تشخیص یک نوع از سرطان با آزمایش بازدم

به گزارش لیسو، خبرنگاران : بسیاری از آزمایشات تنفسی سرطان با تجزیه و تحلیل ترکیبات آلی فرار(VOC) در نفس انسان که هنگامی که متابولیسم بدن ما توسط بیماری مختل می گردد و در الگوهای منحصر به فردی ظاهر می شوند، کار می نمایند و یک آزمایش تنفسی جدید پیروز به تشخیص 80 درصدی سرطان در آزمایشات اولیه شده است.

تشخیص یک نوع از سرطان با آزمایش بازدم

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، پیگیری روش های غربالگری سرطان در مراحل اولیه که کم هزینه و غیرتهاجمی هستند، یک هدف مشترک در بین محققان پزشکی است و اکنون تیمی در استرالیا مدعی دستیابی به یک پیشرفت چشمگیر در این زمینه شده است.

این تیم یک تست تنفسی توسعه داده است که می تواند اطلاعات بازدم مربوط به سرطان های سر و گردن را تشخیص دهد و در آزمایشات اولیه نیز درجه بالایی از دقت را نشان داده است.

طی چند سال گذشته تعدادی از آزمایش های امیدوار نماینده تنفسی را برای تشخیص سرطان شاهد بوده ایم. بسیاری از این فناوری ها با تجزیه و تحلیل ترکیبات آلی فرار(VOC) در تنفس کار می نمایند که وقتی متابولیسم بدن ما به دلیل بیماری مختل می گردد می تواند در شکل الگوهای منحصر به فردی ظاهر شوند.

کوشش ها برای شناسایی و طبقه بندی این نشانگرهای زیستی منحصر به فرد مبتنی بر نفس، با تأخیرهایی جدی همراه شده است و تا به امروز با نتایج امیدوارنماینده ای در مطالعات مربوط به آزمایش تنفس برای سرطان مری و معده و آزمایش های تنفسی برای سرطان ریه و حتی روینمودهای کلی تر روبرو بوده ایم.

نویسندگان این مطالعه جدید از دانشگاه فلیندرز استرالیا، توجه خود را بر روی سرطان های سر و گردن متمرکز نموده اند که شش درصد از کل مبتلایان به سرطان را تشکیل می دهد و سالانه 300 هزار نفر را در سراسر دنیا به کام مرگ می کشد. در حالی که در صورت تشخیص زودهنگام این بیماری، درمان ها موثر خواهند بود، اما اغلب اینگونه نیست و این بیماری در مراحل پیشرفته شناسایی می گردد.

دکتر راجر یازبک نویسنده اصلی این مقاله شرح می دهد: کار ما نمایه منحصر به فردی از VOCها را در یک گروه بیماران استرالیایی شناسایی نموده است که می تواند بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن را از بیماران غیرسرطانی متمایز کند.

این گروه شامل 181 بیمار مشکوک به سرطان سر و گردن در مراحل اولیه بودند که هنوز تحت درمان قرار نگرفته بودند. از یک طیف سنج جرمی لوله-جریان یونی برای تجزیه و تحلیل نفس آنها و جستجوی VOCها استفاده شد و محققان قادر به مشخص الگوی خاصی از آنها در ارتباط با سرطان سر و گردن شدند.

محققان در این آزمایش تنفسی دریافتند که 80 درصد از موارد را به طور دقیق تشخیص می دهد و در 86 درصد از موارد نیز موارد خوش خیم را به طور دقیق تشخیص می دهد. این نتایج به وسیله تجزیه و تحلیل بیوپسی بافت و سپس در یک گروه جداگانه از بیماران تأیید شد.

یازبک می گوید: مزیت اصلی کار ما این است که ما برای تأیید صحت آزمایش خود از یک گروه مستقل استفاده کردیم. حتی اگر تعداد بیماران در این مطالعه نسبتاً کم بود، این واقعیت که دقت آزمایش در این گروه مستقل از بیماران بالا بوده است، به ما اطمینان بیشتری در خصوص کاربرد این آزمایش در کاربردهای بالینی می دهد.

اکنون محققان امیدوارند با آزمایشات بزرگتر شامل گروه های متنوع بیمار، با قومیت ها، جنسیت ها و مراحل مختلف سرطان به نتایج امیدوار نماینده تری برسند. اگر این آزمایش در گروه بزرگتری موفقیت آمیز باشد، می تواند راه خود را برای استفاده بالینی باز کند.

یازبک می گوید: چشم انداز کلی ما این است که یک دستگاه دستی بسازیم که بتواند در هنگام مراقبت مورد استفاده قرار گیرد تا به سرعت به پزشکان در خصوص اینکه آیا فرد مشکوک به سرطان سر و گردن است، اطلاعات ارائه دهد.

این تحقیق در مجله British Cancer منتشر شده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1208

به "تشخیص یک نوع از سرطان با آزمایش بازدم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص یک نوع از سرطان با آزمایش بازدم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید