه اعتقاد دارند پدیده انتشار ویدیو و نظرات به صورت ویدیویی تاثیر بیشتری از متن های نوشته شده درباره کتاب ها دارد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1476

به "بوک توک چینی با 5میلیارد پست ویدیویی درباره کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوک توک چینی با 5میلیارد پست ویدیویی درباره کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید