تور ترکیه ارزان: اهداف بلندپروازانه ترکیه در آفریقا

به گزارش لیسو، اهداف هیبریدی ترکیه در آفریقا، مجموعه ای از انگیزه های سیاسی و مالی را در بر می گیرد.

تور ترکیه ارزان: اهداف بلندپروازانه ترکیه در آفریقا

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ، سومین اجلاس همکاری های ترکیه و آفریقا با پیغام شراکت تقویت شده برای توسعه و رفاه مشترک در استانبول با شرکت نمایندگان ترکیه و کشورهای آفریقایی و به مدت دو روز در حال برگزاری است. نخستین اجلاس ترکیه و آفریقا پیشتر در استانبول و دومین دور آن نیز در گینه استوایی برگزار گردید.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام نموده که 16 رئیس دولت و 102 وزیر آفریقایی در این اجلاس شرکت نموده اند. وی گفته است: هدف ما این است که همراه با آفریقا پیروز شده و با هم به سوی آینده قدم برداریم. نگاه ما به روابط با آفریقا استراتژیک و بلندمدت است .

چاووش اوغلو در نشست افتتاحیه اضافه کرد: رئیس جمهور اردوغان با 50 سفر به 30 کشور آفریقایی بیشترین سفر را به این قاره داشته است. سازمانهای مختلف تُرک نیز فعالیتهای گسترده ای در آفریقا دارند . خطوط هوایی ترکیه بلکه آفریقا را به جهان متصل می نماید. سرمایه گذاران ترکیه هم در سراسر آفریقا حضور پررنگی دارند .

در چند سال گذشته، شمار سفارتخانه های ترکیه در آفریقا به 45 سفارتخانه رسیده که در نوع خود رکورد مهمی است. اهداف هیبریدی ترکیه در آفریقا، مجموعه ای از انگیزه های سیاسی و مالی را دربر می گیرد.

رویای 50 میلیاردی دلاری اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در سومین اجلاس همکاری های ترکیه-آفریقا گفت: آنکارا هرگز به آفریقا و مردم این قاره پشت ننموده است . با کوشش های مشترک، روابط ترکیه و آفریقا را به سطحی رساندیم که 16 سال پیش غیرقابل تصور بود. حجم تجارت ترکیه با قاره آفریقا از 5.4 میلیارد دلار به بیش از 25.3 میلیارد دلار در سال 2020 رسید .

اردوغان اضافه کرد: مقدار تجارت دوجانبه با آفریقا را با کوشش های مشترک، نخست به سطح 50 میلیارد دلار و سپس به 75 میلیارد دلار افزایش خواهیم داد . با موسسات و نهادهای مختلف خود مانند تیکا، یونس امره، بنیاد معارف، خبرگزاری آناتولی، خطوط هوایی ترکیه و هلال احمر حضور خود را در سراسر قاره آفریقا توسعه داده ایم .

رئیس جمهور ترکیه یک وعده یاری پزشکی نیز داده و گفت: هنگامی که فرایند فراوری واکسن داخلی (ترکُ واک) تکمیل گردد، ما واکسن خود را در اختیار برادران آفریقایی خود و در خدمت همه بشریت خواهیم گذاشت. در نظر داریم در آینده 15 میلیون دوز واکسن کرونا را با آفریقا به اشتراک بگذاریم .

اردوغان یک بار دیگر شعار جهان بزرگتر از 5 است را تکرار نموده و گفت: نه تنها برای خودمان، بلکه برای برادران و خواهران آفریقایی مان چنین نگرشی داریم و معتقدیم که اگر قاره آفریقا با 1.3 میلیارد نفر جمعیت حق رای و تصمیم گیری در مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد را نداشته باشد، چنین چیزی یک بی عدالتی بسیار بزرگ است .

چهار هدف بلندمدت و حیاتی ترکیه در آفریقا

در چند سال گذشته، تحولاتی در سیاست خارجی ترکیه روی داده و دولت اردوغان، دست به اقداماتی زده که در نوع خود، تازه است. به عنوان مثال، سیاست بازگشت به آسیا، یک استراتژی مهم دستگاه دیپلماسی ترکیه است که بر اساس آن، ترکیه بر روی توسعه روابط سیاسی و مالی با کشورهای آسیایی حساب ویژه ای باز نموده است.

بعضی از تحلیلگران معتقدند که در دوران زمامداری دونالد ترامپ، لطمات و صدمات بی مانندی به روابط ترکیه و آمریکا وارد آمد و در عین حال، رابطه ترکیه با اتحادیه اروپا و ناتو نیز تعریفی نداشت و به همین علت، ترکیه ترجیح داد سکان را سمت روسیه و آسیا بگیرد. اما تحلیل گران دیگری نیز هستند که بر این باورند ترکیه راز توسعه مالی را در این می داند که بیشترین حجم ممکن صادرات خود را روانه بازارهای اروپایی کند. اما به خوبی می داند که احتیاج به بازارهای جدی، یک احتیاج حیاتی است و به همین دلیل، آسیا و آفریقا را در دستور کار قرا داده است.

آنالیز شواهد عینی چند سال گذشته نشان می دهد که ترکیه در قاره آفریقا 3 هدف بلندمدت و حیاتی را دنبال می نماید:

1. دکترین وطن آبی و اهمیت دادن به افزایش قدرت نیروی دریایی ترکیه در جغرافیای مهم شرق مدیترانه و به موازات آن، کوشش برای استفاده از منابع گازی و نفتی مدیترانه، باعث شده که ترکیه به دقت روی این جغرافیا کار کند و به این نتیجه برسد که در کنار تهدیدات مهمی همانند قبرس روم نشین و یونان، به رفقا و همراهانی احتیاج دارد که موجب افزایش نفوذ و قدرت ترکیه در شرق مدیترانه و شمال آفریقا شوند. در این میان، دوستان و رفقای قدیمی حزب عدالت و توسعه در دو کشور آفریقایی بسیار مهم تونس و مصر دچار مشکل شدند و حالا ترکیه روی لیبی و چند کشور دیگر حساب باز نموده تا با استفاده از قراردادهای امنیت دریایی با این کشورها، جای پای خود را در مدیترانه و آفریقا محکم تر کند.

2. کشورهای آفریقایی ظرفیت بسیار مناسب و گسترده ای برای فعالیت پیمانکاران ترکیه ای دارند. یکی از برگ برنده های مهم دولت اردوغان در چند سال گذشته در بسیاری از منطقه ها جهان، استفاده از قدرت و پتانسیل غیر قابل انکار شرکت های ترک است که در حوزه های عمرانی، راهسازی، شهر و مسکن، تاسیسات انرژی، لوله کشی گاز و آب، فرودگاه سازی و دیگر حوزه ها، توانمند هستند و فعالیت آنان در چند کشور آفریقایی، میلیاردها دلار ارز روانه ترکیه نموده است. با ا که ترکیه در آفریقا، رقیب قدرتمندی همانند چین دارد، اما ظاهرا اشتراکات دینی و فرهنگی موجب ان شده که کار برای پیمانکاران ترک در آفریقا راحت تر باشد.

3. همچنان که گفته شد، ترکیه احتیاج به بازارهای جدیدی برای صادرات کالا دارد و از این نظر، قاره آفریقا با توجه به مجاورت دریای مدیترانه و سهولت و ارزانی ترابری، یک مزیت عالی و بی مانند است.

4. ترکیه در سازمان ملل، احتیاج به حمایت کشورهای مختلف دارد و با سیاست توسعه روابط با قاره آفریقا، در آینده از حمایت کشورهای آفریقایی بیشتری برخوردار خواهد شد.

ترکیه در کنار اقدامات سیاسی و مالی در قاره آفریقا دست به سازماندهی آموزشی و فرهنگی گسترده نیز زده و آموزش گسترده زبان ترکی در دبیرستان ها و جذب دانشجویان نخبه آفریقایی از دیگر اهداف ترکیه است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 اسفند 1400 بروزرسانی: 4 اسفند 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1922

به "تور ترکیه ارزان: اهداف بلندپروازانه ترکیه در آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه ارزان: اهداف بلندپروازانه ترکیه در آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید